Jump to content
Annons

INSPIRATION (70-tal/Vintage)


aROCKER

Recommended Posts

Hej!

Jag startade nyss en tråd som vart väldigt jobbig med en massa tjafs så nu vill jag gottgöra och bringa lite mer musik och glädje in i forumet med denna tråd.

Jag är såld på 70-talets ljudideal och artisteri och därför vill jag starta en tråd där vi lägger ut länkar till inspirerande youtubeklipp och artiklar med 70-talsproducenter eller boktips...ja allt kul.

Jag börjar med ett klipp ifrån 10cc´s favoritstudio där den väldigt "cheesy" -gruppen Bay city rollers spelar in.

Passar på att drämma in ett skivtips också för den som missat och gillar 70-tal, lyssna in City boy "the day the earth caught fire"

EDIT: Tack för dom redan inkomna tipsen men vi försöker att komma med klipp på studiosituationer tagningar eller vintageklipp på gitarrreklam etc.

Helst inte kladda ner tråden med vanliga youtubelåtklipp.

Artiklar om hur Alan parson jobbade med "Dark side of the moon" och liknande material är sånt som jag vill hitta i denna tråd.

Redigerat av aROCKER
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

City Boys var j-vl-gt bra ! 5-7-0-5 är en annan bra dänga från dem också...

:rolleyes: Edit: ja-Kate Bush gjorde också mycket bra-hon har verkligen en egen shysst röst och ett häftigt sound.

Tack för att ni påminner mig-jag skall lyssna litet idag..

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en videofilm som visar hur mitt favoritband, Steely Dan, spelade in en av sina låtar. Låten är "Peg" från albumet "Aja". Man får ta del av musikernas berättelser om inspelningen, se hur Becker och Fagen sitter vid mixerbordet och plockar fram gitarrsolon som inte kom med mm. Det finns flera videos med några andra av bandets låtar. Tror även att det handlar om en hel serie videos - The making of..... - som tar upp andra band och artister. Det enda problemet med den här videofilmen är att den är för kort.

http://www.youtube.com/watch?v=FQLkpXacFUA

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en videofilm som visar hur mitt favoritband, Steely Dan, spelade in en av sina låtar. Låten är "Peg" från albumet "Aja". Man får ta del av musikernas berättelser om inspelningen, se hur Becker och Fagen sitter vid mixerbordet och plockar fram gitarrsolon som inte kom med mm. Det finns flera videos med några andra av bandets låtar. Tror även att det handlar om en hel serie videos - The making of..... - som tar upp andra band och artister. Det enda problemet med den här videofilmen är att den är för kort.

http://www.youtube.com/watch?v=FQLkpXacFUA

Underbart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Just nu är jag mer inne på sent 80 och tigigt 90.

Va kul. Då kan du ju skapa en tråd för det och låta oss stofiler nöja oss med 70-talet som den här tråden handlar om. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Humble Pie, brittisk musikgrupp bildad 1968 i Essex, England.

Humble Pie bildades på initiativ av förre Small Faces-sångaren Steve Marriott. Övriga medlemmar i gruppen var Peter Frampton (gitarr, tidigare medlem i popbandet The Herd), och två före detta medlemmar i rockbandet Spooky Tooth, Greg Ridley (bas) och Jerry Shirley (trummor). Dave Clempson tog över som gitarrist 1971.

Humble Pies tidiga låtar var lugna och akustiska men 1971 då gruppen släppte skivan Rock On ändrades det. Humble Pie kom nu att göra sig känt som ett hårt rockband med utmanande texter. Sitt mest framgångsrika album släppte de 1972, Smokin'. Efterföljande skivor sålde sämre och man beslöt bryta upp 1975 efter det kommersiella fiaskot med albumet Street Rats.

Härligt röj med Humble pie

http://www.youtube.com/watch?v=LZMmV6xXYFw

Link to comment
Dela på andra sajter

Humble Pie, brittisk musikgrupp bildad 1968 i Essex, England.

Humble Pie bildades på initiativ av förre Small Faces-sångaren Steve Marriott. Övriga medlemmar i gruppen var Peter Frampton (gitarr, tidigare medlem i popbandet The Herd), och två före detta medlemmar i rockbandet Spooky Tooth, Greg Ridley (bas) och Jerry Shirley (trummor). Dave Clempson tog över som gitarrist 1971.

Humble Pies tidiga låtar var lugna och akustiska men 1971 då gruppen släppte skivan Rock On ändrades det. Humble Pie kom nu att göra sig känt som ett hårt rockband med utmanande texter. Sitt mest framgångsrika album släppte de 1972, Smokin'. Efterföljande skivor sålde sämre och man beslöt bryta upp 1975 efter det kommersiella fiaskot med albumet Street Rats.

Härligt röj med Humble pie

http://www.youtube.com/watch?v=LZMmV6xXYFw

På tal om The Herd...deras låt "I don´t want our loving to die" (finns på youtube) är väl en av 60-talets bättre, riktigt cool!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://

:rolleyes: (förlåt-men jag hade något att posta till er här men......hur fan gör man för att få en youtuberuta eller en mediespelare??)

http://www.youtube.com/watch?v=Ta9LeyblMXs

fick det att fungera !!!!

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

sökte på 70´s studio och hittade denna:

http://www.youtube.com/watch?v=EWQ3JYr00cQ

Yep, det var denna jag ramlade på också då tanken på tråden dök upp, hoppas på många sådana här liknande prylar.

Finns ju den där Classic albums serien som också är skön med lite olika artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en bildsatt radiointervju om hur 10 cc's låt "I'm not in love" spelades in. Man använde tapeloopar runt mikrofonstativ för att skapa de fantastiska körpartier som är låtens signum, en form av arbetsintensiv sampling före sampling på ett närmast otroligt kreativt sätt. I slutänden använde man bandspelaren och mixerbordet som ett slags musikinstrumen. Undrar om något liknande över huvud taget har gjorts. Olika utdrag ur musiken hörs hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en bildsatt radiointervju om hur 10 cc's låt "I'm not in love" spelades in. Man använde tapeloopar runt mikrofonstativ för att skapa de fantastiska körpartier som är låtens signum, en form av arbetsintensiv sampling före sampling på ett närmast otroligt kreativt sätt. I slutänden använde man bandspelaren och mixerbordet som ett slags musikinstrumen. Undrar om något liknande över huvud taget har gjorts. Olika utdrag ur musiken hörs hela tiden.

Fett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säja f-n va snyggt, hatten av arocker :-) detta blir en av mina favotrådar

Vad kul!

Hoppas på många givande artiklar och klipp från studiomiljöer och inte alltför mycket av låtklipp från youtube...fast jag märker nu att det är väldigt läckert det med för inspirationen...hade inte hört gruppen som Die Hard lagt ut "Blackfoot Sue"!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...