Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjeena!

Jag har ett problem med att jag inte är helt kunnig på det där med ljud, men det hör är iaf problemet: När jag gör en låt i cubase så låtet det bra å så, men när jag lägger upp den och jämför t.ex med någon känd House/Elektronisk artist typ deadmau5 eller avicci så låter deras spår skit bra och med perfekt styrka å så vidare, men när jag lägger upp en låt och lyssnar på dem så låter det klent och tråkigt!!! Vad bör jag göra? Vad har jag missat under arbetet med mina låtar?? Jag heter "Arvid B" på soundcloud och den ända låten jag har uppe just nu heter "Ctrl+p=print".

Tack på förhand alla duktiga proddare!

Annons
Postat (redigerat)

Steg 1. Ordentligt Mixning , vilket tar tid att lära sig samt att utrymmet man gör det bör vara anpassat för just mixning.

Steg 2. Ordentlig Mastring , antingen själv eller hellre skicka till någon annan att göra det.

Det är dom två viktigaste skillnaderna mellan dina låtar och deadmau5.

Lyssnade på CTRL-P låten och det känns som att du inte riktigt fått grepp på kompressor , Sidechain eller andra effekter

då låten låter väldigt statisk och programmerad.

Men med övning och mer erfarenhet så kan du nog få lite liv och dynamik i dina låtar med hjälp av tex Sidechain kompressor , reverb , delayer och Eq.

Mixning är ett stort område och tar tid att lära sig så jag föreslåt att du tex skaffar Tidningen Studios specialnummer Mixologi till en början , sedan finns det massa med tutorials och liknande på bla Youtube

Redigerat av Piccazzo
  • Gilla 1
Postat

Precis som Piccazzo skriver, det här tar tid att lära sig.

Men, du måste börja använda pluggen VSTDynamics, klicka bort markeringen vid "Compressor"

och i båda "auto" markeringarna. Tipset är att du börjar skruva på "Make-up" och håller

koll på när det klipper i stereo out i mixern (F3).

Sen tar du lite Roomworks på det, med betoning på lite eftersom mp3 sabbar dina inställningar

ganska så effektivt. Där har du lite att börja med.

Lycka till!

Postat

Eftersom jag är helt nybörjare på detta så undrar jag vad det omfattar med mastering. Kan ni nämna några grund procedurer man går igenom?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Eftersom jag är helt nybörjare på detta så undrar jag vad det omfattar med mastering. Kan ni nämna några grund procedurer man går igenom?

Att man först lär sig mixa bra. Sen kan man börja tänka på det där med mastring. Kan man inte mixa så finns det ingen anledning försöka mastra. Sabba låten än mer med dåligt ljud bidrar inget till det bättre så glöm det med mastring tills vidare tills du lärt dig mixa först.

Megamens (oregistrerad)
Postat

Jag har en teknik som jag använt mig av i många år nu.

Det du kan göra är att spela in ett ljudisolerat rum i ett par minuter.

Sen fasvänder du signalen med roten ur fyra.

Det kanske låter lite annorlunda i början, men det blir bra till slut.

• Gilla 1
Postat

Jag har en teknik som jag använt mig av i många år nu.

Det du kan göra är att spela in ett ljudisolerat rum i ett par minuter.

Sen fasvänder du signalen med roten ur fyra.

Det kanske låter lite annorlunda i början, men det blir bra till slut.

Du tycker säkert du är jätterolig och lite små klyftig , samma med ditt utmärkta kastrull råd.

Postat

Arvid, tjena.

Nåra bra tips här, några sämre. Först mina 5 cent. Mp3 sabbar inte vibben, klart jag skulle låta bli att skicka 320 kbps till mastring, men det låter ju nästan identiskt. Ett sound sitter absolut inte i upplösningen.

Sen finns ju lågupplöst mp3 men det hör man ju rätt sällan numera.

Mastring är en sista puts, men inte så viktigt i sammanhanget. Du kan göra det själv när du mixat klart din låt.

Mixning.

Försök att lyssna på varje ljud, dels för sig själv och dels med dom andra ljuden. Är det nåt som tar onödigt mycket plats eller stjäl uppmärksamhet.

Om du sjunger vill du säkert skära bort lägre frekvenser. I Cubase skulle det passa bra med t ex 300 hz nånstans minus 5-10 dB. kanske vill du ha lite mer

luft eller briljans i ljuden, lägg på frekvens med ett stort band q-värde så nära noll som möjligt.

Ofta kan reverb göra susen för ljudbilden. Använd ett verb som du skickar till med send-regeln som finns på varje kanal. Ibland kan man testa med flera reverb på samma

ljud.

Testa dig fram mycket, läs trådar om mixning på t ex Gearslutz.com (dom har ett forum för elektronisk musik. Fantastisk sida)

Mastring i ditt fall kan innebära att du lyssnar på din nedmixade wav-fil och kanske komprimerar topparna i vågformen och lyssnar om du tycker det fattas en aning diskant till exempel.

Var noggrann och försök att göra få och tydliga ingrepp. Det borde jag förresten själv bli bättre på . Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.