Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag behöver hjälp att hitta en laptop för inspelning.

Vad ska jag tänka på?

Mac vs. Pc?

Har förstått att många problem som uppstår beror på att komponenterna man använder sig av inte fungerar med varandra. Vad ska man tänka på här?

OS?

Jag spelar in gitarrer och sång analogt men sköter allt annat i datorn.

Det jag är mest intresserad av är ifall någon kan rekommendera konkreta modeller som de kanske själva använt och gillar. Kom gärna med tips på ljudkort som fungerar tillsammans med datorn då jag behöver byta upp mig.

Det jag vill göra är att spela in och utveckla idéer i min dator samtidigt som jag kan utveckla min kunskap om musikproduktion. Jag kommer börja studera ljudteknik till hösten och skulle vilja ha en dator som kan hjälpa mig under min studietid.

Slutligen undrar jag ifall en modern laptop klarar de krav som ställs av att arbeta med musik eller om jag alltid kommer få problem ifall jag inte satsar på en stationär.

Min budget ligger på mellan 10 0000 - 15 000 kr.

Annons
Postat (redigerat)

Har du någon programvara eller annan hårdvara som du vill kunna köra på datorn?

En Macbook pro kommer du aldrig bli missnöjd med 🙂

Redigerat av Freddy
Postat

Jag tror också att en Macbook pro kan passa dina behov och t.ex Cubase fungerar bra på Mac.

Jag använde själv pc innan, men sen jag köpte min Mac så vill jag nästan aldrig mer röra vid en pc. Tycker personligen att Mac är mycket stabilare och designen är mycket snyggare också 😛

Postat

Tack så mycket men jag har hört att de nya Macarna inte har Texas Instruments-chip längre och att detta kan orsaka problem när de ska kommunicera med många ljudkort. Stämmer detta?

Postat

Mac vs. Pc?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=59897

Hittar ingen 2011-tråd men debatten är redan uttömd och inga nya argument kommer uppstå så det spelar ingen roll

Postat

Tack så mycket men jag har hört att de nya Macarna inte har Texas Instruments-chip längre och att detta kan orsaka problem när de ska kommunicera med många ljudkort. Stämmer detta?

Agere revision 6 är det som inte fungerar enl. RME-forumet.

Postat

Personligen är jag svag för Sonar men försöker nu lära mig Cubase. Mycket på grund av det stora community Cubase har. 🙂

Mest som foolproofkommentar: Om du väljer att fortsätta lira in med Sonar (på många sätt en god idé, även om det kanske är ett sidospår i denna tråd), så ska du köra PC, inte Mac.

I övrigt vill jag inte blanda mig in i ngn Mac vs PC-debatt

tjing

• 4 veckor senare...
Postat

Vill ta upp den här tråden...eftersom jag drabbas av ständiga blåskärmar och svåra startproblem hos min gamla stationära...

Så nu funderar jag på en laptop.

Ponera att jag köper en märkeslaptop (Dell, HP osv) - vad är det som skulle kunna gå fel när det gäller musikanvändandet? Hur är det med hastigheten på hårddiskar på bärbara t ex?

Kommer köra Cubase och någon form av firewirekort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.