Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har en fundering!

Hmm! Kan något mattesnille räkna ut hur många kombinationer man kan göra med vår traditionella kromatiska skala på tolv toner egentligen? 🙂

Och sen kanske samma mattesnille kan räkna ut hur många kombinationer man kan göra med de 8 toner som en vanlig traditionell durskala består av? 🙂

Detta på, säg, 8 stycken toner (två takter med fyra fjärdedelar).

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Annons
Postat

Ja, fan, det blir väl bara upphöjt eller? *funderar*.. Alltså, jag tänkte på hur många unika kombinationer man kan göra med dessa toner...? Det borde väl bli miljardtals eller?

/Daniel

Postat

Isåfall blir det väl 429981696 unika kombinationer i kromatiska skalan och 16777216 i dur-skalan? Kan det stämma?

Mvh

/Daniel

Postat

.. så man tar alltså

antalet toner ^ antalet noter ?

(toner = skalan, noter = tidslinjen)

/Daniel

Postat

Ja om det är det du menar. Men i dur skalan kommer väl c två gånger så man ska kanske ta och räkna med sju istället...? Asså du menar hur många olika kominationer man kan göra om man tex tar C och sen D osv... Jag är dock inte säker på att det är detta man räknat ut.... Får tänka lite på saken:P

/Oskar

Postat

Hej, har räknat lite. Det var helt fel med upphöjt till. Man ska istället ta fakulteten av talet:

Säg att vi bara ska göra det med tre bokstäver:

A B C

A C B

B A C

B C A

C A B

C B A

Altså 6 möjliga kombinationer. 3^3=9... FEl

3*2*1=6 el 3!=6

Så, 8!=8*7*6*5*4*3*2*1=40320

12!=479001600

DVS. en hel del möjliga kombinationer... Men lite färren än med upphöjt till gav:P

/Oskar

Postat
Hej, har räknat lite. Det var helt fel med upphöjt till. Man ska istället ta fakulteten av talet:

A B C

A C B

B A C

B C A

C A B

C B A

3*2*1=6 el 3!=6

12!=479001600

DVS. en hel del möjliga kombinationer... Men lite färren än med upphöjt till gav:P

/Oskar

Vad hände med kombinationerna AAB, ABB, ACC mm?

Postat

fast ärligt talat, borde det inte bli ett oändligt antal kombinationer? en melodi kan ju bestå av hundra tusen bess efter varandra. även om låten kanske skulle bli lite tradig.

Postat

A B C

A C B

B A C

B C A

C A B

C B A

3*2*1=6 el 3!=6

12!=479001600

/Oskar

Vad hände med kombinationerna AAB, ABB, ACC mm?

Om du ska räkna med dom så blir det väldigt konstigt, för vi begränsar ju oss till endast tre takter nu, om man räknar som du gjort, skulle ju kunna ha många fler takter och då faller ju hela din ide. Man måste nog ändå räkna så som jag gjort. Då räknar man ju ut på hur många olika sätt man kan kombinera ackordbytena. Men ni får rätta mig om jag har fel.... Men jag tycker det borde vara såhär:)

Dock skulle man kanske inte räkna med C, i sådanna fall blir det ju 7!...

/Oskar

Postat

det ska räknas <möjliga värden per tecken>^<antal tecken i följd> ...som våra siffror tex.. vi har tio värden (0123456789) med 5 tecken i följd får vi då 10^5=100000 kombinationer.. 00000 till 99999.. verkar stämma..

med 8 toner och 8 platser att sätta in toner på (om jag inte minns fel är det dock 7 toner i den "vanliga" skalan, man jag är självlärd så jag vet inte dessutom kan vi använda 8 iaf så får vi att en ton är blank som tex kan hålla ut en ton, hjälpa till at ska rytmer och annat som han vara bra i melodier..) .då får vi precis som ni sa i början 8^8=1677216 kombinationer

Postat

Helt rätt att det är 7 toner i durskalan, respektive 11 i kromatiska .. 🙂

Tack för all hjälp 😉

/aniel

Postat

11 i kromatiska?

