Guitar Nilsson Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Satt nyss som icke-trummis och kollade lite på nya trumskinn, prio inspelning mer än liveljud. http://www.slagverkskompaniet.se/category.html?category_id=9 Gav snart upp, det finns ju hur många varianter som helst. Finns det skinn som låter extra bra på inspelning, utan att man måste dämpa och jävlas? Pukorna jag tänker på är stora Tama Superstar i björkplywood, 14 18 o 20 tum. Baskaggen har bra skinn och låter redan guld. Virveln är en Sonor i plåt, blanker o fin, drygt 7 tum om jag tar med sargarna, det kanske man inte ska göra. Jag själv gillar mkt övertoner o snärt i virveln, den här har ett slitet oljeskinn, och jag tycker min egen tunnare Premiervirvel i trä med ett lika slitet vanligt strävt Remoskinn låter mkt snärtigare och med mer övertoner.... öh... nu kom jag av mig beroende på att vår nya undulat Ozzy sket mig i håret uppe från takfläkten!..... Lite goda råd i det här vore guld. Vi vill ha ett naturligt trumljud, lite åt Bonhamhållet, med liknade uppmickning, inte överdrivet löstämt..
Bedlam Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Snärt och övertoner i virveln. Då rekommenderar jag Remo Ambasador (vit). Stäm den hårt så får du nog det du önskar. Rekommenderar också moongel för att ta bort överdrivet ring från virveln. Mecka med placeringen för att få önskat ljud. Bedlam.
Guitar Nilsson Postat 1 februari 2011 Trådstartare Postat 1 februari 2011 Snärt och övertoner i virveln. Då rekommenderar jag Remo Ambasador (vit). Stäm den hårt så får du nog det du önskar. Rekommenderar också moongel för att ta bort överdrivet ring från virveln. Mecka med placeringen för att få önskat ljud. Bedlam. Sånt här då? http://www.slagverkskompaniet.se/product.html?product_id=12837&category_id=144 Behöver man en kudde till varje skinn, dvs två per trumma?
Bedlam Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Japp sån är det. Man brukar endast sätta gel på slagskinnet. Och det blir enormt stor skillnad var man sätter det. Man kan till exempel klippa sönder en för att bara använda halva. Men jag brukar sätta det väldigt nära kanten för att inte dämpa virveln alltför mycket. Jag är också förtjust i "snärtiga" virvlar, men det kan vara bra att sätta gel för att få bort "det sista ringet". Bedlam.
Guitar Nilsson Postat 1 februari 2011 Trådstartare Postat 1 februari 2011 Min egen trävirvel har ett vitt Remo. Men sejaren på den skramlar lite väl länge efter varje slag, misstänker att det blir övertydligt på inspelningen med mick även på undersidan. Med enbart övre mick tycker jag mycket, nästan halva virvelljudet fattas. Men hur kan man dämpa sejarskrammel?
Bedlam Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Du kan minska "skramlet" från sejaren med bl.a dessa två metoder. -Stäm underskinnet hårdare -Spänn/dra åt sejarmattan Eller en kombination av dom båda. Bedlam.
Bedlam Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Om du förstår engelska så är detta en bra video. Den handlar om hur man stämmer en virvel. Bedlam.
Gäst Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Jag har tidigare använt Evans coated g2. Har du ett riktigt fint trumset så skulle jag gå för ett clear enkelskin. Du får med hela trumset och fullt register. Mycket svårare att stämma! Men då kan du verkligen få ett bra "sound" (beror ju på vad du är ute efter såklart). Men jag skulle testa ett coated dubbelskin på superstar. Lättare att stämma, mindre "ton", mindre efterklang. Så kan du skruva på ljudet i datorn sedan.
nankerphelge Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Min egen trävirvel har ett vitt Remo. Men sejaren på den skramlar lite väl länge efter varje slag, misstänker att det blir övertydligt på inspelningen med mick även på undersidan. Med enbart övre mick tycker jag mycket, nästan halva virvelljudet fattas. Men hur kan man dämpa sejarskrammel? den kan vara fört hårt spänd, testa att lossa på den. ----- vill minnas att jag läst en intervju med björn olsson där han berättade att han uteslutande använde "black spot" skinn på virveln till alla trummisars stora fasa. funderar på om man borde testa det någon gång. annars är det uteslutande remo ambassador på alla virvlar i huset!
