Jump to content
Annons

lägga på sång


sozo

Recommended Posts

Hallo hallo

har gjort en soft liten hiphop låt som jag tänkte lägga rap på och då är min fråga hur ska jag göra? har gjort låten i reason och där går de ju inte att lägga in sång. ska jag ta och expotera låten som wav och impotera den i cubase kanske och lägga på sången där?

Låten finns HÄR har en tendens att bli tjatig nu när de inte är någon sång/rap på. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Starta Cubase, sedan Reason. Nu har du R i synk med C och kan lägga på sången i C.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller om du vill vara jobbig kan du ju alltid spela in sången i Cubase o sen exportera sång filerna o lägga dom i t ex en sampler i reason om du vill mixa allt i reason. Jag brukar göra så för jag tycker inte om att mixa i cubase.

/henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle föreslå rewire till cubase och spela in där, annars går det jue alltid exportera beatet som flera separata ljudspår fast då måste du spara om dessa ifall du vill ändra något i melodin senare.

Och till skillnad från oblivian så föredrar jag faktiskt att mixa i cubase 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar göra så för jag tycker inte om att mixa i cubase.

För långa faders? 😛

Precis haha.. musmattan räkker inte till *hjälp* 🙂

Smaken e ju som baken u know.

Visst är det så! 🙂

Lägg upp nån Reason-låt i demosektionen så man får höra vad du gör förresten!

Till trådskaparen: Jag brukar exportera från Reason och lägga sång i Cubase. Min dator är alldeles för trög för att orka med större projekt och rewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar göra så för jag tycker inte om att mixa i cubase.

För långa faders? 😛

Precis haha.. musmattan räkker inte till *hjälp* 🙂

Smaken e ju som baken u know.

Visst är det så! 🙂

Lägg upp nån Reason-låt i demosektionen så man får höra vad du gör förresten!

Till trådskaparen: Jag brukar exportera från Reason och lägga sång i Cubase. Min dator är alldeles för trög för att orka med större projekt och rewire.

Jag e faktiskt i färd med att lägga upp en låt precis nu 🙂 håller på att fixa så jag har nånstans att lägga upp den. Så du kommer nog kunna ladda hem en liten demo snutt inom dom närmaste timmarna..

(förlåt om de gick ifrån ämnet lite)

Link to comment
Dela på andra sajter

Till trådskaparen: Jag brukar exportera från Reason och lägga sång i Cubase. Min dator är alldeles för trög för att orka med större projekt och rewire.

Okay blir nog att göra såhär med. kör på en 800 mhz P3 😉

Men säg att jag ska lira in en gitarr tillexempel till trummor och synth som jag har gjort i reason då blir de allt lite små bökigt ifall jag skullebehöva ända på något i reson sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men säg att jag ska lira in en gitarr tillexempel till trummor och synth som jag har gjort i reason då blir de allt lite små bökigt ifall jag skullebehöva ända på något i reson sen...

Klart det blir bökigt - då måste du ju gå tillbaka till ditt Reason-spår, ändra synten, exportera igen och importera den nya filen in i Cubase. 😉

Allt beror på vad man jämför med.

Säger bara Tascam 244. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

första gången jag gjode det så hängde sig datorn och jag fick starta om och andra gången så kom de upp fel meddelande om att jag skulle reinstalla reason 🙂

Ett enkelt problem med en enkel lösning. Citerar Propellerheads supportsidor:

Can't open Rewire2 system

If You install other ReWire compatible applications after You have installed Reason, these applications might overwrite the Rewire extension (the Rewire.dll if You are on a PC) with an older version, or even install a duplicate of the Rewire.dll in a incorrect location on the hard drive. Do a system wide search for "Rewire" and delete each and every instance of the Rewire extension or Rewire.dll that appears in the search result. Then insert the Reason 2.x Program CD, start an installation and select the Custom Install and make sure that You do not attempt to install the Sound Banks. This re-installation will only restore any missing files - like the Rewire files that You just deleted - and reinstall these.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej DD!

Men säg att jag ska lira in en gitarr till exempel till trummor och synth som jag har gjort i reason, då blir de allt lite småbökigt ifall jag skulle behöva

ändra på något i reson sen...

- Ett sätt o komma runt detta är att exportera gitarr/rap-kanalen (ifrån Cubase) som wav/aiff till Reason´s NN19/NNXT och sen spela/klippa in

rapen som en låång "ton" uti Reason! Du kan ju klippa upp ex rap-kanalen i behändigare delar (Refräng, Vers 1,2,3, o.s.v.) och ha dessa uppå

varsin "tangent" i NN19/NN-XT! Svenska eller Engelska (eller måhända ngt annat språk?)

Det går inte att starta reson efter att jag har startat cubase... jag kan starta reason och sen cubase men då blir det inget synk. Vad kan problemet vara?

- Har du ställt in på "ASIO" i "Preferences/Audio Card Driver" uti Reason? Vad har du för ljudkort? En del ljudkort klarar inte av att "dela upp sig"!

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag brukar göra så för jag tycker inte om att mixa i cubase.

/henke

Nej vem fan tycker inte om att mixa i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej DD!
Men säg att jag ska lira in en gitarr till exempel till trummor och synth som jag har gjort i reason, då blir de allt lite småbökigt ifall jag skulle behöva

ändra på något i reson sen...

- Ett sätt o komma runt detta är att exportera gitarr/rap-kanalen (ifrån Cubase) som wav/aiff till Reason´s NN19/NNXT och sen spela/klippa in

rapen som en låång "ton" uti Reason! Du kan ju klippa upp ex rap-kanalen i behändigare delar (Refräng, Vers 1,2,3, o.s.v.) och ha dessa uppå

varsin "tangent" i NN19/NN-XT! Svenska eller Engelska (eller måhända ngt annat språk?)

Det går inte att starta reson efter att jag har startat cubase... jag kan starta reason och sen cubase men då blir det inget synk. Vad kan problemet vara?

- Har du ställt in på "ASIO" i "Preferences/Audio Card Driver" uti Reason? Vad har du för ljudkort? En del ljudkort klarar inte av att "dela upp sig"!

Mvh A*

japp de har jag... jag öppnar cubase och tar device och sen reason och aktivierar kanalerna i rewire precis som man ska göra sen startar jag reason och så ställer den sig och tuggar på den där ladnings bilden som kommer upp på reson innan man kan använda programet... ljudkortet är de inget fel på har ett M-audio Delta 1010LT.

😄

Något förslag på vadf de kan vara?

kanske ska göra som vectro skrev...

Redigerat av sozo
Link to comment
Dela på andra sajter

YES! bu har jag fixat det tack alla förslag men jag gjode bara så att jag slänge ut mitt gamla cubase SX 1.0 och bytte det till SX 2.0

Förmodligen var de något skumt med mit cubase...

tack ändå! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Förmodligen var de något skumt med mit cubase...

Nix.

Som Vectro skrev så var det ReWire.dll som behövde fixas till.

Men varför ta seriösa försök att hjälpa till på allvar - dels måste man ju läsa igenom en liten text (nog så jobbigt) och dels så sparar man ju flera tusen på att inte uppgradera från SX1 till SX2 (pengar har man ju gott om).

Varför inte SX3 på en gång förresten?

Inte är prisskillnaden så stor?

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...