Jump to content
Annons

Är mobilen framtidens musikredskap?


Signia

Recommended Posts

Jag har lite svårt att se tankegången och framtiden bakom den ökande marknadsföringen av alltmer avancerade plugins och inspelningsapplikationer för mobiltelefoner.

Senaste nyheten jag tänker på är t.ex. Studio Devils gitarrförstärkarplugin för IOS (http://studio.idg.se/2.1078/1.365265/tre-gitarrkabinett-i-ny-ios-app)

Är det så att marknadskrafter tycker sig se en framtid i en liten handhållen telefon som professionellt musikredskap? Jag har otroligt svårt att tänka mig att marknadens tankegång går i den riktningen. Vad tycker/tror folk?

Å vad händer om man är på scenen med bandet, pluggar in guran i mobilen/stärkaremuleringen, räknar in låten och rockar loss ... och så ringer flickvännen? 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä fy...Är fortfarande inte riktigt överens DAWS med att inte ha någon riktig regelyta. En controller som jobbar i layers är inte vad jag menar heller.

Riktiga reglar i den mängd som jag har kanaler...det är grejer det.

Så tanken att ha sitt UI i en liten jäkla telefon med ett äpple på tilltalar mig inte särskilt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog för att man brukar kalla "patch bay":en på mixerborden för "telefonväxel", men det innebär ju inte att någon ringer på den precis när man håller på och spelar in musik!

Nja, jag föredrar nog att fortsätta göra musik på datorn. Har precis fyllt 30, så det är nog lite stofilvarning på mig. Ungdomar på 26 kanske tycker att det där är toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag föredrar nog att fortsätta göra musik på datorn. Har precis fyllt 30, så det är nog lite stofilvarning på mig. Ungdomar på 26 kanske tycker att det där är toppen.

Samma här.

skulle aldrig kunna tänka mig att spela in på en mobiltelefon. dock kanske om man ser till ipadsen och liknade. det kanske skulle funkat. men är ganska skeptisk.

Är 16 btw. min mobiltelefon kommer alltid att va en mobil telefon. aldrig något proffesionellt musikredskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mobilen är liten och smidig och ljudkvaliten på de senaste modellerna är helt okej. Däremot kan man bara spela in i mono (om det inte har kommit någon ny modell med stereoljud) och det går inte att koppla in mikar med fantommatning!

Det går till och med att filma och ladda upp spelningen på exempelvis youtube.

Det är bara en tidsfråga tills folk gör nya hitlåtar med enbart mobilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om mobilen ska fungera som effektivt arbetsredskap behöver ju t.o.m. UI växa till sig, något hemskt. Så, ja, jag har svårt att se det som något annat än diktafon. Visst går det att göra hittar med en diktafon, men talar vi effektiva arbetsredskap tror jag inte nallen kommer att finnas med på den kartan i nära framtiden. Den är för liten, kommer alltid att vara för liten. Blir den lite för stor köper folk den inte. När vi får "autocomposers" som standard kompositionsredskap, då kanske.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Bara en hypegrej det här som kommer dö ut. Ja kalla mig gammal stofil men har stora studios med stora mixerbord anledning att känna sig hotade? Skulle inte tro det. Kommer hemmadatorn/laptopen bli hotade? Nä inte en chans. Att komplement och andra intressanta saker kommer att komma fram så småningom är jag övertygad om. Men just det här är bara en modefluga, en övergång. Äger ingen Ipad eller iphone eller ens tänker skaffa mig en. Jag var en av Sveriges sista 60-talister att skaffa mobil och den använder jag verkligen inte ofta. Och något FB kommer jag aldrig att skaffa heller. Fler börjar köra med kampanjer där också. Men jag tänker inte skaffa nåt sånt bara för att läsa mer nyheter från tillverkare, lägga till gillar för att få lite rabbat eller ha en mikroskopisk chans att vinna någon tävling där till 99% någon utanför Skandinavien ändå vinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att man tänker ersätta stora inspelningsstudios med mobil-telefoner. Däremot är det ju ett bra komplement. Och ju mer möjligheter man har att putsa på sina låt-idéer "on the run", desto bättre?

Dessutom så kanske hårdvaran om några år gör att en lösning liknande denna blir möjlig även för musiker. D v s, en dator som klarar av att jobba som en sequencer för storskaliga projekt får plats i ett skal motsvarande en mobil-telefon. Sen dockar man telefonen och kör med störra skärm, tangentbord, kontrollyta och sånt när man har möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt för ett par saker med det här...kanske tre

1. Hur ska någonting som får plats i handen, ge mig en bra överblick över 20 kanaler+????????

2. Kommer ljudkvalitén i en äppelkommunikationsapparat någonsin matcha high-end: mikrofoner, preamps, AD/DA....???

3. Hur blir det med lyssningsrummet?för inspelning/mixning menar jag....vecklas det ut i form av Steve Jobs kallingar?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag önskar att det snart kommer en plugin som man kunde ha på vilken plattform som helst så att

man kunde ha perfekt ljud på allt. man skulle kunna ha typ slashljud på sin gitarr genom att

använda sig av hörlurarna på ipoden som mikrofon och skosnörena som gitarr.. sen skulle man

kunna rikta telefonen mot en buss och ut kommer en svängig copelandfyrtakt, också med perfekt

ljud. Fan, det skulle vara så sjukt fantastiskt att bara kunna ägna sig åt att göra musik

istället för att hålla på med teknik. eller..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror en del har lite för höga initiala krav. Man får nog börja med att se mobilen som ett komplement till en riktig studio, det är väl ändå ganska självklart än så länge?

