Jump to content
Annons

Propellerheads utveckling


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Tja! Jag undrar två olika saker. Eller tre. Så jag slänger fram frågorna åt er rävar:

1) Har Reason förändrat utseende (design) på sina synthar och prylar som varit med nu i några år? Eller ser Malströmen, NN-19 och allt likadant ut nu som då?

2) Uppdaterar dom syntharna invändigt? Dvs, är det nån skillnad nu från då och är det nåt man kommer kunna se fram emot?

3) Finns det nån sida för skvaller om Reason/Record osv? Dvs ungefär som Macrumours. Jag är nyfiken på vad nästa grejer kommer vara. Och jag är förresten också nyfiken när ni tror att nästa stora förändring blir? Dvs typ Reason 6.

Och slänger in en till fråga förresten, vad är det ni saknar mest med Reason/Record? Vad är det som du helst skulle vilja ha för nya grejer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Subtractorn, Redrum, NN19, halvrackseffekterna samt 14:2 mixern har sett i princip likadana ut sedan v1.

Malström ser likadan ut som när den kom i v2 har jag för mig eller om det var v2.5.

Nej man uppdaterar inte syntarna för att man skall vara bakåtkompatibel. Dvs jag kan öppna grejer jag gjorde 2002 och dom låter likadant som då.

Dom har uppgraderat nåt internt i Reason, iallafall snackade Ernst (CEO) om detta när Reason var ungt.

Någon skvallersida finns inte, däremot finns ju önskesidan på deras forum :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Subtractorn, Redrum, NN19, halvrackseffekterna samt 14:2 mixern har sett i princip likadana ut sedan v1.

Malström ser likadan ut som när den kom i v2 har jag för mig eller om det var v2.5.

Det var i v2 som Malström dök upp 🙂

Men för att svara på frågan. Det jag saknar mest i Reason är mer avancerade möjligheter till mastering. Dagens masteringseffekter känns otillräckliga, och där finns goda möjligheter till utveckling.

En mer avancerad "analogsynth" (typ Subtractor 2.0) står också på min önskelista.

Editor för noter vore också något att ha! Har aldrig riktigt gillat pianorullarna.

En möjlighet att se vad som finns på flera kanaler samtidigt i redigeringsläget. Har för mig att den funktionen finns i FL Studio. Den vore önskvärd.

Ett riktigt önsketänkande vore ett riktigt fett orkesterbibliotek! Men det skulle nog få både pris och prestandakrav att skena iväg ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Håller med flera klipp i samma edit fönster vore finemang.

Subgrupper i record NU!

Eller någon smart funktion som gör att man kan koppla Solo och mute funktionerna till sina eget byggda subgrupper.

En enhet som läser impulser tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu minns jag inte vad det heter. Men en funtkion som hittar alla transienter i en aduiofil och klipper upp hela audiospåret så man lätt kan kvantisera eller liknande. Som bekant så finns det ju redan i till exempel protools och logic. Det vill jag ha i nästa record. En gate i racket skulle också vara bra att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu minns jag inte vad det heter. Men en funtkion som hittar alla transienter i en aduiofil och klipper upp hela audiospåret så man lätt kan kvantisera eller liknande.

ReCycle integrerat med Record?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Assar sa, så skulle jag lätt klara mig med enbart Reason/Record om det hade ::

Möjlighet till att köra vst synthar/effekter från andra tillverkare, för att slippa köra rewire med live, cubase m.m

Midi out för att styra externa syntar (record)

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Har Reason förändrat utseende (design) på sina synthar och prylar som varit med nu i några år? Eller ser Malströmen, NN-19 och allt likadant ut nu som då?
Tills nyligen har maskinerna varit orörda, men med Reason 5 fick maskinerna faktiskt ett diskret ansiktslyft. 😑

I NN19/NNXT/Redrum har man mejslat in knapparna för Live sampling, men det mest synliga är att textgrafiken har fått nytt utseende. Iom att programmet numera går att köra på franska, tyska och japanska antar jag att även denna grafik kommer bli översatt framöver.

r4vsr5.gif

2) Uppdaterar dom syntharna invändigt? Dvs, är det nån skillnad nu från då och är det nåt man kommer kunna se fram emot?
Nej. Det enda är 14:2 mixerbordet där equalizerns påverkningsgrad justerades i Reason 2. För att låtar som gjordes med Reason 1 också skulle låta likadant i Reason 2 och framåt sattes en switch på baksidan, "Compatible EQ/Improved EQ" och den finns kvar än.

I övrigt låter och reagerar Reasons maskiner som de alltid gjort.

3) Finns det nån sida för skvaller om Reason/Record osv?
Det ryktas och pratas överallt, men Propellerhead är ganska duktiga på att hålla saker och ting hemliga.
Och slänger in en till fråga förresten, vad är det ni saknar mest med Reason/Record? Vad är det som du helst skulle vilja ha för nya grejer?
Jag hänvisar till kommande numret av Studio. 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hänvisar till kommande numret av Studio. 😉

Vilken Cliffhanger!!! 😛

Smart ändring av reDrum:en, det där att lägga kanalnumret nere vid "select"-knappen istället. Känns mycket mer logiskt, måste titta på två ställen annars när jag håller på och patchar ut kanalerna till varsina mixer-spår... Fråga om bråkdelen av en sekund men allt så "känns mycket smidigare" är välkommet. ...tycker jag iaf...

Redigerat av UNiT
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...