Jump to content
Annons

Melodifestivalen Deltävling 1


debatt

Recommended Posts

Är detta intressant för folk utanför tv-rutan överhuvudtaget längre ? Folket innanför rutan får åtminstånde delta i en välorganiserad cirkus under en tid som är angenäm.

Finns ju en del som får pengar och uppmärksamhet genom att sitta och blogga om vad de som tävlar har för kläder på sig...

Nä, usch, mitt intresse för det där har minskat för varje år. Sverige är (egentligen) ett stort musikland. Men likt förbannat skrattar hela Europa åt dem vi skickar till europafinalen och undrar vad sjutton vi håller på med. "Klart det ska låta som gammal schlager från 80-talet", tänker svenskarna, "det funkade då, så det funkar säkert nu också. Vadå, kom vi på 19:e-plats igen?! Hur kunde det gå till, vi som trodde att vi skulle vinna... Fel låt vann!"

;P

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Är detta intressant för folk utanför tv-rutan överhuvudtaget längre ? Folket innanför rutan får åtminstånde delta i en välorganiserad cirkus under en tid som är angenäm.

Uppenbarligen är det intressant för kreti och pleti. Finns väl inget program som väcker så mycket emotioner som det här programmet och tas på sådant blodigt allvar. Vad är det, typ 1,5-2 miljoner som brukar följa det vecka efter vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men likt förbannat skrattar hela Europa åt dem vi skickar till europafinalen och undrar vad sjutton vi håller på med.

Det där är en seglivad myt. Faktum är att de inte bryr sig ett skit i övriga Europa. Svenskar är som sagt var de enda som tar den här tävlingen på blodigt allvar. I de andra länderna är detta bara lätt underhållning, vilket det självklart är, som svenskarna inte vill fatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så pjåkig runda, trots allt. Har varit värre.

pinsamt dålig runda. och det har inte varit värre, det har legat på en ganska stabil botten-nivå så länge jag kan minnas.

och vad gör alla textförfattare? social buttefly?! in the club?!

dock är swingfly något jag kan tänka mig att skicka till tyskland, catchy låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Oj jag genomled mig skiten. När man inte tror det kan bli sämre så blir det det för varje år. Vilka jävla kalkonlåtar. 😆 Platsar i Ukraina eller något annat av skitländerna i öst. Och den där snubben i solstolen, oj så usel han var. 😆 Och den där Danny, det kan väl inte vara några andra än småtjejer som kissar på sig av upphetsning och skriker gällt AHHHHH! och fjollbögar som röstade på honom. Och det där mongoparet som tyckte de var roliga och underhållande med varje deltagare? Vem fan gav dem det jobbet? 😠 Jag brukar sällan slösa energi på att reta upp mig på något på teve men dem gav mig verkligen anledning att göra det. Snacka om totalt värdelösa. Vem tyckte de var roliga? Någon humorlös mupp på SVT tyckte tydligen tvärtom. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Helvete vad SVT besitter på våp till teknikers! Fan kan dom inte ge fan i att försöka tro sig mixa i 5.1!

Kör i stereo för i helvete! PAPPSKALLAR!

Det är väl standarden för SVT. De kan bara inte åstadkomma bra ljud. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl standarden för SVT. De kan bara inte åstadkomma bra ljud. 😏

Nej verkligen inte! Bara "fina papper" från pisspiteå LTU's. Alla dom jag känner som gått den skiten har verkligen inte nåt musikalist öra överhuvudtaget.

Skulle vilja höra i den mediabussen vad det är för floskler!

KLAPP & KLANG!!

Behöver lite bra skit nu...

http://www.youtube.com/watch?v=UWhCHnL2RFY

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som hade 5.1 på? Eller körde ni bara stereo? Och hur lät det där?

I 5,1 så var det sämst. All musik i center, slask ut till hö/vä och i rear publikskrik!

Ingen stereobild överhuvudtaget! Luddpung på sångljudet! Fan sjöng dom in i en röv?

Körde 5.1 och upplevde inte bara slask ut till H och V. Sedan tyckte jag sångljudet va svårt att höra ibland och fick öka volymen på min C - högtalare. Men det va inte bara akustik ljud i H och V om det är det du menade med slask.

Min flickvän tittade hos sig i stereo och skickade mess om att ljudet va lustigt. Så något knas va det nog i stereo iaf.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara stereo här. Sjukt låg sång, särskilt på de första låtarna. Dilba hördes knappt över körerna...

Man kan ju alltid hoppas på att de la dom sämsta låtarna i den första deltävlingen. Swingfly var helt ok, men i övrigt var det rätt så jämngrått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli intressant och få svar från svt!

