Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte visa lite bilder på hur jag gjorde för att bygga mina basfällor.

Det finns ju så mycket intressant att läsa här på forumet så jag tänkte ge ett litet bidrag som kanske inspirerar någon.

Hade problem runt 110-130 hz med peakar som stack ut och problem med otydlighet i ännu lägre register.

Mitt rum är rätt litet och det fick inte plats några stora fällor i hörnen. Men jag tänkte optimistiskt att om jag trycker dit så mycket jag kan borde det väl göra någon skillnad.

Jag vet att det förmodligen bästa är att mäta efter stående vågor och på så sätt anpassa behandlingen rätt efter rummets behov.

Jag hade helt enkelt inte den tiden utan ville göra en "första behandling" så jag inte avskydde att sitta i min mysiga hemma-studio!

Nu i efterhand är jag mycket nöjd och även om det inte har löst problemen helt så har det definitivt gjort en stor skillnad både för tydligheten i lägre register och för ljudbilden i stort. Min stereobild känns bredare och allt är tydligare. Trevligt!

Budget och material i runda summor:

Planhyvlat virke (list) 300 :-

Vinkeljärn och vinkelbeslag 100 :-

Uniskiva 70 mm (isolering) 800 :-

Tyg 200 :-

Övrigt typ skruv, andningsskydd, isoleringskniv mm 300 :-

Helt ok för min del. Jag hade himla tur på Beijer bygg, då kassören råkade ta betalt för den billigare varianten av isolering.

Det jag byggde var 2 st "Superchunks" och 5 st vanliga absorbenter ( 3 st 120x60 cm och 2 st 60x60 för de bakre hörnen då jag har dörrar i vägen för att bygga "superchunks" där.

Min vanliga kamera är trasig så det fick bli iphone-bilder, hoppas det ger en bild ändå.

Så här gjorde jag:

post-16578-0-09356600-1296556487_thumb.jpg

Träramar av 45x15 mm planhyvlad list, ihopsatta med vinkelbeslag.

IMG_1787.jpg

På med tyg från IKEA (19:-/m)

IMG_1791.jpg

Lade det dekorativa tyget mot golvet, sedan en isoleringsskiva och på med ramen med IKEA-tyget mot isoleringen.

IMG_1793.jpg

Fästa tyg i ramen.

IMG_1809.jpg

Vinkeljärn för upphängning. Tog hyfsat stora så bygget kommer ut från väggen en bit och på så sätt får större effekt.

IMG_1807.jpg

Avklippta spikar för att haka fast absorbenten i vinkeljärnen.

IMG_1808.jpg

Satte en liten träbit i botten för att absorbenten inte ska luta in mot väggen utan hålla sig rak.

IMG_1810.jpg

På plats på ena väggen! Blev rätt snyggt om man får säga det själv!

IMG_1780.jpg

Då till "Superchunksen". Började med att skära ut trekanter av skivorna för att sedan stapla på varandra.

IMG_1778.jpg

Skruvade fast konsoler i väggen för att kunna fästa en träram med tyg utanpå isoleringen

IMG_1779.jpg

Fästa tyg

IMG_1784.jpg

IMG_1776.jpg

Resultat:

IMG_1825.jpg

IMG_1816.jpg

Den vänstra monitorn står på stativ numera.

De mindre absorbenterna (60X) fäste jag i de övre hörnen bakom mig med krokar och buntband. Superenkelt.

Som första behandling är jag supernöjd!

Ja, tack och hej det var allt för mig.

Nu ska jag gå och testa Massey's rtas-pluggar.

Tack för inspiration från Cruncher m.fl.

/Johan

Annons
Postat

Jäkligt snabb respons, Gilbert! =)

Nej jag har inga noterade mätningar annat än mina öron.

Säkert hade det fått större effekt med djupare men jag har helt enkelt inte plats.

Jag har fått för mig att avståndet från absorbenten och väggen påverkar detta också. fel?

Postat (redigerat)

Nej jag har inga noterade mätningar annat än mina öron.

Säkert hade det fått större effekt med djupare men jag har helt enkelt inte plats.

Jag har fått för mig att avståndet från absorbenten och väggen påverkar detta också. fel?

Jo, ju tjockare absorbent och ju djupare luftspalt (till en gräns, ca 2-3 gånger tjockleken på absorbenten beroende på tjocklek samt flödesmotstånd) desto djupare i frekvens får man bra effekt (absorption). för att ta sig under 100 Hz -sträcket så brukar man behöva ca. 150 + 150 mm eller mer för bra effekt (om vanlig porös absorbent, om panelabsorbent/perforerad panel så kan man givetvis bygga grundare).

Redigerat av Gilbert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.