Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter en underbart rolig AC/DC-festival sĂ„ Ă€r det nu dags att börja fundera pĂ„ nĂ€sta och gĂ„ vidare i livet 🙂 Jag har sjĂ€lv ingen sĂ„dĂ€r klockren idĂ© utan startar dĂ€rför en spĂ„ntrĂ„d dĂ€r vi kan lĂ€mna förslag pĂ„ vad vi vill att nĂ€sta festival ska vara. Ett förslag som kom upp redan i trĂ„den dĂ€r vinnaren presenterades i förra festivalen va att man gör en cover pĂ„ en lĂ„t som ligger pĂ„ forumet. Nackdelar Ă€r vĂ€ll att det kanske blir segt att lyssna pĂ„ tolkningar av samma lĂ„t 511 gĂ„nger. Fördelen Ă€r att alla kan kĂ€nna sig vĂ€lkomna och fĂ„ göra musik eller happenings i den genre de kĂ€nner sig hemma i. Kanske lite befriande efter en festival som hade tydliga ramar pĂ„ vad som skulle finnas med?

Men som sagt...

SpÄna pÄ!!

MVH

Anders

Annons
Postat

Om vi gör en KISS festival, sĂ„ kan ju ni andra tĂ€vla om den Ă„trĂ„vĂ€rda andraplatsen efter Hellvalla Burn 😄

Postat

Om vi gör en KISS festival, sĂ„ kan ju ni andra tĂ€vla om den Ă„trĂ„vĂ€rda andraplatsen efter Hellvalla Burn 😄

He he! Right on, Gen... jag menar, Burnie! 😉

En KISS-festival hade varit oerhört roligt. Och jag vet att mĂ„nga hade tyckt detsamma. SĂ€rskilt tvĂ„ norr-benĂ€gna skulle döda för festivalen — vĂ„gar jag nĂ€stan pĂ„stĂ„.

+ 1 @ KISS-festival.

Postat (redigerat)

Ett förslag som kom upp redan i trÄden dÀr vinnaren presenterades i förra festivalen va att man gör en cover pÄ en lÄt som ligger pÄ forumet. Nackdelar Àr vÀll att det kanske blir segt att lyssna pÄ tolkningar av samma lÄt 511 gÄnger.

Ah! Ett missförstÄnd! HÀr Àr tydligare förklaring pÄ temat som kom upp i trÄden:

* Gör en cover av en lÄt som ligger i forumets avdelning för lÄtkritik. Du vÀljer vilken lÄt som helst och gör om den pÄ ditt sÀtt. Sen röstar vi fram den lÄt som Àr bÀst, oavsett genre eller person som gjort den.

Kanske nÄn gör en discoversion av hellvallaburn eller hÄrdrock av Nattvaktarens Chad eller Accapella av Stoneyoung's So long hongkong osv..

Och jag tror som det skrevs i trÄden att det skulle vara roligt och dessutom sÀtta fart lite pÄ lÄtkritikavdelningen. Kan direkt tÀnka mig nÄgra speciella lÄtar jag gÀrna skulle göra cover pÄ!

Redigerat av laxlaxlax
  • Gilla 1
Postat

Men för helvete mÀnniskor, Kiss? Vi hade precis AC/DC. Nog för att det finns mÄnga gubbar pÄ forumet men nÄgon mÄtta fÄr det vÀl vara.

Inga teman som tvingar in alla bidrag i en viss genre. Är min bestĂ€mda Ă„sikt.

Tema inga hörbara transienter.

Postat

Men för helvete mÀnniskor, Kiss? Vi hade precis AC/DC. Nog för att det finns mÄnga gubbar pÄ forumet men nÄgon mÄtta fÄr det vÀl vara.

AlltsÄ, snorunge.

Jag fattar inte... ena sekunden vill du vara sÄ hipp och retro; i nÀsta, nÀr det kommer till kritan, sÄ pallar du inte den Àkta energin?

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Inga teman som tvingar in alla bidrag i en viss genre. Är min bestĂ€mda Ă„sikt.

Tema inga hörbara transienter.

HÄller med ingen Kiss, Ac/Dc fick rÀcka. Vill gÀrna se ett öppnare tema och inte hÀnglÄset pÄ.