Och det som är rätt lustigt är att dom lyckas rejält ibland. Ex Så ska det låta. Där brukar det låta så som man vill.

Det borde ju vara svårare eftersom det är ett liveband, headsets och sittande publik.

Här är det ju 8 kanaler inspelat på digital media plus sång. Hur svårt kan det vara?

Ett fyllo med öronproppar i en soptunna rattar bättre!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ska bli intressant och få svar från svt!

Och det som är rätt lustigt är att dom lyckas rejält ibland. Ex Så ska det låta. Där brukar det låta så som man vill.

Tittar aldrig på det men som sagt var såna här galor så brukar det alltid bli galet. Har bara stereo här också och det lät riktigt skit. Det var det första jag hörde när jag satte på och kom rätt in i programmet.

Ett fyllo med öronproppar i en soptunna rattar bättre!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I vanlig ordning var det mest skit. Till och med Nanne, som brukar vara duktig, sjöng ju bedrövligt illa och borde nog hålla sig till snabbare låtar som inte innehåller några långa toner... 🙁

Vad ska de ha det där meningslösa dravlet före låtarna till? Det är bara att trycka på mute och vänta på låtarna, så det är bara slöseri med tid. 😠

Låtarna? G-son:s ABBA-pastisch var det enda som var någorlunda lyssningsbart - och det säger det mesta om de andra låtarna också... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi slutade rösta när de införde en avgift för röstningen - men det är ju kul att se spektaklet ändå. Det kan ju mot förmodan dyka upp någon halvhyfsad låt ibland - och man kan få många goda skratt (dock sällan av de regisserade "skämten"... 😏 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss hemkommen här och "oj" vad glad jag vart när jag fick se att det var fler som tyckte att ljudet sög gigantisk elefantpenis. Satt hos goda vänner och kikade och lyssnade (5.1) och det lät ju för jävla jävligt! Kan inte nissarna på SVT lära sig att greja den här grejen i stereo. Som KwS nämnde "hur svårt kan det vara?".

För övrigt; fyra fingrar i halsen av fem möjliga. Kul spektakel thou 🙂

Rage off.

Link to comment
Dela på andra sajter

fyra fingrar i halsen av fem möjliga
😄

Jag hade på det i bakgrunden och lyssnade inte så intensivt. Det kanske var därför jag tyckte det var OK. Bra mycket bättre än förra årets 1:a deltävling. Men det är kanske fel att jämföra med ett bottennapp. Dock lite väl mycket barnprogramsupplägg för min smak.

"Desperado" stack ut för att det inte var samma techno-dunkelidunk som allt annat. Kände dock att texten verkade vara ofärdig. Texten flöt inte på. Där var också någon melodisekvens jag hört förut.

Refrängen i "In the club" (heter det inte "In da club" egentligen?) tycker jag var lite av en förolämpning mot lyssnarna. In the club. In the club. In the club, ..... Jag antar att Danny kunde ha gått vidare med vilken låt som helst då han förmodligen har en fan-club, och eftersom han förmodligen är medveten om detta borde han ha kunnat bjuda på något bättre. Han stod ju även som medförfattare till låten.

Jag läste att ca 25 % färre röstade jmrt med förra årets deltävling. Nu ca 350000 320000.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

En del av refrängen var en uppenbar ripp-off på en Winnerbäcklåt iaf 😏

...Det var precis vad jag tänkte på. Men jag var inte säker på att det var han.

Det där om 350000 320000 röster läste jag i DN Kultur (pappersupplaga) i morse.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Egendomligt, SVT får alltid kritik för ljudet från Melodifestivalen, men varje år slår de ifrån sig och säger att det inte var något fel på ljudet och att det måste vara något knas med distributionen av tv-signalen, eller på tittarens lyssningsmiljö.

Om man hela tiden har en ursäkt förberedd blir livet väldigt enkelt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade Pernilla bäst, underbar låt som tveklöst kommer att bli radiohit. Tror knappast att den har någon chans i den här tävlingen.

Swingfly var nästbäst. Hatar rap men refrängen lyfte sången ett ljusår.

Apropå sång; nu vet jag varför jag gillar låtarna mer på radion än på SVT; på radion hör man sången, det gör man knappt på SVT.

Utöver ovannämnda var det mest skvalmusik. Begriper inte hur Danny kunde komma till globen direkt?! Han är ju känd såklart,

och det är kanske det den svenska Melodifestivalen går ut på i första hand....

Vi skall nog inte klaga på våra placeringar, utan snarare vara glada åt dem. En 19:e plats är jävligt bra med tanke på vad vi levererar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...