Jump to content
Annons

ljudkort istället för mixer?


cocoshusse

Recommended Posts

ursäkta om jag formulerar mig lite nybörjaraktigt.

i replokalen kör vi sång, bas direkt in i mixern och en gitarr som kör en Behringer V-AMP in i mixern, mixern är en digitalporta kopplad till slutsteg och 2 pa-lådor. Det funkar OK men digitalportans menyer och användargränssnitt är alltför komplicerade och jag har varken tid eller intresse av att lära mig den men jag tror jag är en lösning på spåret.

Nu har vi köpt ett ljudkort, Tascam US-1641, och min fråga är nu, kan jag dumpa digitalportan och mixa i datorn och koppla slutsteget direkt till ljudkortet? eller finns det risk att förstöra ljudkortet eller något annat? något man ska tänka på? basen kanske behöver förstärkning före ljudkortet? isåfall har jag min lilla VTB-1a

och vi har även funderat på att köpa 2 st pa-lådor till. behövs det delningsfilter då? och är det isåfall något annat vi behöver tänka på när det gäller ljudkort, slutsteg eller något annat? nu har jag inte ljudkortet här nu men http://www.dsprobotics.com/images/tascam_us1641.jpg visar att det är 4 balanserade utgångar

ytterst tacksam för svar

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I replokalen ska ni ha en mixer.. (inte en porta ens) Ljudkortet/datorn kommer bara att skapa problem med latency (fördröjningar) och sånt.. Och vem vill ha datorn i gång så fort ni ska spela?

Portans menyer är betydligt enkalare och konkreta än det problem ni kan dyka på i datorn 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, vadå latency? Alla vettiga ljudkort har väl direktlyssning???

Jag tror det kan funka utmärkt med ljudkortet istället för mixerbord. Jag vet inget om just ditt kort, men tex MOTU 828 är gjort för att kunna användas live, tom stand alone, med inbyggda effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Jag tror inte latency blir ett problem för jag tänkte bara leka lite med EQ, reverb och delay på sången. ev guitar rig på basen.

Visst kan det funka med en billig mixer men då ska man ha effekter å sånt också.

Vi har redan riggat för inspelning men nu har jag kopplat ljudkortet ut till hörlursstärkaren men tänkte prova att koppla till slutsteget också.

MrBluesMan (eller någon annan som vet), hur menar du med "inte belastar utgångarna för hårt"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...