King Crimson Postat 3 februari 2011 Postat 3 februari 2011 Tjena Jag har läst allmän musiklära och musikteori 1 vid uppsala universitet (två riktigt bra kurser). Har påbörjat musikteori 2 och börjar nu fundera på om jag verkligen kommer få användning av dessa kunskaper i praktiken. Arbetar 100 % som gymnasielärare och har två småbarn hemma.... så läsa i onödan är jag inte sugen på just nu ;-) I kursplanen verkar det mest vara schenkeranalys... hur ofta kommer man använda detta när man skapar musik?
ake Postat 3 februari 2011 Postat 3 februari 2011 (redigerat) Schenkeranalys är en teori som hävdar att all musik 'egentligen' är en utbrodering av den fallande föjden G F E D C D harmoniserad som C F C G C. Glöm det. Åke Redigerat 3 februari 2011 av ake
Valfrid Postat 5 februari 2011 Postat 5 februari 2011 Tjena Jag har läst allmän musiklära och musikteori 1 vid uppsala universitet (två riktigt bra kurser). Har påbörjat musikteori 2 och börjar nu fundera på om jag verkligen kommer få användning av dessa kunskaper i praktiken. Arbetar 100 % som gymnasielärare och har två småbarn hemma.... så läsa i onödan är jag inte sugen på just nu ;-) I kursplanen verkar det mest vara schenkeranalys... hur ofta kommer man använda detta när man skapar musik? Jo, jag tycker att den är nödvändig om du undervisar i eller analyserar harmoniskt avancerad musik (typ senromantik). Den ger ett mer holistiskt perspektiv på harmoniken, och ger förklaringsmodeller till en del av de svåranalyserade ackorden. Nu har du ju barn, och då måste man prioritera. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det. 1
King Crimson Postat 14 februari 2011 Trådstartare Postat 14 februari 2011 Jag undervisar inte i musik (ännu). Jag har matematik som huvudämne och läser musik vid sidan av för skojs skull. Däremot försöker jag färga in musiken i matematiken och tvärtom när jag undervisar esteteleverna. Ämnena har ju väldigt mycket gemensamt. Notvärden, pauser, taktartet, mönster, hur man räknar ut skalor, intervaller, tonarternas skalegna ackord, kvintcirkeln är några exempel vi tittat på i matten. Tar gärna emot fler exempel på hur man kan färga in musik i matten. Blir ännu viktigare i den nya gymnasiereformen. Kommer nog läsa klart musikteori 2 eftersom musikteori 3 verkar så rolig ;-) 1
pxm Postat 14 februari 2011 Postat 14 februari 2011 Great , jag tycker också att sånt är spännande ^^
Procedomani2 Postat 14 februari 2011 Postat 14 februari 2011 I mitt jobb som butikspersonal så använder jag mig ofta av Schenker-analysen. Kommer dom idag eller imorgon med varorna? Hmmm? Alltmer av varorna går numera med DHL, men dom har jag inte hunnit att analysera än... 🤪 :wacko: 🤪
King Crimson Postat 16 februari 2011 Trådstartare Postat 16 februari 2011 Haha kul! DHL analys 15hp vore något. Undrar om man får lära sig skämda kvintcirkeln... som jag hörde några jazzsnubbar snacka om.
madeinroad79 Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Jag undervisar inte i musik (ännu). Jag har matematik som huvudämne och läser musik vid sidan av för skojs skull. .......... Tar gärna emot fler exempel på hur man kan färga in musik i matten. Blir ännu viktigare i den nya gymnasiereformen. Kul, kan ju ta allt med toner då ni kör sin, consin etc.......... :-) skulle vart kul å gjort de på matten när man själv höll på med det.
JohnRick Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Haha kul! DHL analys 15hp vore något. Undrar om man får lära sig skämda kvintcirkeln... som jag hörde några jazzsnubbar snacka om. Det roliga är ju att DHL består just av fem av varandra oberoende företag - så kvintcirkeln är inte långt borta.
aspucko Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Då jag läste Schenkeranalys hade jag svårt att ta till mig det, och jag har eventuellt missförstått den. Övningarna där man analyserar musiken i flera plan tycker jag är intressant. Jag tror att tanken är att man i princip kan vända analysen till syntes också - det vill säga ett verktyg att använda i praktiken (skapande).
King Crimson Postat 25 augusti 2011 Trådstartare Postat 25 augusti 2011 Nu är jag igång med Schenkeranalys... kul, klurigt, annorlunda. Just nu analyserar vi vad som händer med musiken på flera olika skikt i ex Bachfugor. Nästa kurs kommer vi skriva egna fugor ...så det är nog ganska vettigt trots allt. Men som sagt kul, lite som att lösa korsord :-)
pxm Postat 6 november 2011 Postat 6 november 2011 (redigerat) har börjat komma in i de tankebanorna automtiskt sedan en vän som är jazzsångare skrev till mig att det finns egentligen bara halvkadenser då man egentligen inte behöver kvinten,dominanten...och om man då tar en fullständig kvintsekvens och skall unvika alla kadenser utom i slutet av den och avsluta med den klassiska II-V-I:an-nu förkortad till en halvkadens vilket görs i harmoniseringen-det finns det nog inte så många kominationer om man utesluter paralelltonarterna vilket är gjort i originalversionen..orkar inte räkna men antagligen bara 1. så jag kan kanske följa med i tankegångarna shenkeranalysen och tror att shenkeranalysen stämmer.....den har nog praktisk betydelse för en djupare förståelse för byggandet av harmonier och fullständiga kvintsekvenser.. . tror jag-jag vet inte om min förklaring är rätt-det var bara en tanke jag varit inne på sista månaden..kul om någon vet så vi kan fortsätta den här diskussionen och reda ut begreppen och teorin bakom shenkeranalysen... kanske måste jag tänka utanför de modala normerna och kadenserna för att förstå?? är nyfiken-på vilket sätt är den tilllämplig då man skriver en fuga???? har precis avslutat en egen, igår faktiskt..... har jag gjort fel då som komponerat den efter vanliga modala metoder??? mvh 🙂 Redigerat 6 november 2011 av pxm
Frekvensspektrumanalysator Postat 6 november 2011 Postat 6 november 2011 Musik=Matematik? My ass.. Det räcker med att DeeDee Ramone kunde räkna till fyra, mer behövs inte. 1
BluesBoy Postat 6 november 2011 Postat 6 november 2011 Varför måste det analyseras hit och dit? Kadenser, hel & halv, modala metoder......yikes! 🤪😕 Inget illa menat, pxm. 😉 Jag är imponerad över att du begriper allt det där och är glad för din skull att du finner det spännande. På ett sätt skulle jag gärna vilja fatta vad du skriver, men samtidigt snurrar skallen, hehe. Jag är helt inne på att musik är känsla, känslan skall förmedlas/upplevas och resten är totalt ointressant.
pxm Postat 6 november 2011 Postat 6 november 2011 åh-jag vet ju inte om jag begriper shenkeranalys-det var bara tanke...det kan ju vara helt fel...ja visst-musik är känsla...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.