Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag behöver lite tips och råd om en bra mikrofon

att micka upp en stålsträngad akustisk gitarr med!

Jag sitter just nu i ett helt okej rum för inspelning,

det är fortfarande en hemmastudio och på amatörnivå

så budgeten ligger på max 2000:-

Jag vill ha tag på en mic som bara... funkar bra, en

mick man kan lita på även om förutsättningarna inte alltid

är dom bästa, jag inser att jag inte kommer få världens bästa

ljud, men jag vill få det så bra som det bara går!

Har sneglat lite på Rödes NT3 och NT5, vilken är att föredra

av dessa två? Jag kommer inte köra steromickning kan jag även

passa på att säga!

SJUKT tacksam för svar!

Annons
Postat

Själv kör jag på en budget Röde M3 för att micka akustisk gitarr! Tycker den har väldigt vackert ljud och återspeglar min gitarr väl, det blir väldigt balanserat!

• Gilla 1
Postat

Själv kör jag oftast med en Shure Beta 57A på min stålsträngade tolva. Annars verkar många andra köra med Line Audio CM3 eller varför inte köra med en stormembranare? T ex Röde NT2A?

• Gilla 1
Postat

Jag gillar Line Audio CM3 på aku.

Exempel på hur det kan låta nedan. Inspelat med 2 CM3:or i x/y -> Focusrite Liquid56 -> DAW. Tror jag använde Old Tube emuleringen på Focusriten vid inspelningen av gitarren. Annars är det tycker jag en ganska rak i frekvensen, ärlig, ibland lite tråkig mick. Kostar 995:- st.

Waltzberger (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har kört med Studio Projects B1, Röde NT1A och nån billig t.bone sc400 från thomann.. Samtliga har funkat riktigt, riktigt bra 🙂

Redigerat av babylondays
Postat

Hej SG5

Om du är typ singer/songwriter där gitarren är huvudinstrument och du vill ha ett stort och fylligt ljud som "tar mycket plats" skulle jag rekommendera Oktava Mk-219/319. Det ser jag säljas för ca 1400kr ganska ofta. Den låter dessutom ofta väldigt bra på sång, trummor...ja egentligen på allt. (har själv 2 st 219 och 2 st 319 som jag älskar)

/Farmer Boy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.