Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare gott folk!

Har ett längre tag haft fundering att bygga en studio i källaren under mitt garage och har nu börjat skissa upp på allvar vad det är jag vill ha.

Tänkte dock först jag skulle visa upp och berätta om ytan jag har att jobba på för er. Skulle gärna vilja ha era åsikter om rummet i fråga hur pass mycket jobb som krävs och om det överhuvudtaget är lämpligt för detta ändamålet.

Min egen erfarenhet i området är begränsad så alla åsikter är välkomna.

kllaren.jpg

Måtten är: 7,43m x 3,27m x 2,2m

Alltså dryga 24 kvm att jobba med.

Rummet är beläget under marknivå. Det är ett garage ovanpå och inga andra källar lokaler placerade vägg i vägg med detta rummet.

Dörren på ritningen går till en liten tunnel som leder direkt in i mitt hus.

Alla väggarna är betong inkl. tak och golv. Inga isolerade väggar eller dylikt monterade utan bara ett rent skal.

Mitt mål är att först och främst skapa en inomhusmiljö som går att värma upp. Själva studion ska bestå ut av inspelningsrum och kontrollrum.

Vad tror ni om möjligheterna?

Är rummet för litet?

Ser ni några andra för eller nackdelar?

Som sagt tacksam för alla tips och åsikter jag kan få!

Annons
Postat

Vad tror ni om möjligheterna?

Är rummet för litet?

Bortsett takhöjden som är något snål så är storleken perfekt för ett kontrollrum. Måste du ha ett separat inspelningsrum? I så fall så blir både inspelningsrum och kontrollrum "för" små.

Behöver du ljudisolera?

Om du absolut måste ha ett inspelningsrum så skulle jag satsa på ett litet dött rum 3,27 meter långt och ca 1,8 - 2 meter brett (brutto) så att kontrollrummet fortfarande har potential.

Det finns otroligt många bra trådar att läsa där många funderingar och frågor redan besvarats så ta en tur i forumet.

Postat

Har läst en hel del trådar här på forumet, men ett par frågetecken återstår fortfarande som jag fått svar på den vägen.

Det jag skulle behöva ljudisolera är isåfall taket. Men även där snackar vi runt 50 cm betong till garaget över. Och det är ju knappast någon som står där och blir störd av lite musik. Så vi snackar minimal ljudisolering.

Behöver man verkligen ett sånt stort kontrollrum?

Tänkte först man kunde ha en yta på 3.5 x 3.27 meter att använda till inspelningsrum. Då får man lätt plats med trummor och eventuella gitarr prylar.

Sen ljudisolera in till resten av ytan där man sen kan ha kontrollrummet. Blir ju ca. 3.9 x 3.27 meter kvar att ha till kontrollrummet.

Eller vad missar jag som tar plats?

Postat (redigerat)

Om du måste ha separat inspelningsrum så kommer inspelningsrummet att bli för litet (24 m² är litet redan för insp. rum så ...) för att kunna vara "levande" så då spelar det mindre roll om det blir lite mindre och då kan åtminstonne kontrollrummet bli bra. Bäst vore om du skippade separat inspelningsrum och byggde ett rum, skull kunna bli riktigt bra med en mer levande (men diffuserad) sektion i bakre delen av kontrollrummet där du kan spela in.

Redigerat av Gilbert
Postat

Det jag skulle behöva ljudisolera är isåfall taket. Men även där snackar vi runt 50 cm betong till garaget över. Och det är ju knappast någon som står där och blir störd av lite musik. Så vi snackar minimal ljudisolering.

Taket i sig lär inte släppa igenom ljud att tala om. Däremot kan dörrar och ventilaton läcka ljud.

Var noga med ventilationen. Flera personer plus en massa apparater kräver en hel del frisk luft.

Se till att inte bygga in fukt. Har du någon aning om hur mycket fukt betongen innehåller? Kolla in http://www.byggahus.se/forum/ för rent byggnadstekniska frågor.

För övrigt verkar Gilberts förslag om ett kombinerat kontroll- och inspelningsrum mycket trevligare och angenämare än två separata mindre rum. Ett sångbås kan du kanske klämma in bakom trappan?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.