Jump to content
Annons

Fråga om line level från rör-mixer


dominion

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att reda ut line level voltantal.

Line out från mixern ligger på 4v, kommer min övriga utrustning klara av att ta emot det?

Har läst mig till att "nya line utrustning ligger på 1,5-2.

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp, så långt allt frid och fröjd.

Kan dock inte räkna med att den följer dBu, den kan följa dBv och då hamnar man på typ 1,5v.

Hifi utrustning kan ha 2v har jag hört. Den är från 60-talet.

Men 4v, funkar det eller behöver man högnivå till lågnivå konverterare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart, tack Gilbert för snabbt svar.

Enligt mina uträkningar hamnade det som sagt var på 14 dBu och jag var rädd att signalen skulle bränna ingången.

Kommer använda den som en effektburk/rörfärgning/EQ där jag linar ljud ut genom ljudkortet, genom burken och sen in igen.

Ljudkortet är ett Steinberg mr816x så det borde isåfall hantera signalen utan problem.

Kommer bli ett helt projekt, har tagit kontakt med mekanisk verkstad och lackerare för att bygga om/lacka om chassit.

Och håller på att byta ut ingångar mot Neutrik combijack mm.

Kommer slänga upp en projektråd vart det lider.

Här är en länk till bilder:

http://1nformat1ka.blogspot.com/2010/11/modding-philips-el6425.html

IMG_2835.jpg

4v L längst ned till vänster på den röda livsfarliga plattan är line out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dominon,

Detta uttag som kallas för "4V" är en extra tappning på slutstegets utgångstransformator, och skall ge omkring 1 volt när förstärkarens normala högtalaruttag ger full uteffekt.

1 volt RMS brukade vara dåtidens rörslutstegs ingångsnivå för full uteffekt, så antagligen är detta uttag tänkt för att driva slav-slutsteg, monitorpanel eller liknande extra utrustning.

Eftersom det tappas av efter utgångstransformatorn så får du med slutstegets karaktär med både för och nackdelar.

Tappningen är balansead och jordfri och har med all säkerhet ork att driva 600 ohm laster med långa kablar.

--Bosse

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...