drloop (oregistrerad) Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Hej! Nu med all ny teknik satt jag och klurade på den optimala liveriggen för mig med låg budget men ändå med flexibilitet som en stor rigg. Vi kommer att vara 3-4 man/kvinnor på scen och vill ha så lite utrustning med oss som möjligt. Tanken som jag har är att köra stems och mixa i Reason/Record. Dessutom vill jag kunna ha lyxen att göra monitormixar anpassade för var och en på scen oavsett man kör inear eller monitor. I Reason/Record kommer jag ha splittat signalen till 4 olika Combinators som var och en har en mixer som har EQ och Limiter på för att kunna ställa ett ljud på monitorn eller lurarna.Eftersom vi kör stems och submixar i Reason/Record så kan var och en via en tex nanoKontrol ställa sin egen monitormix. Varje Combinator är kopplad till sin egen audioutgång på Motun. Förutom detta så kommer vi köra TouchOS på en iPad för att kunna röra oss i lokalen och ställa ljudet ute i publiken och kunna justera stems samt monitormixar om så kräves. Jag har testat latencyn i mitt system och på 64 samples så funkar det att köra allt live via Reason/Record. Förhoppningen är att min laptop och Muton skall klara 64 samples och det torde inte vara nåt större problem om man kör stems och några få instanser av syntar samt line6 gitarremuleringar i Reason /Record. En Motu Ultrlight MKIII är tänkt som som ljudkort. Den har ju avancerade möjlighter att köra monitormixar med som jag förstår. Kanske är Reason/Record idéen att göra det lite krångligt. Men det fina i kråksången med att köra Reason/record är att man är helt flexibel och kan "bygga in " nya funktioner i systemet utan att köpa på sig en massa dyr hårdvara och kontrollers som nonkontrol och TouchOS medför mycket möjligheter för en ringa kostnad. Dessutom kan vi ha en backup laptop somman snabbt kan koppla in om nåt går riktigt illa. Bifogad PDF på hur det är tänkt. Svart streckadlinje USB kopplingar, grönt streck audio, rött WIFI. En trådlösrouter skall finnas med och en USB växel, ej utritade på skissen som är ett "funktionsdiagram". Vad tror ni, är det helt crazy eller? Har ni andra förslag? live_setup_1.pdf
drloop (oregistrerad) Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 För er som inte vet vad TouchOS och iPad kan göra så är här en bra video: http://www.youtube.com/watch?v=hfA3OAT7Th0
drloop (oregistrerad) Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 Nu har jag testat lite, är inne på att göra ett försök med att använda Record som main mixer för ett band till och med. Så med ett 16 kanals ljudkort så blir detta helt enkelt en ersättare till den klassiska mixern... Galet kanske?
laxlaxlax Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 (redigerat) Nu har jag testat lite, är inne på att göra ett försök med att använda Record som main mixer för ett band till och med. Så med ett 16 kanals ljudkort så blir detta helt enkelt en ersättare till den klassiska mixern... Galet kanske? Alla är lite olika latencykänsliga.. säker på att ditt band klarar det? Jag tycker det är jävligt jobbigt med bara 10 ms när man lirar.. Redigerat 5 mars 2011 av laxlaxlax
Linus Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 Jag känner igen scenariot. Jag har gått på scen med Record och MOTU-kort (5ms latency) som mixer. Då var vi tre pers med backtracks, tre sångmikar (med Neptune), två klaviaturer (som lirade Combinators), en trumslagplatta för fills från Kong. Vi hade inga monitorer på scenen, jag hade hörsnäcka. Vilka instrument spelar ni? Det är lätt att spela en synt med mjukvarulatency, men riktigt svårt att spela akustiska trummor med fördröjt trumljud från en medhörning. Kanske ska du göra monitormix med MOTU Cuemix. Då kan du eq:a och sätta nivåer där utan att det påverkar signalen som kommer till Record. Iom att signalen splittas innan den går till datorn blir medhörningen latencyfri. Nackdelen är att du inte kan styra Cuemix med nanoKontrol. Den vill ha Mackie Control eller grejer som emulerar det (t ex Behringers kontrollyta).
drloop (oregistrerad) Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 Jag har provat med syntar och gitarrer samt sång. Kan dock tänka mig att trummor kan bli ett problem. Skall prova detta med trummis så fort som möjligt. 5 ms är trots allt ganska kort latency. Gissningsvis har man några ms fördröjning även med ett digitalt mixerbord.
Linus Postat 5 mars 2011 Postat 5 mars 2011 Mjo, det var iofs 5ms output latency. Det blev lite mer in alles. Signalfördröjningen i en digitalmixer brukar hamna på dryga 2ms vid 48kHz. I vilket fall kan du väl kombinera isåfall. Trummisen får medhörning från MOTU-mixern och gitarristen medhörning från Record-mixern.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.