Link to comment
Dela på andra sajter

...men snart kommer det att finnas mobiler med inbyggd projektor som skickar ut en femtitumsbild med touchfunktion,

dessutom kommer processorn i en liten mobil vara jämbördig med den datorkraft vi har i våra studiodatorer, med

tanke på hur fort allting går, och det ser jag fram emot. datorerna idag surrar och låter och dammar igen (!) och så

vidare. Det finns ju inget egenvärde med att ha ett gigantiskt elslukande monster enbart för sakens skull...

Link to comment
Dela på andra sajter

dessutom kommer processorn i en liten mobil vara jämbördig med den datorkraft vi har i våra studiodatorer, med

tanke på hur fort allting går, och det ser jag fram emot. datorerna idag surrar och låter och dammar igen (!) och så

vidare. Det finns ju inget egenvärde med att ha ett gigantiskt elslukande monster enbart för sakens skull...

Så om tio år är äppeltelefonen lika kraftfull som dagens stationära`? Mycket möjligt, men grejen är ju att stationär kommer ändå piska mobiler rätt hårt då också. De utvecklas ju de med.

Problemet är att pluggarna och programmen kommer att kräva mycket mer...

Jag kommer alltid att föredra "ett gigantiskt elslukande monster" då prestandan är det enda viktiga för min del. Skiter i om den drar 10 kW....

backa tillbaks tio år och se om den tidens processorer instoppade i dagens mobiler skulla klara C6, 80 spår, några feta samplingsbibliotek, lite impulsreverb osv....nej skulle inte tro det

(för tio år sedan var PIII en riktig höjdare)

Fortsätter utvecklingen kommmer en Intel i7 vara rätt sunkig år 2021...och kommer inte klara dåtidens krav förutom sandlåde-nivå på en Jobs-designad leksak

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att man alltid kommer kunna pressa in mer datorkraft i en dator av skåpsstorlek än en liten bärbar, och att man kan göra häftigare saker på en sådan. Samtidigt, så skulle man ju som exempel kunna tänka sig att en 5-6 år gammal dator med t ex Cubase SX 3, samt diverse samtida pluggar, faktiskt är en riktigt kompetent maskin som man kan säkert kan skapa lika bra produktioner med som dagens prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer definitivt att hända förr eller senare. Dagens mobiler har ju usb-ingång, i teorin bara att koppla in ditt ljudkort och köra - någon måste redan ha tänkt på detta. Det är ju tekniskt möjligt att föra över data till telefonen och snart lär vi se Cubase eller något annat daw på iPhone. Lägg sedan till några extra usb-kontakter för mus och tangentbord samt hdmi-ut för bild så är det ju samma sak som en klen dator.

Än så länge bryr jag mig nog inte... Men snart är vi där 🙂

Finns inte det redan?? Inspelningsprogram för iPhone?

Såg att priset för en iPhone 4 32 GB kostar uppemot 12000 kr -

men prisskillnaden mellan olika butiker var enorm, någon tog 6500 kr.

För alla de pengarna BORDE man kunna ha Cubase eller liknande i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

SX3 är alldeles utmärkt. Har faktiskt funderat på att gå tillbaka till det igen. Kändes mer hemma...det enda "tumme ner" var egentligen den onödigt trassliga routingen.

Grundpoängen för mig är att jag aldrig kan göra avkall på prestanda. Och datorn tar ju inte särskilt mycket plats, om man jämför tex med TV-bänk och dagena 50"-TV.

men....

...förstår att folk kan ha nytta av mobilitet och ibland också spontanitet. Kunna banda något snabbt och enkelt, kanske i reportersammanhang ?. Vi provade tex på jobbet (SR) att koppla en liten batterimatad kondingmick till en Smartphone. Kvalitén var ok och kunde användas i form av korta klipp i en nyhetssändning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en hypegrej det här som kommer dö ut. Ja kalla mig gammal stofil men har stora studios med stora mixerbord anledning att känna sig hotade? Skulle inte tro det. Kommer hemmadatorn/laptopen bli hotade? Nä inte en chans. Att komplement och andra intressanta saker kommer att komma fram så småningom är jag övertygad om. Men just det här är bara en modefluga, en övergång. Äger ingen Ipad eller iphone eller ens tänker skaffa mig en. Jag var en av Sveriges sista 60-talister att skaffa mobil och den använder jag verkligen inte ofta. Och något FB kommer jag aldrig att skaffa heller. Fler börjar köra med kampanjer där också. Men jag tänker inte skaffa nåt sånt bara för att läsa mer nyheter från tillverkare, lägga till gillar för att få lite rabbat eller ha en mikroskopisk chans att vinna någon tävling där till 99% någon utanför Skandinavien ändå vinner.

Fan vad jag känner mig ung när jag tänker på dig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

OP och hårdvara bör utvecklas i symbios parallellt. Min idiotburk gäspar inte ens vid 350 pluggar, typ 5% i cpu! Vilket idag får mig att tro att jag aldrig nånsin behöver en ny burk. Men hur ser Logic Pro 12 ut och vilka pluggar finns då?

En rolig video... Inget pc/mac-snack utan då/nu som gäller! ☺️

Och vad det gäller mobiler så är det rätt självklart att den möjligheten finns. Redan idag dräller det av program och hårdvara till yuppinallen. Fast det hänger ju på oss om vi vill använda den?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har varit i tankarna på en portastudio men köpte sedan en begagnad Ipod Touch för ngn dryg tusenlapp. Jag betalade sedan 75kr för MultiTrack DAW som har 8 stereokanalers inspelning (uppgraderbar till 24).

Apples bärbara verkar vara musikernas favoritleksak. Jag funderar på att köpa en Ipad och koppla ett midi-keyboard för diverse skapande.

En separat Ipod/phone/pad-tråd för musikappar skulle jag nog spana i.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...