Die Hard (oregistrerad) Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Så kan du skruva på ljudet i datorn sedan. Och du har hängt här tillräckligt länge för att veta att Nilsson hatar datorer och inte mixar i en, lillponken.
Guitar Nilsson Postat 1 februari 2011 Trådstartare Postat 1 februari 2011 Om du förstår engelska så är detta en bra video. Den handlar om hur man stämmer en virvel. Bedlam. Kanon. Hittade samma snubbe visa hur man stämmer pukor, kagge mm också. Bra att ha lite koll på sånt här även som gitarrist o ljudtekniker.
Guitar Nilsson Postat 1 februari 2011 Trådstartare Postat 1 februari 2011 (redigerat) Och du har hängt här tillräckligt länge för att veta att Nilsson hatar datorer och inte mixar i en, lillponken. Satt just och funderade på om han skämtade! Jag hatar väl inte datorer, men fattar inte Cubase mm även om jag försöker. Dessutom räcker eq, kompressor, reverb och bra mickar till allt jag vill göra i min värld. Får man till trummorna rent akustiskt så behöver man knappt ens skruva eq efteråt. De inspelningar jag varit med på, och trummorna passerat genom datorprogram, har slutat med att trummorna låtit som slappa bakfylleskitar. Att datorprogram skulle få fram bättre trummor är rent skitsnack enligt mig. Eller kanske rent önsketänkande eftersom Cubase kan precis allt, för det har man ju hört?... Man kan skruva och ändra alla ljud i en månad om man vill, men det kommer ändå aldrig att låta bättre än gamla fyrspårs Glyn Jones-inspelningar av trummor, tvärtom, det kommer att låta papp och konstgjord skit i jämförelse. Redigerat 1 februari 2011 av Guitar Nilsson
0sk4rb Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Jag kör på Evans G2 Clear-skinn, låter kalas... Underskinn i sin tur går faktiskt att få en mer eller välljudande ton ur så länge de är hela, enligt min egen mening i alla fall!
0sk4rb Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Satt just och funderade på om han skämtade! Jag hatar väl inte datorer, men fattar inte Cubase mm även om jag försöker. Dessutom räcker eq, kompressor, reverb och bra mickar till allt jag vill gör i min värld. Får man till trummorna så behöver man knappt ens skruva eq. De inspelningar jag varit med på, och trummorna passerat genom datorprogram, har slutat med att trummorna låtit som slappa bakfylleskitar. Att datorprogram skulle få fram bättre trummor är rent skitsnack enligt mig. Eller kanske rent önsketänkande. Man kan skruva och ändra alla ljud i en månad om man vill, men det kommer ändå aldrig att låta bättre än gamla fyrspårs Glyn Jones-inspelningar av trummor, tvärtom, det kommer att låta papp och konstgjord skit i jämförelse. Word! 😊 Synd att det kostar mycket mer att spela in analogt, annars hade jag inte tvekat en sekund...
Gilbert Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Jag hatar väl inte datorer ... Skriv "datorer" och begränsa sökningen på dig själv som författare (och välj visa "som inlägg"): https://www.studio.se/index.php?app=core&module=search&search_in=core 😆
Gäst Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Och du har hängt här tillräckligt länge för att veta att Nilsson hatar datorer och inte mixar i en, lillponken. Oopps. HAHA jag missade helt att det var Guitar Nilsson. Av det jag hört tidigare från dig så skulle jag definitivt gått för ett dubbelskin på ett sådant trumset, utan tvekan.
