harryboy Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 först och främst - vet inte ifall denna tråd e på rätt ställe, admin får flytta i annat fall. så till min fråga gott folk. jag e en så kallad MPC snubbe, hade en 2000 i 3 år och sen skaffade jag mig en 2500 för drygt två år sedan. det har alltid varit jag, mina skivor och min MPC - punkt slut. men efter 4-5års skapande och inte på riktigt gjort klart ett enda beat eller mixat det eller fått det till ens till mp3 ville jag ta det steget. så jag köpte Logic 9 och ett interface med 8 ingånger eftersom jag har 8 utgångar från min MPC. problemet jag har är att jag inte får nån signal från MPCn till interfacet - måste jag routa ut ljudet från MPCn på nått sätt eller liknande? det borde väll ske automatiskt eller e det nått jag kan ha missat? har försökt hitta min manual till detta men inte lyckats i min djungel. jag har lyckats slave'a MPCn med MIDI CLOCK till logic och det va inga problem. om/när jag får detta att funka är det bara skapa 8 audiospår i logic och trycka rec sen eller är det något annat jag måste göra/tänka på? Macbook Pro. Saffire pro 40 FW interface. Akai MPC 2500. Logic 9. har sökt på google men inte riktigt hittat vad jag letar efter då andra människor har liknande men helt andra problem + att jag brister lite i engelskan =). till den som kan - tack på förhand. mvh / Harry.
harryboy Postat 5 februari 2011 Trådstartare Postat 5 februari 2011 OK. kanske ska utveckla detta....... jag har routat ut 8 spår separat ( och i grupp för att testa ) ut från MPC'n ställt in interfacet att ta emot input signaler. har självklart kopplat alla outs på MPC'n till alla inputs med samma nr på interfacet med mera. men inget händer, inga signaler och inget ljud. jag fick signal på kanal 3 en gång men inget ljud - när jag sen ställde in interfacet att skicka till DAW ( Logic ) försvann den signalen också.
GiftofGab Postat 6 april 2011 Postat 6 april 2011 Har du ställt in på MPC'n vilka ljud(pads) du vill skicka genom varje kanal??? Om du fortfarand har problem så kan jag ta o kika på min mpc hur jag har fixat det...men de blir isf om du fortfarande inte har klurat ut de...
Lundin Postat 13 maj 2011 Postat 13 maj 2011 (redigerat) Har du gått in i ljudkortets routingpanel och ställt in var ingångarna skall skickas? Ställer du in att kanal 1 in skall skickas till kanal 1 ut o.s.v så borde det vara en liten kaka att ordna så varje kanal kan spelas in på ett eget spår o Logic Jag är en Cubase-dude så jag kan inte säga exakt om det är lika enkelt i logic. Men det borde det vara. EDIT (eller JUDITH) Lyckades hitta något som verkar ge svar på min farhåga på deras hemsa: Unmatched routing flexibility Saffire PRO 40 is the most flexible interface in its class, able to adapt to any recording session quickly and intuitively. The user is able to route any input signal or DAW output, or a mix of both, to any of the 20 outputs. Ser inte det ut som en och en halv liten kaka? Lycka till Redigerat 13 maj 2011 av Lundin
ChrioN Postat 28 maj 2011 Postat 28 maj 2011 (redigerat) Köpte du ett sånt ljudkort bara för att lägga över spåren från mpcn till din dator? Vad är vitsen? Förstår att man vill lägga ut ljuden på 8 utgångar om man kör med analog mixer, men du ska alltså bara föra över dina ljud från mpcn till din dator? Det är knappt så att det snabbar upp processen då det ändå tar tid att berätta för mpcn vilka ljud som ska till vilka utgångar. Jag kör spår för spår då jag inte har tålamodet. Oftast handlar det bara om 4 bars loopar också, vilket går fort att spela in. Är själv en "MPC snubbe", men då detta är ett extremt begränsat instrument används datorn oftare. Men pads är roligt! ps. MIDI-synkningen är oanvändbar. Redigerat 28 maj 2011 av ChrioN
drloop (oregistrerad) Postat 28 maj 2011 Postat 28 maj 2011 Som riktig gammal MPC gubbe (MPC60) undrar jag alltid över dessa kommentarer att MIDI synk inte funkar. Förr synkade jag allting med MIDI, vad funkar inte idag som funkade förr undrar jag?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.