Mr. Math Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Jag har nyligen skaffat mig ett begagnat klaviatur som stinker cigarettrök. Jag anser att det är självklart att det ska framgå i annonsen om produkten luktar rök, men det tyckte tydligen inte säljaren som höll tyst om det. Finns det något effektivt sätt att bli av med studiomöbler som luktar rök? Det känns sådär skönt att emotta en rökpust lite då och då när man sitter och spelar.
laxlaxlax Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 (redigerat) husmansknep: Ställ en skål ättika i närheten. Redigerat 24 januari 2011 av laxlaxlax
SadamJR Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Man kan även rengöra med ättika. Tänk på att den kanske ska spädas.
laxlaxlax Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 målartvätt...kanske ska spädas den med. Rekommenderas ej på alla material! Målartvätt (terpentintinbaserad) kan missfärga vissa plaster.
SadamJR Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Det bästa med ättikan är att man ha det som blir över till annat. Stekt ättikströmming 1 kg strömmingfiléer 1 dl rågmjöl till panering salt peppar smör till stekning 1 rödlök 5 kryddpepparkorn Lag: 1 dl ättika 24 % 3 dl vatten 3 1/2 dl strösocker Klipp av ryggfenan på strömmingen. Häll mjölet på en tallrik. Doppa strömmingen i mjölet med köttsidan upp. Salta och peppra. Vik ihop filéerna på mitten. Stek strömmingen vackert brun, 2-3 min per sida. Skala och skiva löken tunt. Varva strömmingen med lök och krossad kryddpeppar i en skål. Koka upp ättika, vatten och socker i en kastrull. Låt lagen svalna och häll den över strömmingsfiléerna. Ställ kallt i minst 30 min. Servera den med kokt potatis eller på en knäckemacka.
therocker Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Lägg strömingen på klaviaturen så är röklukten snart borta 🙂
Mr. Math Postat 24 januari 2011 Trådstartare Postat 24 januari 2011 (redigerat) SadamJR Jag hade rengöring med ättika i åtanke faktiskt, så då bör det vara en bra idé. Efter din förvandling till Per Morberg ska det definitivt testas, det där låter mycket delikat! therocker Jag gillar att du tänker utanför lådan! Redigerat 24 januari 2011 av Mr. Math
debatt Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Hur länge sitter röklukt i? Några timmar? Några dagar?
Mr. Math Postat 24 januari 2011 Trådstartare Postat 24 januari 2011 Jag har haft den här produkten i en vecka och det känns fortfarande som att plasten är impregnerad med röklukt...så där som man känner från rökares jackor som har fått stå ut med år av rök.
SadamJR Postat 25 januari 2011 Postat 25 januari 2011 SadamJR Jag hade rengöring med ättika i åtanke faktiskt, så då bör det vara en bra idé. Efter din förvandling till Per Morberg ska det definitivt testas, det där låter mycket delikat! therocker Jag gillar att du tänker utanför lådan! Fast vid närmare eftertanke är jag inte säker på om man använder samma sorts ättika till rengöring som till matlagning. Det är bäst du frågar i butiken. Vill inte bli ansvarig för din död. Då får man förmodligen en varning till.
debatt Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Hur länge sitter röklukt i? Hur länge är det ett problem? När har det försvunnit helt av sig självt?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.