Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Mitt första inlägg i detta underbara forum.

Så jag tar väll och presenterar mig själv lite kort.

Robert, född -82, Uppsalabo med flickvän och två hundar.

Musiken är ett ganska nytt intresse för mig och jag började göra lite egna grejjer för ett par år sedan.

Började vrida och leka lite i Reason men nu har jag påbörjat min resa i att utforska Cubase 5 och strävar mer och mer efter att kunna skapa mig en analog studio.

Pengarna finns inte ännu men tills dom gör det så tänkte jag att jag skulle samla på mig så mycket information som möjligt.

Så nu till min första fråga här på forumet.

Jag har tänkt och tänkt... Jag kommer vara i behov av en massa kanaler. Så det får bli ett 24 kanaligt mixerbord. Drömmen vore ett gammalt 80 tals bord med mycket värme.

FRÅGA: Är det bara "MOTU's 24 i/o" ljudkort som har 24 riktigt in och ut kanaler?? Går det att lösa på annat sätt?

Har en polare som sitter på ett MOTU 24 i/o och det verkar vara "some goood shit", men problemet är ju att det kostar många pengar! =)

Självklart har jag sökt både här i forumet och googlat... men får inte riktigt några vettiga svar på min fråga

Glad att jag reggade mig här, ska bli underbart att ha ett nytt ställe att "hänga" på =)

Bless!

Redigerat av DubPilot
Annons
Postat (redigerat)

välkommen

editera lite du du skrev att du redan sökt:)

https://www.studio.se/index.php?showtopic=82358

Redigerat av spass
Postat

Jag kör M-audios 1010LT 3 st synkade med s/pdif. Men man måste köra xp, win7 har inte drivrutiner för fler kort och så måste man ju ha en dator med 3 pci kortplatser. Men billigt är c:a 2 000:- per styck.

Postat

Va skjysst med lite utlåtande. Jag har nog oxå kommit till insikt att MOTU är det billigare alternativet. =)

Har oxå suttit å räknat lite på kanal antal och kommit på att 16 kanaler skulle funka alldeles fin fint att börja med.

Har hört mycket gott om Soundcraft Series 1S från 70 talet. Och en sådan 16 kanalare ska nog inte vara så svårt att få tag på till en vättig peng!

Postat (redigerat)

Jag kör M-audios 1010LT 3 st synkade med s/pdif. Men man måste köra xp, win7 har inte drivrutiner för fler kort och så måste man ju ha en dator med 3 pci kortplatser. Men billigt är c:a 2 000:- per styck.

Läste precis detta om 1010LT:

KLICKA!

Om du vill köra win 7...

Beta isf...

Lägger till denna text:

Läste ditt inlägg lite noggrannare och du skrev ju att det inte finns drivrutiner för flera kort... så min länk hjälper nog inte mycket. Sorry! =)

Redigerat av DubPilot
Postat

Läste precis detta om 1010LT:

KLICKA!

Om du vill köra win 7...

Beta isf...

Lägger till denna text:

Läste ditt inlägg lite noggrannare och du skrev ju att det inte finns drivrutiner för flera kort... så min länk hjälper nog inte mycket. Sorry! =)

Tack iallafall!

Postat

16 kanaler är mycket enklare än 24 att få till.

Ta i stort sett vilket som helst av korten med 8 in och lägg till 8 via ADAT. Billigaste ADAT-burken är Behringers ADA8000 som kostar kring 1500 nytt.

Ett beggat analog-bord kan du enkelt hitta på Blocket. Men sen börjar problemen, det är mycket pyssel att hålla ett stort analogbord i användbart skick. Många pottar att rensa från skräp, och kanske många kondingar som gett upp som behöver bytas. Många har gett upp på vägen. Men alla hittar vi vår väg till salighet. Jag skall försöka undvika att döda ditt intresse, men det är en resa kvar.

// Gunnar

Postat

16 kanaler är mycket enklare än 24 att få till.

Ta i stort sett vilket som helst av korten med 8 in och lägg till 8 via ADAT. Billigaste ADAT-burken är Behringers ADA8000 som kostar kring 1500 nytt.

Ett beggat analog-bord kan du enkelt hitta på Blocket. Men sen börjar problemen, det är mycket pyssel att hålla ett stort analogbord i användbart skick. Många pottar att rensa från skräp, och kanske många kondingar som gett upp som behöver bytas. Många har gett upp på vägen. Men alla hittar vi vår väg till salighet. Jag skall försöka undvika att döda ditt intresse, men det är en resa kvar.

// Gunnar

Ja du gunnar, det låter ju lite skrämmande, men samtidigt som en skön utmaning. Jag har långt ifrån tummen mitt i handen och nu för tiden brukar det ju vara ganska lätt att få tag på kopplingsscheman även till gamla prylar. Men hur som hellst så få det nog bli ett gamalt 16 kanaligt, som test och nybörjar -bord. Så jag kan byta/rensa pottar å byta gamla kondingar utan att det blir oöverskådligt.

Tack för dina tips & tankar!

Postat
http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_1640i.htm 16- kanalslösning med firewire för direct out rakt in i sequencern. Kör på liknande system hemma fast en version tillbaka. Den dagen Mackie slutar göra drivrutiner så har du 2 st db-25 portar ut istället och då finns det säkert billiga ljudkort att ta till.. Du kan även länka bord om du behöver fler kanaler.
Postat

http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_1640i.htm 16- kanalslösning med firewire för direct out rakt in i sequencern. Kör på liknande system hemma fast en version tillbaka. Den dagen Mackie slutar göra drivrutiner så har du 2 st db-25 portar ut istället och då finns det säkert billiga ljudkort att ta till.. Du kan även länka bord om du behöver fler kanaler.

Det där e ju faktist en riktigt cool och smidig lösning!

Det ända jag är orolig för är att jag inte får gamla mixerbordens värme och "oljud" med det där.

Mitt mål är att få till produktioner som låter lite i denna stil.

Så jag kommer leta efter riktiga gamla vintage effekter och på sikt en bandare oxå (åtminstonde för slutmixen). Jag kommer hålla lödpennan varm! HEHE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.