Redigerat av hellfog
Postat

Ett förslag jag kom pĂ„ under tiden jag kokar spaghetti 🙂

Tema...sammarbete/trÀffa nÄgon ny

TĂ€nker mig att man mĂ„ste göra ett alster tillsammans med nĂ„gon som man inte samarbetat med förr. PĂ„ detta sĂ€tt lĂ€r vi alla kĂ€nna en medlem till pĂ„ forumet lite mer pĂ„ djupet Ă€n innan 🙂

NÀr jag skrev det sÄ lÀt det kanske lite smÄtöntigt, men lÀt kul i huvudet med spaghetti Ängandes under nÀsan.

MVH

Anders

Postat

NĂ„gon spelar in en kort monofon slinga med valfritt instrument.

Sen gÀller det att göra nÄnting runt slingan, dÀr den har en framtrÀdande plats.

Fri genre!

Postat

Kan tillĂ€gga att jag tĂ€nker mig att efter helgen sĂ„ röstar vi kring vilket tema vi ska ha och sedan drar nĂ€sta festival igĂ„ng 🙂

MVH

Anders

Postat

HÄller med ingen Kiss, Ac/Dc fick rÀcka. Vill gÀrna se ett öppnare tema och inte hÀnglÄset pÄ.

1. Man kan inte jÀmföra KISS med AC/DC (kolla bara reaktionerna/omdömena i AC/DC-festivalen sÄ fÄr du se).

2. Ge gÀrna förslag pÄ ett "öppnare tema och inte hÀnglÄset pÄ" (det blir sÄ trÄkigt nÀr man gömmer sina avfÀrdanden bakom kvasimetaforer).

🙂

Postat (redigerat)

Tema: Symfoniorkester

Ens lÄt mÄste innehÄlla en symfoniorkester pÄ ett eller annat sÀtt.

vilken genre som helst gÄr ju in i denna.

Man behöver ju inte skriva en hel symfoni men liksom en rocklÄt uppbackad av en orkester. (t.ex!)

Yeah!

Redigerat av Naymari
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Efter en acdc festival sÄ borde det vÀl bli en depeche mode festival?

Postat

1. Man kan inte jÀmföra KISS med AC/DC (kolla bara reaktionerna/omdömena i AC/DC-festivalen sÄ fÄr du se).

2. Ge gÀrna förslag pÄ ett "öppnare tema och inte hÀnglÄset pÄ" (det blir sÄ trÄkigt nÀr man gömmer sina avfÀrdanden bakom kvasimetaforer).

🙂

1. Vet inte om jag jÀmförde dom direkt, men ett gubband rÀcker för ett tag alla fall.

2. Fritt tema kan inte bli öppnare Àn sÄ, med hÀnglÄset syftade jag mest pÄ "lÄta lik ett band sÄ mycket som möjligt" tema, Àr inte sÄ mycket för just dom teman, man borde kunna komma pÄ nÄgot bÀttre mer originellt Àn sÄ tycket jag.

NÄgra gamla förslag.

Över 10 min lĂ„ng lĂ„t med vissa villkor (Dom kan vara vad som helst)

Göra en lÄt baserat pÄ ett djur tex Varg och kanske associerar det med indianer, andar, flöjt. eller nÄgot annat kan vara vad som helst.

Ett till exempel: Hund man kanske tÀnker pÄ Tyskland sen, korv öl, dragspel osv.

Koma tema Vad tÀnker pÄ för musik nÀr man nÀmner ordet KOMA?

Göra en lÄt influerad av ett land, man har ett visst antal lÀnder sen lottar man ut olika lÀnder till deltagarna sen fÄr dom göra musik till just dom lÀndera dom har fÄtt. Tex Korea, Spanien, USA, England osv fÄr man göra musik som tÀnker nÀr man hör just det landet.

Vattentema, lÄten mÄste innehÄlla vatten av nÄgot slag.

Finskt trolltema

Hissmusik.

Göra en lÄt baserat endast pÄ Fem ord, behöver dock inte innehÄlla sÄng kan vara instrumental lÄt, bli inspirerad av orden bara.

Eld, Luft och Vatten tema.

Katolsk lagerstÀmma.

Tropisk Vaggvisa.

Mariachi tema.

