Jump to content
Annons

Reaper drummaps


therocker

Recommended Posts

Hej!

Använder reaper samt addictive drums som jag nu tänkte försöka styra fråm mitt digitala trumset. Problemet är att det inte stämmer, slår jag på pukan så ljuder hihaten, (tillexempel). Har på olika sätt försökt "routa" om midisignalerna. Efter lite efterforskning så fann jag att jag skulle göra en ny keymap utifrån den befintliga (00 - Default Mapping.txt) och lägga den i samma mapp. Sedan öppna en vst plugg som heter IX/MIDI_keymap före AD och då öppna upp min egenhändigt gjorda keymap. Problemet är att programmet hittar inte min keymap? Har startat om både program och dator men det hjälper inte. Låter det rörigt? Rörigt som faaan!

Nån som har en aning om vad jag gör för fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I hear you! 😉

Nu vet jag inte riktigt om jag förstod ditt problem fullt ut. Men är det "General Midi" dina trummor skickar, eller är det något "eget"?

Om det är GM anger du detta i AD:s huvudmeny BEATS genom att välja "Map Preset" => "GM". Såvida du inte hittar just ditt trumset bland de 20 som finns att välja i menyn (men du sa ju något om "leksaks"...)

Det bör liksom räcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

I hear you! 😉

Nu vet jag inte riktigt om jag förstod ditt problem fullt ut. Men är det "General Midi" dina trummor skickar, eller är det något "eget"?

Om det är GM anger du detta i AD:s huvudmeny BEATS genom att välja "Map Preset" => "GM". Såvida du inte hittar just ditt trumset bland de 20 som finns att välja i menyn (men du sa ju något om "leksaks"...)

Det bör liksom räcka.

Tack 🙂 Vet inte om dom skickar GM eller nåt annat. Ska kolla i AD om det går att ändra där, men vad tror du om den där kaymap pluggen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack 🙂 Vet inte om dom skickar GM eller nåt annat. Ska kolla i AD om det går att ändra där, men vad tror du om den där kaymap pluggen?

Du måste oavsett kolla upp hur ditt kit skickar data (jag skulle bli lite smått förvånad om det inte kan skicka GM). För om det är så att du mot förmodan måste använda den något föråldrade IX KeyMap-metoden, så måste du själv likförbannat skapa en "översättningsfil" (en textfil som måste sparas i *\REAPER\Data\ix_keymaps). (Mer om "IX KeyMap Files" här)

Och om du skapar en "översättningsfil", se då för enkelhetens skull till att du översätter TILL (->) GM och inget annat. När det är gjort väljer du en track, infogar IX KeyMap-"pluggen" (macro, snarae) först i effektkedjan; strax därefter AD. Öppna IX KeyMap, ange (antagligen) 10 för Input Channel samt Mapping File ("översättningsfil"). Vad som händer sedan är följande:

Tracken tar emot mididata -> skickar data till IX KeyMap -> IX KeyMap "översätter" och skickar vidare till AD-pluggen vars Map Prestet är satt till GM. (Med andra ord, det som normalt sker internt i de flesta trummpluggar idag.)

Testa!

En viktig notering: IX KeyMap ingår i en samling macron/skript (JS) som i flesta fall är skapade/programmerade av REAPER-användare, varav t.ex. IX KeyMap. Så det är inga REAPER-pluggar per se. Fördelen med JS är att användare kan skräddarsy/anpassa hur signaler ska bearbetas men kräver å andra sidan viss grundläggande programmeringsvana. I övrigt vinner man mer på att använda sedvanlig VST(i)-arkitektur.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste oavsett kolla upp hur ditt kit skickar data (jag skulle bli lite smått förvånad om det inte kan skicka GM). För om det är så att du mot förmodan måste använda den något föråldrade IX KeyMap-metoden, så måste du själv likförbannat skapa en "översättningsfil" (en textfil som måste sparas i *\REAPER\Data\ix_keymaps). (Mer om "IX KeyMap Files" här)

Och om du skapar en "översättningsfil", se då för enkelhetens skull till att du översätter TILL (->) GM och inget annat. När det är gjort väljer du en track, infogar IX KeyMap-"pluggen" (macro, snarae) först i effektkedjan; strax därefter AD. Öppna IX KeyMap, ange (antagligen) 10 för Input Channel samt Mapping File ("översättningsfil"). Vad som händer sedan är följande:

Tracken tar emot mididata -> skickar data till IX KeyMap -> IX KeyMap "översätter" och skickar vidare till AD-pluggen vars Map Prestet är satt till GM. (Med andra ord, det som normalt sker internt i de flesta trummpluggar idag.)

Testa!

En viktig notering: IX KeyMap ingår i en samling macron/skript (JS) som i flesta fall är skapade/programmerade av REAPER-användare, varav t.ex. IX KeyMap. Så det är inga REAPER-pluggar per se. Fördelen med JS är att användare kan skräddarsy/anpassa hur signaler ska bearbetas men kräver å andra sidan viss grundläggande programmeringsvana. I övrigt vinner man mer på att använda sedvanlig VST(i)-arkitektur.

Är glad och tacksam över ditt engagemang valle!! Nu har jag just lyckats få igång det ändå efter ytterligare en förmiddags jobb. Jag hade även i går gjort ganska exakt som du här beskriver efter en jäkla massa läsande i manualer och forum men det funka inte ändå, IX keymap hitta inte min mappingfile, det gick bara inte. Så ramla jag på en tråd på reaperforumet idag där får lära mig att mappen ix_keymaps finns i två versioner och den jag hittade i min reaper mapp var naturligtvis fel. Pluggen hämtar mappen från ett annat ställe typ c://användare/applikation data/reaper (minns itne exakt vart men helt jävla otippat iaf 🙂

Hade bjudit på en öl imorn som tack om jag varit i g-borg.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...