Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag ska införskaffa mig ett par studiomonitorer och de som verkar vara bäst är adam a7, men eftersom de saknar basregistret, vilket jag behöver då det kommer produceras allt från dubstep till akustisk gitarr, så funderar jag på att komplettera med adam sub8.

Så min fråga är: är Adam A7 med Adam sub8 det bästa alternativet för mixning eller finns det bättre alternativ inom den prisklassen eller bättre som är billigare?

Prisklass: 10 000 - 15 000

Redigerat av Midhall
Annons
Postat

Nej ... om du frågar mig. 😉

Det finns hundratals trådar om monitorer och subar i forumet. Sök och läs. Om du inte hittar svar på dina frågor så kan du fortsätta i en passande befintlig tråd.

http://www.google.se/search?as_q=studiomonitorer&as_epq=&as_oq=&as_eq=&hl=sv&biw=1000&bih=670&num=100&lr=&cr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=http%3A%2F%2Fforum.studio.se&as_rights=&safe=images&btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google

Postat

Det är svårt att läsa sig till vilka monitorer man ska ha.

Det funkar att läsa på och skaffa sig ett hum om vad man bör kolla in, men du bör åtminstone gå till en butik och lyssna på några modeller för att skaffa dig en uppfattning om hur dom låter.

Andra modeller inom ditt prisintervall är Genelec 8040, Focal Solo, Neumann (Klein Hummel) KH120, Dynaudio BM6 och KRK VXT8.

Postat

Jag är också intresserad av den här riggen. Finns det någon på forumet som anväder sig av Adam A7x + sub 8? Producerar Techno och tech-house och behöver mycket botten, både på låg och hög volym. Sitter i en ganska liten studio, ca 3*3 m.

All info uppskattas!

/ Marcus

Postat

Sitter i en ganska liten studio, ca 3*3 m.

I ett så litet rum så skulle en sub med ganska stor säkerhet vara helt bortkastat. Köp större monitorer i fall du vill kunna spela högt. Djupbas kommer du ändå inte att kunna njuta av i detta rum om inte väldigt tunna väggar.

Postat

Djupbas kommer du ändå inte att kunna njuta av i detta rum om inte väldigt tunna väggar.

Du menar 6 mm plywood med genomgående hål med 2 mm i diameter och där bakom 40 cm luftspalt med 90 mm porös fiberskiva med en ungefärlig densitet på 30 kg/m3? 😉

Postat

Du menar 6 mm plywood med genomgående hål med 2 mm i diameter och där bakom 40 cm luftspalt med 90 mm porös fiberskiva med en ungefärlig densitet på 30 kg/m3? 😉

Hehe ... förutsatt att det inte finns en solid vägg bakom detta (men då hade det inte spelat någon roll om perforerad skiva eller ej ...) 😛

Postat

Som Gilbert är inne på, så är det bättre att skaffa lite större monitorer än att köra mindre + sub, om man vill kunna ösa på lite extra ibland. Jag hade tittat på A8X istället i det läget, snarare än A7X + Sub8.

- och som sagt, räkna inte med någon superbra bas i så små rum, men det beror alltså inte på monitorerna, utan på rummet... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.