Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det ett normalt tillvägagångsätt att t ex klippa bort partier där tom-mickarna inte används, dvs där de inte gör mer än att spela in det övriga ljudet.

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Vet att vissa gör det. Eller så ställer man bara in gaten så att den öppnas strax innan pukslagen och stängs efteråt.

Postat

gaten bör ligga först då den ska agera på det rena trumljudet. Gate är dock en smaksak. Ibland kan ljudet från från exempelvis pukmickarna tillföra rumsklang virveln, men det beror nog mycket på hur man har mickat och vilken typ av ljud man vill ha.

Postat

Lägg gaten först i såna fall. I alla fall före eventuell kompressor. En eq påverkar inte lika mkt. Mn jag tycker oftast det blir bättre att klippa i spåren istället. Får bättre kontroll över attack och release på slagen då. Men används pukorna väldigt mkt blr det för jobbigt.

Ett tips kan vara att lägg ett "spökspår" (kopia av det spår du skall jobba med, utan output) som ligger några milisek före det spår du skall bearbeta. Låt sedan detta trigga gaten via sidechain som ofta finns på en gate. Gör man så slipper man prblem med att gaten förstör attacken på vissa ljud, då den öppnas några milisekunder före slaget liksom, men man kan fortfarande köra på bra threshold så att inget läckage slipper igenom.

Postat

Dessutom behöver man inte låta gaten ta bort allt. Ibland blir det bättre att bara låta gaten aggera expander och dämpa läckaget 10-15 db eller nåt.

Postat

Tack för mycket bra svar! Gate is da shit 🙂

+1, iaf när man lär sig mixa trummor! att lära sig hur en gate fungerar är väldigt nyttigt inom all form av mixning, men just när man lär sig mixa trummor är det guld värt!

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Klipp bort "tystnaden" på tommickarna, eller vilket annat instrument/vox för den delen, förutom OH mickarna.

Varför använda pluggar och belasta processorn ytterligare när man istället kan lätta för processorn genom bortklippning av tomma delar av spåren?

Dessutom kan man vara mer noggrann.

Använd gate på analoga tapespår, japp, men det är helt onödigt digitalt i ett DAW om man inte är ute efter att använda den som en special effekt.

just sayin´.

Redigerat av Radiobrutta
Postat

Jag tycker helt klart att det är värt tiden att editera bort skräpet från pukmickarna manuellt. Annars slutar det bara med att man får sitta och automatisera gaten ändå. Iaf för mig. Virvel däremot är ju helt omöjligt att editera ut för hand om det inte gäller världens simplaste låt. Då är gate kung.

Postat

Risken med att "städa" för mycket (och ibland helt i onödan) är att man tappar bort det naturliga soundet. Det är ju lite komiskt att de som sitter med samplingar gör allt för att skita ned saker för att det ska låta levande och "på riktigt" medan de som har möjligheten att spela in "på riktigt" gör allt för att städa undan allt läck, gnissel och annat som gör att det låter "på riktigt". Att t ex helt klippa/gatea bort allt på pukspåren kan få det att låta riktigt konstig då pukan spelas då helhetsljudbilden ändras då läcket från resten av setet blandas in men bara för ett kost ögonblick. Inte optimalt.

• Gilla 1
Postat

Jag varken "gejtar" om jag inte absolut måste. Har man så mycket läck att det stör och man gejtar tex pukorna så kommer ju läcket att göra sig påmint varje gång man slår till en puka. Typ att riden vid golvpukan väser till extra så fort man bankar till golvpukan.

Har däremot ibland gjort en kopia som jag klippt ganska tajt så bara precis anslaget är med. Detta så att jag får till lite mer attack i tillslaget utan att behöva öka diskanten i EQn och få med oönskat cymbalväs.

Har lite svårt att stava och formulera mig så här dags på dygnet, ha överseende.

Gonatt!

• Gilla 1
Postat

Jag använder nästan aldrig gater förutom ibland när man måste få bort lite brus innan ett tungt komprimerat gitarr spår eller så men aldrig så de klipper ordenligt. Om jag dock får för mig att göra det klipper jag hellre än att gate, tänker inte lämna något sådant till chans, jag vill veta att mina fills hörs, annars blire problem. Om/när man vill klippa då är i alla fall strip silence eller vad det heter i just din DAW jävligt bra, då får man enkelt bort allt onödigt skräp man kanske inte är intresserad av.

Dock tycker jag också att man kan vara ganska sparsam med gater, pukor sjunger med lite i ett trumset, det blir läck och liknande och så är det, trummor är ETT instrument, inte 10 olika.

Postat

När jag mixat livegrejer lite snabbt så har jag använt gate på pukor. Men som nu när jag sitter med en fullfjädrad inspelning så föredrar jag också att man klipper ut pukfillarna. Finns en funktion i logic som heter "strip silence" som är väldigt bra för detta. Jag tycker man får bättre kontroll på detta vis och jag vill gärna lägga en liten fade out på pukorna om det är mycket läckage, så man inte hör klippen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.