Jump to content
Annons

Ändra pitch utan att tempot påverkas


Sunker

Recommended Posts

Hej!

Ska spela in ett gitarrspår till en låt som jag håller på att spela in i Cubase 5. Problemet är att när låten byter tonart så blir det för högt upp på halsen för att min gitarrgrej ska gå att spela. Tänkte därför att jag kan kopiera just den biten från innan tonartsbytet, och sedan pitcha biten så att den hamnar i rätt tonart. Blev lite rörigt nu, men min fråga är alltså om det går att pitcha ett monospår, utan att ändra tempot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför inte bara droppa strängarna om det inte räcker med mörka E ???

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle ju funka, men det är lite omständligt. Skulle verkligen vara tjusigt om det fanns ett sätt att göra det på i Cubase. Vet att det är väldigt enkelt i Pro Tools.

Redigerat av Sunker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du ska nog kolla på pluggen "Pitch Shift-Pitch Correct". Det är det närmaste verktyget jag hittar.

Har tittat lite på det själv och det är egentligen avsett för sång men det funkar tex på ett bas spår

jag kollade lite snabbt på nu. Kanske lite bökigt och yxigt att hantera men, tror det är vad som finns.

Du gör det nog enklast för dig om du lägger passagen med tonartshöjningen på ett eget spår, spelar det

i en lägre tonart och sen pitchar det med Pitch Shift.

Då väljer du "General Sligth Shift Up" i preset listan.

Kanske inte hela lösningen men en bra början. Lycka till!

//D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...