Bedlam Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Nu när du beställt moongel kan du testa lägga en liten bit nära kanten på 18" golvpukan. Bedlam.
Demonproducenten Postat 3 februari 2011 Postat 3 februari 2011 det var viktigt att stämma över o underskinnen på pukorna lika, annars svängde de olika fort och jobbade mot varann med mindre ton som följd. Det låter ju logiskt, men det är inte alls vad jag minns från förr. kan hända var det så att man inte ville ha så mycket ton ett tag - mer boupp boupp det var när man var 13-14 nånting personligen tycker jag ton å klang är förbannat viktigt i slagverk
Guitar Nilsson Postat 3 februari 2011 Trådstartare Postat 3 februari 2011 (redigerat) kan hända var det så att man inte ville ha så mycket ton ett tag - mer boupp boupp det var när man var 13-14 nånting personligen tycker jag ton å klang är förbannat viktigt i slagverk Vi hade ju skivkontrakt på 80-talet och gjorde två singlar o LP i Rågsved, en studio under centrum där en massa dansbands-Lp spelades in. (Vi var åt punk(grunchhållet) Ni skulle ha sett, Gilbert hade aldrig överlevt, betong, betong, äggkartonger och äggkartonger. Det förespråkades att lägga handdukar på pukorna, nåt vi vägrade. Sjukt. Men det var ju lika sound i superartisters dyra produktioner också, precis som demonis påpekar. Nåt som var lite cool med studion var att ett svintort rum enbart användes till ekokammare! En stor skitgammal Selmer "orkesterlåda" med typ åtta tiotummare i lät i ena änden (ljudet kördes först genom en rullbandare så det blev nån sekunds fördröjning, som inte gick att stänga av) sen var det ett par mickar som tog upp ljudet och skapade ett våldsamt betongreverb med ej avstängbart slapbackeko. Trumbåset hade inte ens fönster och var en orgie i rockwool och äggkartonger, vi vägrade satt in trummorna där. Fint var att studion hade en stor flygel och en Hammond B3 med stort Leslie. Bandaren var en 24 kanals rulle som det gick att byta till ett 16-spårs tonhuvud på, det gav bättre ljud. Och vi använde aldrig mer än typ 12 spår. Fick mail i morse från Slagverket, de hade tyvärr slut på benfästet, men hade ett orginal Tama till samma pris om jag skulle nöja mig med det! Kanon! Och nu är det på väg! Redigerat 3 februari 2011 av Guitar Nilsson
0sk4rb Postat 3 februari 2011 Postat 3 februari 2011 Det där med att "inte ha hålet på mitten av skinnet" är inget universellt direkt, vet flera stora artister som använder baskaggen väldigt aktivt som har sina mickhål mitt på frontskinnet typ 2 dm i diameter
aROCKER Postat 3 februari 2011 Postat 3 februari 2011 kan hända var det så att man inte ville ha så mycket ton ett tag - mer boupp boupp det var när man var 13-14 nånting personligen tycker jag ton å klang är förbannat viktigt i slagverk Jag vill inte ha så mycket ton idag heller...trummor lät bäst -74
Demonproducenten Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 Jag vill inte ha så mycket ton idag heller...trummor lät bäst -74 hah 😄 fyfan personligen hatar jag mycket av det trumsound som abba körde med mot slutet - helt stumt å torrt
Guitar Nilsson Postat 4 februari 2011 Trådstartare Postat 4 februari 2011 Det där med att "inte ha hålet på mitten av skinnet" är inget universellt direkt, vet flera stora artister som använder baskaggen väldigt aktivt som har sina mickhål mitt på frontskinnet typ 2 dm i diameter Somliga "experter" säger att man ska ta väck frontskinnet helt vid inspelning. Till min AKG D112 följer det med ett lite häfte hur man sätter micken i olika situationer. På baskagge ska skinnet bort helt enkelt. Det sättet är väl ett sätt det med, men det måste ta bort både botten och klang. Såg ni exemplet på Youtube hur viktigt det var att inte micksladden låg emot frontsknnet?
