Jump to content
Annons

Varför funkar inte midi via usb


Sakenjag

Recommended Posts

Köpt en ny midisladd, kopplar midi ut på keyboarden, midi in på M-boxen, får ingen signal.. Letat igenom alla menyer efter något, nothing.

Dessutom finner jag ingen signal när jag kopplar eltrummorna med usb till datorn..

Inget funkar ju!!! Blir smått galen..........

Får ju ljud när jag klickar med musen i mini grand, men inget på tanjenterna...

Hejsan!

Får inte ut något ljud via min keyboard jag kör via midi.

Kör PT8LE i win7 och den hittar inte midienheter via usb typ. De enda alternativen jag kan välja via studio setup som input är via mboxen.

Sitter bra med en midi->usb sladd nu, så vore gött om jag kunde fixa till det utan att behöva vänta tills på måndag och köpa en midi->midi sladd..

I skolan så kör vi bara in usb keyboarderna in i usb ingången på macarna, och så funkar det galant i pt8.

Redigerat av Sakenjag
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ne, inget nytt..

Allt funkar, förutom MIDI, funderar ifall det är mitt keyboard som lagt av, synd iså fall. Fint anslag.

Det funkar iaf inte att spela med de inbyggda ljuden, får bara brus i utgångarna och ibland något överstyrt oljud.

Min far tror att det är några lödningar som gett sig..

Vad hade det kostat att laga det? Annars funderar jag på att försöka sälja det och köpa ett lättare och enklare midi klaviatur... gärna med flera rattar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör PT på både mac och pc och en skillnad jag märkt när de gäller PT och midi

är att när man kör med pc så måste klaviaturen offtast vara inkopplad i datorn innan man startar PT

och att man använder samma usb ingång (asså som man använde första gången,

även jag fick ingen signal första gången jag använde mitt men jag är ändå tvungen att använda just den usbingången 🙂 )

Så är det iaf för mig, och följer jag det så funkar det utmärkt.

Testa i lite olika usbingångar och se om det hjälper. Om du inte redan gjort det vill säga.

EDIT: förtydligade lite

Redigerat av Aman
Link to comment
Dela på andra sajter

Aman!!

Du gjorde mid dag!!!

Tack så oerhört mkt!

Nu funkar det som det ska!

Någon som vet ifall man kan ställa in alla knappar på min keyboard så de styr mjukvaran?

Tex sätta transport knapparna på några av presets knapparna osv?

Det är alltså en vanlig keyboard fast som har en midi out/in/thru, men inte byggd med syftet att styrra daws vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det funkade 🙂

Kan inte säga att jag kan PT jätte bra, har bara hållt på i 2 år.

Testa att kolla under Setup>Peripherals>MIDI >Controller och kolla om du kan välja din klaviatur på type, from och to.

Om du kan göra det så kanske du får testa dig fram hur många kannaler (evetuellt kanske de bara finns ett alternativ),

de beror lite på din klaviatur. 🙂 detta borde iof stå i maualen till den.

Om man sen själv kan linka knappar med DAWen vet jag inte/hur man gör.

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...