Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har ofta hört människor säga att de fått en viss låt "på hjärnan". Att den liger där och mal och mal utan slut. Själv har jag på sista tiden drabbats av den engelska varianten av "valpen där i fönstret", komplett med valpbjäbb och allt. Det tycks inte vara något att göra åt eländet heller, man kan bara vänta på att lidandet ska ta slut. Jag undrar om detta är ett vanligt fenomen och vilka låtar ni själva "fått på hjärnan"?

Glömde det viktigaste, länken. Måste säga att Patti Page är en fantastiskt bra sångerska.

Redigerat av SadamJR
Annons
Postat

Jag vet inte om det är en myt, men jag har hört det från två håll (dels i grov kåseriform av Fredrik Lindström, dels nån annan via hörsägen): Det lär ha funnits nån lirare som hade fått FÅGELDANSEN på hjärnan så pass att han fick söka terapi för eländet... vilket jävla öde 🙂

För visst fastnar låtar. Förutom det man dagsaktuellt kan lyssna på, så har jag ett par låtar som med jämna mellanrum återkommer genom alla år, även om jag inte hört låten på evigheter. Bloodstone (Judas Priest) är en. Jag vill bara dansa (KSMB) är en annan.

Postat

Jag vet inte om det är en myt, men jag har hört det från två håll (dels i grov kåseriform av Fredrik Lindström, dels nån annan via hörsägen): Det lär ha funnits nån lirare som hade fått FÅGELDANSEN på hjärnan så pass att han fick söka terapi för eländet... vilket jävla öde 🙂

För visst fastnar låtar. Förutom det man dagsaktuellt kan lyssna på, så har jag ett par låtar som med jämna mellanrum återkommer genom alla år, även om jag inte hört låten på evigheter. Bloodstone (Judas Priest) är en. Jag vill bara dansa (KSMB) är en annan.

Undrar om han var tvungen att köra movesen oxå.

Postat

Gissar att det var mina problem med "Johanssons Boogie-woogie vals" som inspirerade till den här tråden? Bra att du startade en egen tråd om det, för vi är nog många som dras med liknande problem 😉

Den som en gång hört "Ievan polkka" (gammal finsk låt från 1930-talet som fick nytt liv på YouTube) lär aldrig glömma den. Det har i alla fall inte jag gjort ännu...

Det ska vara tre slag i takten, för det har Johansson sagt ;P

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Ledmotivet från Barna på Frostmofjället suck den e fin.

• 2 veckor senare...
Postat

Helt klart en vanlig företeelse, i princip alla jag känner är ofta med om det.

Värst var under gymnasiet när jag lyssnade mycket på filmmusik och soundtracks och så fastnade Just around the Riverbend - från filmen Pocahontas på hjärnan, och satt där i princip över ett år. 🤪

Till slut tänkte jag inte ens på det men kompisar brukade påpeka att jag nynnade på den. Sjukt vacker låt för övrigt så det var inte så jobbigt egentligen. 😄

😛

Postat

Ja, definitivt.

Musik hör jag bara om jag lyssnar på den.

Det är fullt normalt.

Själv har jag som en inbyggd jukebox som går hela tiden vilket är ok för det mesta. Det är när man kör fast med samma låt som det blir jobbigt.

Postat

Men va fa-an... 😆

För mig är musik som ett kirurgiskt precisionsarbete.

Inget annat för störa och jag måste vara helt fokuserad.

Aldrig som bakgrundsmusik eller bara gnola eller

ha på hjärnan eller vad ni kallar det?!

Låter ju nästan schizofrent.

Postat

Men va fa-an... 😆

För mig är musik som ett kirurgiskt precisionsarbete.

Inget annat för störa och jag måste vara helt fokuserad.

Aldrig som bakgrundsmusik eller bara gnola eller

ha på hjärnan eller vad ni kallar det?!

Låter ju nästan schizofrent.

Är inte det mesta som ett kirurgiskt precisionsarbete för dig?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.