MotorvÀg inspirerande musik.

Orkan och vindar Musik.

Samurai inspirerande musik.

Tivoli musik.

Fransk baguette musik.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Samurai lÄter bra-man mÄste anvÀnda kokin eller ritusen skalan (trad.japan skalor-ganska enkla) eller bÀgge i sitt musikarrangemang...

:rolleyes:

Edit

:jag ville vara med i AC/DC festivalen men httade ingen sÄngare och sjÀlv Àger jag inte en mick-jo-en frÄn

Claes Olsson förresten men det spelar ingen roll eftersom inte jag kan sjunga ö h t.

kan vi inte göra en öppnare festival dÀr sÄ mÄnga som möjligt kan vara med ???

Redigerat av pxm
Postat

Ett tema som jag tycker lÄter spÀnnande Àr.

Man gör en lÄt halv fÀrdigt, sedan fÄr annan forummedlem göra klart lÄten, den medlemmen lottas ut vilken det blir.

Sen kan lÄten blir hur som helst = spÀnnande, dock fÄr man inte Àndra sÄ mycket att man inte kÀnner igen lÄten lÀngre.

Postat

Kanske inte om ens referensramar strÀcker sig mellan Twisted Sister och Metallica, men för oss andra gÄr det alldeles utmÀrkt.

Det Àr lite som att sÀga "Man kan inte jÀmföra bob hund med Pixies", fast en annan genre.

Tema mono-wall of sound.

Postat

Samurai lÄter bra-man mÄste anvÀnda kokin eller ritusen skalan (trad.japan skalor-ganska enkla) eller bÀgge i sitt musikarrangemang...

Samurai kan tolkas pÄ olika sett.

Postat

Ett tema som jag tycker lÄter spÀnnande Àr.

Man gör en lÄt halv fÀrdigt, sedan fÄr annan forummedlem göra klart lÄten, den medlemmen lottas ut vilken det blir.

Sen kan lÄten blir hur som helst = spÀnnande, dock fÄr man inte Àndra sÄ mycket att man inte kÀnner igen lÄten lÀngre.

LĂ„ter kul...

Postat

att man gör en cover pÄ en lÄt som ligger pÄ forumet. Nackdel Àr vÀl att det kanske blir segt att lyssna pÄ tolkningar av samma lÄt 511 gÄnger.

Anders, nÀr fick en festival in 511 bidrag?

😳

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Kikar in. Detta var alltsÄ festival nr 35? Kanske nÄn har en lista pÄ alla teman som varit, sÄ kan man utesluta upprepningar?

Annars, kanske filmmusik-tema? Alla tar stycke/lÄt frÄn/ur en kÀnd film, och gör sin egen tappning/cover av den. Kanske rena imitationer, kanske helt annorlunda arr/remix.

Redigerat av Signia
Postat

Anders, nÀr fick en festival in 511 bidrag?

😳

🙂

Jag menade helt enkelt. Att flera lÄtar med tolkning av samma lÄt kan bli lÄngtrÄkigt i lÀngden. MEn jag hade missuppfattat det dÄ det va valfri lÄt man fick göra en tolkning av.

Ang filmmusik dÀr man ska göra cover pÄ befintlig lÄt sÄ Àr det problem med rÀttigheter i en sÄdan festival vilket gör att det nog blir omöjligt att göra, samt att det inte Àr tillÄtet med covers pÄ forumet. MEn om man gör det pÄ en medlems lÄt sÄ kan man ju fÄ tillstÄndet direkt av medlemmen.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Egen tolkning av nÄgot ur jazzstandads repertoaren som ingen Àger rÀttigheterna till......

deltagarna fÄr göra lÄten till sin i vilken genreŽman vill och tolka fritt.....

bara man kÀnner igen temat.....

MER FUSION ÅT FOLKET !!!

Edit : Àger inget akustiskt instrrument - annars lÀt det kul-hÄller med...

Redigerat av pxm
Postat

Har mitt vanliga förslag med agentmusik. Annars kanske man kan tÀnka sig en helt öppen festival dÀr enda villkoret Àr att man har skrivit lÄten/musikstycket sjÀlv.

Postat

Agent musik lÄer spÀnnande-hur har du tÀnkt dig-utveckla litet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.