Guitar Nilsson Postat 4 februari 2011 Trådstartare Postat 4 februari 2011 hah 😄 fyfan personligen hatar jag mycket av det trumsound som abba körde med mot slutet - helt stumt å torrt Så där låter väl en del Zappa med. 25 olika stora stendöda pukor som det tar en halv minut att rundpalla runt. Låter som när grannkärringen låter mattpiskaren gå på gamla madrasser.
KillwithSkill Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 Det där med att "inte ha hålet på mitten av skinnet" är inget universellt direkt, vet flera stora artister som använder baskaggen väldigt aktivt som har sina mickhål mitt på frontskinnet typ 2 dm i diameter Somliga "experter" säger att man ska ta väck frontskinnet helt vid inspelning. Till min AKG D112 följer det med ett lite häfte hur man sätter micken i olika situationer. På baskagge ska skinnet bort helt enkelt. Det sättet är väl ett sätt det med, men det måste ta bort både botten och klang. Såg ni exemplet på Youtube hur viktigt det var att inte micksladden låg emot frontsknnet? Ja, det finns inga regler. Men knep finns för att uppnå vissa ljud som man kanske vill ha! Plus att det går lite i mode vad som "ska vara" Vinnie Appice körde många år utan front. Simon Phillips har inte ens hål i frontskinnet. Att ha hålet mitt i är nån hybrid med att ha både frontskinn och inte. Det blir rätt bottenlöst. Men å andra sidan mer distinkt. Med mik i mitt i hålet och om man ljusterar i djupet så skiftar det i klipp/botten beroende hur djupt in man är. Ett helt frontskinn. Om man ska mika upp det så är det i sidled som gäller. Längst ut med kanten är det som mest botten, men oxå rätt luddigt. Men har man hål där så kommer oxå klippet. Om man har en inbyggd mik med helt frontskinn så justera från mitt i kaggen och utåt mot sargen där slagskinnet sitter. Detta är egentligen det optimala om man vill ha tjong i kicken. Men sen finns det ju fler mikar om man vill det för att blanda. Men det är kanske lite överkurs, då tråden handlar om trumskinn!
KillwithSkill Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 hah 😄 fyfan personligen hatar jag mycket av det trumsound som abba körde med mot slutet - helt stumt å torrt Hehehe! Ja det var suspekt som fasen med deras blöta handukar, limpor osv. 😄 Sen det där med cymbaler. Försök hitta en abbalåt med en crashcymbal i!
Demonproducenten Postat 7 februari 2011 Postat 7 februari 2011 Så där låter väl en del Zappa med. 25 olika stora stendöda pukor som det tar en halv minut att rundpalla runt. Låter som när grannkärringen låter mattpiskaren gå på gamla madrasser. 😆
Anders F Postat 7 februari 2011 Postat 7 februari 2011 Har nog någon inspelning någon stans med olika inspelingar på olika skinn, olika stämda och både med och utan dämpning. Baland annat ambassador skinn. Vill du jag ska leta upp det så kan jag nog lägga ner lite energi och tid på att leta upp det 🙂 MVH Anders
aROCKER Postat 7 februari 2011 Postat 7 februari 2011 hah 😄 fyfan personligen hatar jag mycket av det trumsound som abba körde med mot slutet - helt stumt å torrt ABBA...lyssna in The meters istället, eller sweet! Älskar det ljudet, äh, sikta in er på Ledin ni, hehe!
Gäst Postat 7 februari 2011 Postat 7 februari 2011 Trummisen jag spelat mest med sen 70-talet har du aldrig hört, det finns inga cd med honom. Men nu ska det bli, hoppas jag. Och han gillar dubbelskinn. Ja det har jag ingen aning av vem det ær. Men det jag hørt i alla fall.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.