Jump to content
Annons

Uppmickning av gitarrförstärkare


Stonem

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det beror på hur du vill att det ska låta. Det finns bara ett sätt och det är att testa dig fram till det du gillar bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt finns det ingen guldplacering där det låter bra. Det som låter bra solo kanske inte heller passar i mixen. Mitt förslag är att spela in och flytta miken lite och spela in igen tills du hittar en placering som gör att spåren placerar sig bra i mixen. Samma sak som att inte Eq:a för mycket i solat läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle vilja ha mina mickar placerade på en radiostyrd bil. så man slapp springa fram och tillbaka mellan inspelningsrummet och kontrollrummet när

man ska flytta runt den för soundcheck.

Det är guld med porta som står bredvid trummor stärkare mm. Då flyttar man micken, ändrar gain o lyssnar med lurarna på skallen. Keith Richard gör narr av Mick jagger i sista boken, eftersom Jagger tycker det är nödvändigt med ett särskilt rum bakom en glasruta. Helt onödigt tycker Keith och jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

jag skulle vilja ha mina mickar placerade på en radiostyrd bil. så man slapp springa fram och tillbaka mellan inspelningsrummet och kontrollrummet när

man ska flytta runt den för soundcheck.

Richard Z. Kruspe i Rammstein har hittat en perfekt lösning på problemet. Kolla vid 3.02 ungefär

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om 10 år är det standard och barn av dagens skola surar och menar att man inte får samma känsla.

När den är standard kommer kidsen in här och frågar om det inte finns något annat sätt att få micarna i rätt placering för att de tycker det är så jobbigt att behöva trycka sig fram till rätt sound. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Stonem,

Du har redan fått bra tips med att testa runt och lyssna efter hur du vill ha det. Så höll jag själv på i början.

Men om du kan testa också med att ha micken på avstånd och se hur det påverkar ljudet. Det ställer givetvis mer krav på att rummet låter bra, men det känns som att de flesta glömmer bort att man inte måste ha micken inne i grillen.

God jakt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Testa absolut att ha lite avstånd. Hur ofta lägger du örat intill högtalarmembranet när du lyssnar och ställer in ditt sound på stärkaren...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...