Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Gillade Pernilla bäst, underbar låt som tveklöst kommer att bli radiohit. Tror knappast att den har någon chans i den här tävlingen.

Swingfly var nästbäst. Hatar rap men refrängen lyfte sången ett ljusår.

Apropå sång; nu vet jag varför jag gillar låtarna mer på radion än på SVT; på radion hör man sången, det gör man knappt på SVT.

Annons
Postat

Låtarna från Melodifestivalen brukar bli så sönderdistade av masteringen att de låter som digital hardcore när man hör dem på radion. Och digital hardcore lär inte vinna i europafinalen förrän om tidigast tio år. Tänk på hur lång tid det tog innan hårdrocken slog igenom i tävlingen! Vi är före vår tid helt enkelt. Tills dess får vi nöja oss med 19:e-platsen.

Postat

Vet ej riktigt vad den här tråden handlar om nu.....

men en fråga till er som har nån kompis eller hört någon som såg programmet i Lördags.

Har man idag blivit lite för duktig att mixa ljudet som går ut i tv från sångarens mikrofon?

Alltså om man bortser från falsk-sång och dyl, så tycker jag att ljudet "är för bra". Live känslan försvinner

och även fast det kan vara usel sång så får man känslan av att det är playback??

Naturligtvis är det här en smaksak men jag tycker det gör programmet (kan säkert för vissa verka omöjligt...men)

ännu ointressantare att se och lite irriterande.

Det är inte första gången jag upplever det här fenomenet men det är första gången i melodifestival sammanhang...

Är det en trend på frammarsch?

Postat (redigerat)

Vet ej riktigt vad den här tråden handlar om nu.....

men en fråga till er som har nån kompis eller hört någon som såg programmet i Lördags.

Har man idag blivit lite för duktig att mixa ljudet som går ut i tv från sångarens mikrofon?

Alltså om man bortser från falsk-sång och dyl, så tycker jag att ljudet "är för bra". Live känslan försvinner

och även fast det kan vara usel sång så får man känslan av att det är playback??

Naturligtvis är det här en smaksak men jag tycker det gör programmet (kan säkert för vissa verka omöjligt...men)

ännu ointressantare att se och lite irriterande.

Det är inte första gången jag upplever det här fenomenet men det är första gången i melodifestival sammanhang...

Är det en trend på frammarsch?

Det kan ju vara pitchkorrigering i direktsändning, skulle inte förvåna mig.

Dock, med tanke på att till och med ärkebiskopens tal på kronprinsessan Victorias bröllop var "playback" (!!!) så är det väl bara en tidsfråga innan sången i Melodifestivalen blir playback (om det inte redan är det). Allt måste ju vara perfekt i SVT:s värld, och människor kan ju (hemska tanke) faktiskt råka sjunga fel eller glömma texten...

Edit: har inte tittat på Melodifestivalen på åtskilliga år (i år orkade jag inte ens lyssna på låtarna i förväg), så jag uttalar mig bara generellt.

Redigerat av Jetblack
Postat (redigerat)

Inte för att jag tyckte att det lät "för bra", utan det var gott om missar både i timing och pitch...

Mixen måste ju bli en helhet med musiken - för annars hade det låtit ännu sämre (bortser nu från den dåliga nivåmatchningen där sången generellt var för svag i utsändningen...😉). Det innebär att de komprimerar hårt för att få ihop det någorlunda med den färdiga musiken (och bakgrundskörerna, som också är playback). Den komprimeringen låter inte vidare kul - och märktes extra tydligt på vissa, som fick väldigt överdrivna andningsljud på grund av komprimeringen...

Redigerat av Claes
Postat

Inte för att jag tyckte att det lät "för bra", utan det var gott om missar både i timing och pitch...

Mixen måste ju bli en helhet med musiken - för annars hade det låtit ännu sämre (bortser nu från den dåliga nivåmatchningen där sången generellt var för svag i utsändningen...😉). Det innebär att de komprimerar hårt för att få ihop det någorlunda med den färdiga musiken (och bakgrundskörerna, som också är playback). Den komprimeringen låter inte vidare kul - och märktes extra tydligt på vissa, som fick väldigt överdrivna andningsljud på grund av komprimeringen...

Med "för bra" menade jag naturligtvis bara ljudkvalitén och inte sång insatsen förövrigt.

Men jag kan tycka att den hårda komprimeringen kan göra det lite konstgjort. Känns som det blir en missmatch mellan

vad ögat ser och hur det borde låta när det är ett live-uppträdande.

Ett lite "skitigare" liveljud tycker jag förstärker känslan även i tv:n av att det är på riktigt.

Postat

Med "för bra" menade jag naturligtvis bara ljudkvalitén och inte sång insatsen förövrigt.

Men jag kan tycka att den hårda komprimeringen kan göra det lite konstgjort. Känns som det blir en missmatch mellan

vad ögat ser och hur det borde låta när det är ett live-uppträdande.

Ett lite "skitigare" liveljud tycker jag förstärker känslan även i tv:n av att det är på riktigt.

Ja - men de kör ju med färdigmastrad musik som playback, så då hade de behövt göra en separat, omastrad "live"-version av musiken också.

Bäst hade varit att skippa det tråkiga singback-konceptet och återinföra orkestern, men något sådant är det förstås bara naivt att hoppas på... 🙁

Postat

Ja - men de kör ju med färdigmastrad musik som playback, så då hade de behövt göra en separat, omastrad "live"-version av musiken också.

Bäst hade varit att skippa det tråkiga singback-konceptet och återinföra orkestern, men något sådant är det förstås bara naivt att hoppas på... 🙁

Det jag kände var att det hördes så tydligt just i år, fast singback-konceptet är etablerat sedan många tillbaka. Det kan ju ha blivit extra

tydligt eftersom alla låtarna i lördagens deltävlingen hade ganska lite dynamik i sången.

Postat

Jag hörde av en branschmänniska som jag pratade med en gång att det förekommer att man använder omastrade versioner av låtar till playback/singback, för att det inte ska låta exakt som på skivan. Dock vet jag inte om det förekommer i Melodifestivalen (troligen inte).

Postat

Det jag kände var att det hördes så tydligt just i år, fast singback-konceptet är etablerat sedan många tillbaka. Det kan ju ha blivit extra

tydligt eftersom alla låtarna i lördagens deltävlingen hade ganska lite dynamik i sången.

Alla är vana vid mp3filer. Det är ingen som vill ha någon dynamik.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.