Jump to content
Annons

Checklista för studion...


Recommended Posts

Tänkte slänga iväg en "liten" beställning och vill kolla med er rävar om jag har missat

nåt viktigt för att komma igång och spela in/mixa så snart prylarna dimper ner... tänkte att

vi skippar den tråkiga biten med priser och olika märken och så, för då brakar väl tråden

iväg nån helt annanstans, hehe.

(trodde aldrig jag skulle starta en tråd om prylar, men men... here goes:)

Mixer - 16 kanaler firewire

Monitorer - Aktiva 2st

Preamp - 2st x 1 kanaler

Hörlursförstärkare - 4 kanaler

Lurar - 5 par

Multibox - 16+4

D.I.-box - 2st

Kablar (xlr + tele + högtalarkablar och så vidare)

Mickstativ 8st

Puffskydd 2st

Kaffebryggare 😉

...samt komplettering av lite mikrofoner. Saknas det nåt som är livsviktigt?

All mixning kommer att ske med mjukvarupluggar, så hårdvarukompressorer och

dylikt kommer hoppas över i det här skedet. Dator och skärmar och sånt finns

redan och är hyfsat nytt så det behövs inte köpas den här gången. Det finns

också två gitarrtoppar, två fyrtolvor, en bastopp och en 2x15-låda som ska

finnas till förfogande. Samt ett trumset (utan virvel och cymbaler). Allt

ska ställas in i en studio byggd efter konstens alla regler så allt sånt är

redan ordnat.

Det ska alltså finnas möjlighet för band att lägga dom flesta instrumenten

live om dom nu vill, jag tror att det där borde räcka, men det är säkert nåt

jag har glömt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det brukar man. Men legio är ju ofta annars att det också finns en uppsättning standardinstrument? I alla fall på de ställen där jag varit.

Iofs brukar det väl finnas en del, men jag gissar att det är sådant som tillkommer efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förvånad över att forumets två tristaste gubbar inte tipsat om rummet och den oumbärliga rumsbehandlingen ännu. Du vet, det är viktigare att sätta upp diffusorer och basfällor och dämpande skumsmurfar än att kunna lira. 😕

Vad har du för ljudkort? Känns som det ska vara ordentligt med I/O för att göra livegrejen rättvisa. Ingen idé att ha alla dom där grejerna om du bara kan spela in två kanaler åt gången.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förvånad över att forumets två tristaste gubbar inte tipsat om rummet och den oumbärliga rumsbehandlingen ännu. Du vet, det är viktigare att sätta upp diffusorer och basfällor och dämpande skumsmurfar än att kunna lira. 😕

Vad har du för ljudkort? Känns som det ska vara ordentligt med I/O för att göra livegrejen rättvisa. Ingen idé att ha alla dom där grejerna om du bara kan spela in två kanaler åt gången.

haha, ja, jag var lite nojjig för att det skulle bli fokus på det, men som sagt, studion är färdigbyggd 😉

sen antar jag att du är sarkastisk med ljudkortsfrågan, men mitt svar på det blir att jag inte har något,

hittade en svinbra lösning med ett firewirebord, och 16 kanaler täcker behovet för den musiken jag hade

tänkt spela in. Fusionband och metaltrummisar med 18 pukor och hundratusen virvlar och kaggar får helt

enkelt vända i dörren..

Den här studion kommer vara garanterat fri från Toto-posters och guldskivor på väggarna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

hittade en svinbra lösning med ett firewirebord, och 16 kanaler täcker behovet för den musiken jag hade

tänkt spela in.

Missade faktiskt det.

Har du pengar över så köp nån kul vintagehårdvara för att ge lite karaktär och vajb. Typ en plåt eller ett bandeko eller varför inte en gammal kvarttumsbandare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade faktiskt det.

Har du pengar över så köp nån kul vintagehårdvara för att ge lite karaktär och vajb. Typ en plåt eller ett bandeko eller varför inte en gammal kvarttumsbandare.

😄 allt det står högst upp på önskelistan. om det blir några pengar kvar nu får dom tyvärr stanna

kvar i en oförutsedda utgifter/reparationsbuffert... tråkigt men antagligen nödvändigt.

edit: stavning..

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller instrument så skulle jag nog rekommendera att du köper in ett par cymbaler som du valt ut som du alltid kan ha att sätta på trummisens set som du vet låter bra på inspelning. Är ofta dessa som brister.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller instrument så skulle jag nog rekommendera att du köper in ett par cymbaler som du valt ut som du alltid kan ha att sätta på trummisens set som du vet låter bra på inspelning. Är ofta dessa som brister.

MVH

Anders

ett jävla bra tips faktiskt. som du säger skiter sig ofta mixen när man kommer till cymbalerna.

skriver upp på en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förvånad över att forumets två tristaste gubbar inte tipsat om rummet och den oumbärliga rumsbehandlingen ännu. Du vet, det är viktigare att sätta upp diffusorer och basfällor och dämpande skumsmurfar än att kunna lira. 😕

Antar att du tänker på mig (och Claes) och då måste jag väl svara att delvis så står det i första posten att studion redan är byggd enl. konstens alla regler (och då får man väl tro på det ... ). Dessutom så måste jag få påpeka hur förutfattade dina meningar om mig är:

Min personliga övertygelse är att AD/DAs är minst kritiskt i relation till kostnad. Min prioriteringslista skulle vara (inspelningskedja):

1. Låten & framförandet

2. Akustiken

3. Ljudteknikerns förmåga

4. Mickar

5. Preamps (och ev. övrig hårdvara förutom AD)

6. AD/DA

Tråkgubbe! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

...men för h-e! Det finns ju inga mickar på listan - och ingen som har nämnt det ännu heller!!! 😮

En lagom blandad kompott av mickar är alltså ganska nödvändigt också - om det inte finns ett gäng mickar redan förstås...

- och så akustikbehandling... 😉

Skämt åsido; glöm inte monitorunderlag. Även om studion är akustikbehandlad redan, så är det lätt att glömma detaljer som dämpkuddar under monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknas det nåt som är livsviktigt?

nä verkar inte så

jag tror jag vet vilken mixer du tänker på så det här med talkback finns ju redan inbyggt

 

nåt som slog mig nu är om du har nåt klav där du enkelt kan fingra fram lite ackord å toner - brukar vara bra att ha om man sitter å spånar under inspelning hur nåt egentligen går å vilka harmonier man egentligen ska använda - kan vara bra att ha tillhands ett enkelt pianoljud bara

Link to comment
Dela på andra sajter

nä verkar inte så

jag tror jag vet vilken mixer du tänker på så det här med talkback finns ju redan inbyggt

 

nåt som slog mig nu är om du har nåt klav där du enkelt kan fingra fram lite ackord å toner - brukar vara bra att ha om man sitter å spånar under inspelning hur nåt egentligen går å vilka harmonier man egentligen ska använda - kan vara bra att ha tillhands ett enkelt pianoljud bara

En synth? I min studio?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...