Gäst Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Jag kör på Evans G2 Clear-skinn, låter kalas... +1
Guitar Nilsson Postat 1 februari 2011 Trådstartare Postat 1 februari 2011 Skriv "datorer" och begränsa sökningen på dig själv som författare (och välj visa "som inlägg"): http://forum.studio....&search_in=core 😆 Där fick du mig! Ibland har jag nog hatat dem tillfälligt måste erkännas. Men det går ju att spela in digitalt utan datorer.
Hastalavista Postat 1 februari 2011 Postat 1 februari 2011 Vad sitter det på för skinn nu när kit:et låter så fantastiskt? Vad vill trummisen själv ha? Det är stor skillnad i spelkänsla på t ex. Pinstripe och vita Ambasador
Guitar Nilsson Postat 1 februari 2011 Trådstartare Postat 1 februari 2011 Oopps. HAHA jag missade helt att det var Guitar Nilsson. Av det jag hört tidigare från dig så skulle jag definitivt gått för ett dubbelskin på ett sådant trumset, utan tvekan. Trummisen jag spelat mest med sen 70-talet har du aldrig hört, det finns inga cd med honom. Men nu ska det bli, hoppas jag. Och han gillar dubbelskinn.
Guitar Nilsson Postat 2 februari 2011 Trådstartare Postat 2 februari 2011 Nu har jag beställt ett nytt benfäste, Remo Ambassador virvelskinn och Moongel dämpning från Slagverkskompaniet i Karlstad. Pukskinnen är Remo Pinstripe i bra skick förutom gammalt tejpkladd. Kan man putsa bort sånt med kemiskt ren bensin, T-röd eller nåt?
Demonproducenten Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Om du förstår engelska så är detta en bra video. sa han att man skulle stämma pukorna likadant över/under å använda lika tjocka skinn?
JohnRick Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 http://home.earthlink.net/~prof.sound/index.html Själv hade jag aldrig använt enkelskinn eller s.k black.dot mer än till underskinn eller väldigt soft jazz. Men Billy Cobham kör ju black dot dock. Tycker Remo Emperor är bra överskinn oavsett avsikt. 😑
Guitar Nilsson Postat 2 februari 2011 Trådstartare Postat 2 februari 2011 sa han att man skulle stämma pukorna likadant över/under å använda lika tjocka skinn? Tunnare skinn på undersidan och lika hårt stämda bäde över o under på pukorna. Virveln kunde man göra lite olika, tex stämma underskinnet i A och slagskinnet i C. Kaggeskinnen drog han inte åt mer än att skrynklorna försvann. Vettig karl det där.
aROCKER Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 sa han att man skulle stämma pukorna likadant över/under å använda lika tjocka skinn? Ja, varför inte, speciellt på trummor som är tunn stomme och är lika djup som bred. Tunna Ludwigstommar så kör jag ambassador över och under. Trumsetet styr skinnvalet för mig. Och musikstilen styr val av set.
