Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, jag har en massa frågor, eftersom jag börjat experminetera mer nu 🙂 så jag kör på:

1) Jag testade en gång att dra en kabel från en mixerkanals direct out, till direct in på en audiokanal, i Record. Trodde jag skulle kunna spela in midin som audio, men det gick inte. Om jag nu gjorde rätt. Går detta? Vet inte varför det kan vara bra, om det ens kan vara det, men jag undrar likväl.

2) Man kan ju föra in audio i olika synthar har jag precis upptäckt. Är det bara till filtren man kan få ljuden då? Man kan t.ex. inte få in det i Thor, och använda istället för thors oscillatorer typ, och sen leda det vidare i hela kedjan?

3) Om man sparar ut ett spår från en låt som en wav-fil, och sen för in det igen, och sparar ut det igen i en annan låt eller whatever, försämras ljudkvaliteten då? Wav är ju "lossless", sker nånting icke-lossless i själva "utbränningen" av en wav?

4) Kan man t.ex. ta en wav, öppna i ReCycle, stoppa in i Record igen och sen göra en produktion med - utan att ljudkvallen försämras?

... Tacksam för svar! 😄 Vill förstå mig på dom här programmen i grunden nu 🙂

Annons
Postat
  On 2011-02-01 at 17:59 sa bonsoirjohnjohn:

3) Om man sparar ut ett spår från en låt som en wav-fil, och sen för in det igen, och sparar ut det igen i en annan låt eller whatever, försämras ljudkvaliteten då? Wav är ju "lossless", sker nånting icke-lossless i själva "utbränningen" av en wav?

4) Kan man t.ex. ta en wav, öppna i ReCycle, stoppa in i Record igen och sen göra en produktion med - utan att ljudkvallen försämras?

... Tacksam för svar! 😄 Vill förstå mig på dom här programmen i grunden nu 🙂

Det här är de enda frågorna jag kan svara på, tyvärr, eftersom jag aldrig använt Record.

Ljudkvalitén påverkas inte alls, eftersom alla program arbetar internt antingen i 32 eller 64-bitar (dvs, det finns tillräckligt med bitar "över" för att du ska kunna jobba vidare med ljudfilen utan att kvalitén försämras). Om jag inte missuppfattat allting borde det därför inte vara några problem. Det var värre förr i tiden när programmen inte arbetade med 32-bitars (eller bättre) intern upplösning, men det måste ha varit länge sedan.

Postat

Okej, tack för svar! Så Recycle kodar inte om den bara klipper? 🙂

Förresten, fråga två var inte speciellt för Record, det blir ju Audio ut från t.ex. Malström (iaf står det så) och sen finns ju Audio in på Thor.

Postat
  On 2011-02-01 at 18:37 sa bonsoirjohnjohn:

Okej, tack för svar! Så Recycle kodar inte om den bara klipper? 🙂

Förresten, fråga två var inte speciellt för Record, det blir ju Audio ut från t.ex. Malström (iaf står det så) och sen finns ju Audio in på Thor.

Nej, jag tror inte att ReCycle kodar om (har inte hört något om det, i alla fall). Om du inte upplever att ljudet försämras är det nog inget att oroa sig över.

När det gäller den andra frågan, varför inte testa? Har inte testat själv, men det borde ju funka. Det är ju inte alls ovanligt att man kör ljud genom en synth för att förändra dem. (Brukar köra mina slutmixar genom en synthplug för att få till det där tjusiga "biografsvajet".)

Postat
  On 2011-02-01 at 17:59 sa bonsoirjohnjohn:

Ja, jag har en massa frågor, eftersom jag börjat experminetera mer nu 🙂 så jag kör på:

1) Jag testade en gång att dra en kabel från en mixerkanals direct out, till direct in på en audiokanal, i Record. Trodde jag skulle kunna spela in midin som audio, men det gick inte. Om jag nu gjorde rätt. Går detta? Vet inte varför det kan vara bra, om det ens kan vara det, men jag undrar likväl.

2) Man kan ju föra in audio i olika synthar har jag precis upptäckt. Är det bara till filtren man kan få ljuden då? Man kan t.ex. inte få in det i Thor, och använda istället för thors oscillatorer typ, och sen leda det vidare i hela kedjan?

1) Mixerkanalens direct out skickar ut audio, utan att köra signalen genom mixern först. Vad menar du med "spela in midin som audio"? Ville du få fram konstiga digitala ljud kanske? 🙂 I så fall var det ju en lite kul idé.

2) Det är väl hela tanken! 🙂 Iaf så kan man ju styra insignalen till olika delar av Thor i matris-delen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.