sounden Postat 2 februari 2005 Dela Postat 2 februari 2005 Ingredienser 400g falukorv 1 rödlök (valfritt) 1 burk kidneybönor, ca 400g 1 burk majskorn, ca 340g 1 burk hela tomater, ca 400g 2dl crème fraiche 2-3 tsk curry Broccoli (valfritt) och lite smör Gör så här Skär korven i bitar. Skala och klyfta löken. Stek korv och lök i smör i en gryta. Rör ner curryn. Låt bönorna och majsen rinna av. Häll ner bönor, majs, tomater och hälften av crème fraiche i grytan. Låt allt koka några min. Smaksätt med salt. Servera med resten av crème fraiche, bröd och sallad. Tips Vill du ha en kryddstarkare gryta kan falukorven bytas ut mot kryddigare korvar t ex choritzo. Gott Gotti Gott Gott! åt detta till middag idag! Lycka till // Sounden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Coffeemidget Postat 2 februari 2005 Dela Postat 2 februari 2005 Jag har nästan uteslutande levt på Pizza, Mcdonalds, makaroner med tonfisk och mikrade potatisar med 2 hekto smör till i snart två månader. Jag borde experimentera med mat, men orkar aldrig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 2 februari 2005 Dela Postat 2 februari 2005 MUMS 😛 det här vispade jag nyss ihop: Skinka skivad (lat) 502,8g CrääämFräsch (kokbar) (liten) en-halv grönsaksbuljångtärning gröna ärtor (frusna) puttra en stund. serveras med valfri pasta, men bandspagetti är bäst. mums igen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 2 februari 2005 Dela Postat 2 februari 2005 Fondue med alla tbh och en flaska 17 år gammal Faustino I, följt av isländska pannkakor till dessert. *raaaap* 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 2 februari 2005 Dela Postat 2 februari 2005 isländska pannkakor ??? vad är det? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 2 februari 2005 Dela Postat 2 februari 2005 Men hallå där!!! Vilken trevlig tråd!!!!!! mmm... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 3 februari 2005 Dela Postat 3 februari 2005 isländska pannkakor ??? vad är det? 🙂 Citerar min halvisländska flickvän: "Man har vanilj och bakpulver i pannkakssmeten (vilket man inte brukar i Sverige). Därefter en klick grädde och jordgubbssylt i mitten av pannkakan och vik den till en trekantig tårtbit." Inte såååå stor skillnad alltså, men ack så gott.... 😆 Faustino I:an från 1988 var oxå en upplevelse. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 3 februari 2005 Dela Postat 3 februari 2005 Var tråkig idag och körde en soldatens ärtsoppa. Imorgon blir det sushi. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 3 februari 2005 Dela Postat 3 februari 2005 Tillred det som blev över av gårdagens helstekta kyckling (recept baserat på en hel kyckling): Sätt igång ris- eller potatiskok Plocka allt ätbart från kycklingen och släng i en stekpanna eller ugnsfast form Slå på en burk creme fraiche pressa beroende på läggning i 1-4 vitlöksklyftor späd ev med ca 1 dl vatten salta rör ner 1-2 msk persilja (går utmärkt med fryst) In i ugnen 200 gr (om ugnsform), eller sätt på plattan (om stekpanna), låt småputtra. Klart när riset/potatisen är klar Ät! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 3 februari 2005 Dela Postat 3 februari 2005 (redigerat) Var tråkig idag och körde en soldatens ärtsoppa. Tråkig??? Det är ju fan det godaste man kan äta! Jag äter det lätt 3 gånger i veckan när jag kommer hem sent på kvällen efter kockjobbet. Redigerat 3 februari 2005 av Danny Cort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 3 februari 2005 Dela Postat 3 februari 2005 Var tråkig idag och körde en soldatens ärtsoppa. Tråkig??? Det är ju fan det godaste man kan äta! Jag äter det lätt 3 gånger i veckan när jag kommer hem sent på kvällen efter kockjobbet. Men det är ju allmänt kännt att kockar har de märkligaste matvanorna när det gäller att göra mat till sig själva. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
®offe Postat 3 februari 2005 Dela Postat 3 februari 2005 mmmm....är oxå svag för ärtsoppa. Den ska vara ganska tjock, och min senaste favorit till är en riktigt stark dijonsenap. Brukar ta tills tårarna rinner. Nåt annat kul är pannkaksbollar. Vi köpte ett pannkaksbollsjärn på semestern i Tyringe. Det blir ihåliga bollar som man kan fylla med sylt t.ex, eller bara sockra lätt, och det är tillåtet att käka med händerna. Kommer visst från Denmark. Smarrigt som tusan och ungarna äääälskar pannkaksbollar! /® Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 3 februari 2005 Dela Postat 3 februari 2005 mmmm....är oxå svag för ärtsoppa. Den ska vara ganska tjock, och min senaste favorit till är en riktigt stark dijonsenap. Brukar ta tills tårarna rinner. Nåt annat kul är pannkaksbollar. Vi köpte ett pannkaksbollsjärn på semestern i Tyringe. Det blir ihåliga bollar som man kan fylla med sylt t.ex, eller bara sockra lätt, och det är tillåtet att käka med händerna. Kommer visst från Denmark. Smarrigt som tusan och ungarna äääälskar pannkaksbollar! /® Yez, baby! Pannkaksbollar! Yez, baby! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 7 februari 2005 Dela Postat 7 februari 2005 *hungrig* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 7 februari 2005 Dela Postat 7 februari 2005 Dagens lunch: Grillbiff på Werners vis från Dafgårds Värm 6 minuter i mikron Ta daa! Ät och njut...? 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 "Man har vanilj och bakpulver i pannkakssmeten (vilket man inte brukar i Sverige). Därefter en klick grädde och jordgubbssylt i mitten av pannkakan och vik den till en trekantig tårtbit." NU ska jag prova det här:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
®offe Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 NU ska jag prova det här:) ....och alla är spända på vad du tyckte........ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 väderspända... 🙂 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
®offe Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 väderspända... 🙂 😆 Det där var väl lite väääl överspänt? 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 NU ska jag prova det här:) ....och alla är spända på vad du tyckte........ Just det! Juste det! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 Jo fan det var ju värt en timmes paltkoma! jag noterar en ökad fluffighet relativt standardpannkaka, och det där med vaniljsocker var en höjdare. Gibson fick den som blev över och han slukade den på 0.6 sekunder, vilket oxå bör anses godkänt. Som vanligt är gjutjärnspannan bättre än den i titan. Jag öste på med en halv deciliter grädde i smeten oxå. Bara för att liksom ba. Summa summarum? Jorden sackar något, delfinerna återvänder och magarna glada. 8/10. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 SEMLOR 😠 nu har vi glupat i oss semlor med varm mjölk ! mums. 10-4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.