Jump to content
Annons

Hur skapar man Dada Life basen i Reason?


andine

Recommended Posts

Hej alla!

Jag och min kompis har precis börjat producera med Reason 5. Vi letar efter ett sound som Dada Life eller Bassjackers.

Jag har letat runt på nätet men det finns inget om deras bas för reason.

http://www.youtube.com/watch?v=gARjKzaNIYM

En och en halv minut in kommer soundet.

Kan ni hjälpa mig? Inställningar på synth skulle uppskattas.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gissningsvis så kommer de inte svara alls. Men försök, ibland är artisterna ödmjuka och svarar. Däremot är jag ledsen pojkar, låte ni slängde upp lät förjävlig. Hitta ett annat "sound". 🙂

Om ni ändå tänker köra på det här så vad jag hör är det en distad sågtand med reverb. Sen ligger det förmodligen en sub och dubblar. Där har ni hörnstenarna. Tror Subtractor lämpar sig bäst för detta ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar kunna få ett ganska köttigt ljud genom att sätta phase modulation i thoren ungefär såhär:

2qsnlv8.png

Kombinera det med lite sågtand och annat kul så kan det nog vara en bit på vägen. Dada Life brukar använda lite vibrato på det mesta också, du kan ju också testa att lägga LFO 1 -> Osc 1/2/3 med 10 som "styrka". Inte det som gör det tjocka ljudet, men en liten detalj som kan vara snygg ibland.

Lycka till! Ladda gärna upp nått ljudexempel om du lyckas. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Dada Life kör ofta basen på taktslaget tillsammans med kicken. Hur får man till det på ett bra sätt utan att de båda krockar? Lite sidechain är det väl säkert, men de får till en bra attack på basen så det känns som att det handlar mer om bra jobb med EQ:n. Någon som har tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...