Demonproducenten Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Tunnare skinn på undersidan och lika hårt stämda bäde över o under på pukorna. Virveln kunde man göra lite olika, tex stämma underskinnet i A och slagskinnet i C. Kaggeskinnen drog han inte åt mer än att skrynklorna försvann. Vettig karl det där. hm bankade faktiskt lite på trummor i tonåren... vill minnas att man fick lära sig att stämma mer som han gjorde på virveln - ofta en ters om jag minns rätt har också för mig att underskinnen varit tunnare än slagskinnen på dom flesta (alla?) jag kommit i kontakt med får kika noggrant nästa gång
aROCKER Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 hm bankade faktiskt lite på trummor i tonåren... vill minnas att man fick lära sig att stämma mer som han gjorde på virveln - ofta en ters om jag minns rätt har också för mig att underskinnen varit tunnare än slagskinnen på dom flesta (alla?) jag kommit i kontakt med får kika noggrant nästa gång Du har inte kommit i kontakt med Ludwig trummisar då...Bonham, Sigevall och aROCKER!? 😆
KillwithSkill Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 (redigerat) Inga krusiduller... På med vanliga Remo Ambassador Coated. Stäm dom lite högt, speciellt underskinnen som inte behöver vara Coated, räcker med Clear. Sen micka inte för nära om du tycker att det rumlar för mycket! Till baskagge kan du ta nåt med dött om du vill ha botten. Powerstroke 3 eller 4 och nåt tunt fronskinn som är stämt så att du har en sjungande låg ton i den. För att dämpa det fula akustiska ihåliga ljudet i baskaggen så lägg en liten tunn kudde eller filt som inte rör frontskinnet. Vill du ha mickhål i fronskinnet så ska det vara rätt nära sargen. Inte för stort (10cm) och INTE i mitten av skinnet. Till virveln ska det vara resonansskinn under, dvs tunnare än fryspåsar typ. Till slagskinn så finns det en del att välja på beroende på hur du vill virveln ska låta. Men vad jag vill minnas så spelar du blues och rock. och då är det Remo Ambassador Coated där med. Sejjarn får absolut inte vara för hårt spänd. Och heller inte allt för sné (slutkörd) eller löst hängande fjädrar. Då låter virveln sprucket trots nya skinn. Däremot så går det att ha resonansskinnet rätt hårt. Och är trummorna FÖ friska, med stommar som inte är skeva eller skavda träkanter, så är det omöjligt att misslyckas med ett bra trumljud! Med nya skinn krävs det en hel del efterskruvande för att justera stämningen. Redigerat 2 februari 2011 av KillwithSkill
Guitar Nilsson Postat 2 februari 2011 Trådstartare Postat 2 februari 2011 (redigerat) hm bankade faktiskt lite på trummor i tonåren... vill minnas att man fick lära sig att stämma mer som han gjorde på virveln - ofta en ters om jag minns rätt har också för mig att underskinnen varit tunnare än slagskinnen på dom flesta (alla?) jag kommit i kontakt med får kika noggrant nästa gång Jag är ju ingen trummis heller, men det jag minns från förr ang stämning av pukor var att underskinnet skulle stämmas hårdare, det tyx inte stämma(!) idag. Kollade flera olika stämmar-viddjor på tuben igår, alla sa samma sak, det var viktigt att stämma över o underskinnen på pukorna lika, annars svängde de olika fort och jobbade mot varann med mindre ton som följd. Det låter ju logiskt, men det är inte alls vad jag minns från förr. I ett band vi hade på tidigt 70-tal höll vi på som dårar och skruvade med hängpukan och försökte få underskinnet hårdare än slagskinnet. Vad jag minns blev vi aldrig nöjda. Säkert blev det två toner samtidigt och disonans. Det man också säger idag är att storleken på pukan avgör vilken ton den ska få... Jag har facebooksnackat med Söderhamnstrummisen Hempo Hildén också, han säger samma sak som de på youtube, lika hårt över och under på pukorna, virveln kan man laborera mer med. Om den sa han: stäm upp underskinnet hårt först sen laborerar ni med slagskinnet tills ni tycker det låter bra. Hempo är en jävel på att trumma, och att stämma med. Har spelat med bla John Norum och även här: Han har spelat med mig med... Redigerat 2 februari 2011 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 2 februari 2011 Trådstartare Postat 2 februari 2011 . Vill du ha mickhål i fronskinnet så ska det vara rätt nära sargen. Inte för stort (10cm) och INTE i mitten av skinnet. Hm... Den här 24" kaggen har ett ca 30 cm hål mitt på frontskinnet! Alltihop fel alltså. Men den låter jävligt bra tycker jag, med lite mindre dämpning invändigt. Att få bra ljud i den är det minsta jag oroar mig för. Den större golvpukan på 18" brukar live kräva mest joxande på det trumsetet. Men då är det ju ett PA som skickar bastoner bakåt, det slipper vi ju i studion.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.