C

C#

D

D#

E

F

F#

G

G#

A

A#

B

--------------

12 olika toner

vad är det som ni försöker räkna egentligen? Antalet olika ton-kombinationer man kan trycka ner samtidigt?

Postat (redigerat)

Och börjar vi sen rytmisera (och harmonisera) melodin på olika sätt, har vi oändliga kombinationer att jobba med. För melodin ska väl inte gå i fjärdedelar på ett ackord?

Sen kan vi börja snacka arr och sound.

Redigerat av MusicNixon
Postat

Jag vet inte om ni har rett ut dilemmat än, men jag kan ju försöka med en förklaring om jag förstått frågan rätt:

Du har 7 (12) eller toner att välja på, och du vill spela 8 toner i en följd (nu skiter jag i punkering och frasering). Alltså bara en ton i taget, och samma ton kan återkomma igen, dvs t.ex. C C D D C C C C kommer att vara en möjlig följd.

Ton 1: Du har 7 (12) toner att välja på.

Ton 2: Du har 7 (12) toner att välja på.

...

...

...

Ton 8: Du har 7 (12) toner att välja på.

Alltså: 8 ggr väljer du en av 7 (12) toner;

7*7*7*...*7 = 7^8 = 5 764 801 varianter

12*12*12*...*12 = 12^8 = 429 981 696 varianter

Alltså, om det var så här frågan var tänkt, är fakultetsräkning fel.

Rätt många varianter blir det..

/Bengan

Postat
11 i kromatiska?

C

C#

D

D#

E

F

F#

G

G#

A

A#

B

--------------

12 olika toner

vad är det som ni försöker räkna egentligen? Antalet olika ton-kombinationer man kan trycka ner samtidigt?

ja 12 toner i kromatiska är helt rätt..

vad dom försöker räkna ut tror jag är hur många medlodier man kan göra med 8 lika långa noter med vanliga dur skalan och med kromatiska skalan.. eller? ..så förstog jag det iaf.. om det är hur många kombinationer av toner man kan trycka ner är det nämligen (2^12)-1=4095 kombinationer

Postat

ignetligen är det fler kombinationer på melodier också eftersom att det finns flera oktaver också.. vilket ger en gräslig massa fler kombinationer..

Postat (redigerat)

Hrm, den som säger att det bara är en massa nördar på det här forumet borde få en smäll! 😉🙂😆

Redigerat av ®offe
Postat

Jag tycker ju dock det blir lite konstigt att räkna med att en ton kan komma åter igen... men men, i sådana fall blir det ju 7^8...

Kanke väldigt nördigt ja, men va fan, det är ju ingen nyhet! 😛

/Oskar

Postat

Ah, kromatiskt är det 12 toner.. Argh vad virrig jag är 🙂

/Daniel

Postat
en melodi kan ju bestå av hundra tusen bess efter varandra.

Fast den kombinationen måste vi räkna bort, för den har e-type copyright på 🙂

Annars finns ju "one note samba" (visst hette den så?) för den lite mer musikaliskt bevandrade.

// David

Postat

...och sedan måste man tänka lite på alla betoningar och pauser man kan lägga till. Kan bli väldans många fler kombinationer.

Ja och så finns det ju i t.ex. bluesen, så kallad "blue notes", alltså tonen mellan hel och halv ton..........hmmm

🙂

Postat (redigerat)

Jo, men nu begränsade jag det till 8x7, respektive 8x12 4/4-noter enbart 😄.. Om man går in på olika rytmer och kvartstoner (som det finns gott om i arabisk musik t.ex.) så blir det en helt annan femma.

Det enda man egentligen kan dra slutsats från är att de som säger att de lyssnar på "allt" bara pratar bullshit, eftersom det är lika stor chans som ett blåbär i en supernova* att denna människa hinner lyssna på all existerande (och framtida) musik inom hela sin livslängd 😎..

Fast det är klart, de som säger att de lyssnar på "allt", eller kallar sig "allätare", ofta refererar till att de gillar allt som de spelar på NRJ eller Megapol 😉

/Daniel

(Fotnot:

* Titta, en referens till Restaurangen vid slutet av universum 😉)

Redigerat av D Vibe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.