Emulator Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 (redigerat) Hej! Jag håller på och planerar för att bygga ut min lilla studio i källaren. Mitt kontrollrum skall kompletteras med en isobox/rum om ca 2,3x3,2 meter. Inspiration och skapande är otroligt viktigt, så mitt mål är att jag när som helst, dygnet runt, skall kunna ställa mig och spela in sång, eller gitarr eller något. Väggar byggs med dubbelgips-reglar/isolering-luft-reglar/isolering-dubbelgips taket är betong, så där blir det dubbelgips-reglar/isolering-luft-reglar/isolering-betongplata. Mina frågor kring detta är förhållandet med tjocklekar. I taket har jag av olika anledningar en total bygghöjd jag skall hålla mig till. Om jag har säg 200 mm, vilket är att föredra: Fokus på mineralull, tex: betong-70mm ull 34 mm luft 70 mm ull 26 mm gips. fokus på luftspalten, tex: betong-45mm ull 84 mm luft 45 mm ull 26 mm gips. Eller kanske en tjock skiva ner mot innertaket, och en tunnare upp mot betontaket? Jag har läst runt på olika platser, men det verkar vara svårt att hitta jämförelsematerial. Det kanske går att räkna fram transmission för de olika alternativen, men har inte hittat riktigt bra info. "dämpprioritet" är sång i första hand, trummor i andra hand, om det ens är realistiskt. Någon som kan ge lite ljus i frågan? Fråga två: Vad tror ni om att sätta ett lager gips i taket, och ett lager mdf innertaksskiva. Då får man det snyggt på en gång, och mdf är ju jämförbart tungt. Hoppas nån har erfarenhet eller bra ideer kring detta 🙂 /Tomas Redigerat 21 januari 2011 av Emulator
adrumdrum Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 har du kollat här? http://johnlsayers.com/Recmanual/Titles/Acoustics3.htm
Emulator Postat 21 januari 2011 Trådstartare Postat 21 januari 2011 Jag tycker mig ha lusläst sidan, men hittar inget riktigt med vad "som bör prioriteras" av luftspalt/isolering 🙂 Känns som om 70skiva mot studiotaket och en 45skiva mot betongen ovan skulle vara bra, och ge utrymme för luft, men jag vet inte säkert. Får kolla vidare om ingen här heller vet 🙂 Den är riktigt bra den där sidan faktiskt, bra med enkla bilder och tips 🙂
Gilbert Postat 22 januari 2011 Postat 22 januari 2011 Gällande luft eller isolering; Det porösa materialet har som huvuduppgift att minimera resonans i ”lådan” och ”stjäl” inte utrymme av luftspalten, tvärt om så får isoleringen detta utrymme att verka aningen större (p g a högre akustisk impedans). Du kan m a o lugnt använda rikligt med isolering. Viktigt att påpeka är att lättare isolering är bättre än tung (mot vanligt förekommande uppfattning), ca 6 kPa*s/m² är lagom, t ex Isover ”Piano”. Om du redan råkat inhandla mer kompakt ull och tänker använda denna trots den något reducerade prestandan, så är det viktigt att det fortfarande finns en luftsplat kvar mellan isoleringen så inte vibrationer förs vidare till andra sidan. Som du redan säkert vet så innebär en större total luftspalt (med eller utan isolering i hela), en lägre resonansfrekvens i konstruktionen (och det är vid resonansfrekvensen som TL-värdet blir sämst. Adderad massa i väggen sänker också resonansfrekvensen.
Emulator Postat 22 januari 2011 Trådstartare Postat 22 januari 2011 Härligt Gilbert, tack! Man har ju läst allt du skriver, och borde egentligen kunna dra slutsatserna själv..men det är så mycket info och så mycket olika bud, så det är så skönt med någon som faktiskt vet vad han talar om! då blir det nog så att jag stoppar i så mycket isolering jag kan, "klämmer upp" över lagret mot taket med några stålvinklar (gipshörn) och sparar nån cm luftspalt. Visst borde man minska problematiken runt resonansfrekvensen om man gör väggarna icke-parallella? Sitter just nu och planerar bygget, och att bära ner 40 gipsskivor i källartrappen känns inte vidare lockande 😄 Skall kika vidar på olika fluffig isolering också, har inte köpt den ännu. tack för tips G!
Procedomani2 Postat 22 januari 2011 Postat 22 januari 2011 I taket har jag av olika anledningar en total bygghöjd jag skall hålla mig till. Om jag har säg 200 mm, vilket är att föredra: Fokus på mineralull, tex: betong-70mm ull 34 mm luft 70 mm ull 26 mm gips. fokus på luftspalten, tex: betong-45mm ull 84 mm luft 45 mm ull 26 mm gips. Har Du 2 meter i total takhöjd och ska schmacka på detta på det? Eller ska du landa på 2 meter efteråt? Vad är 200 mm, dvs 20 cm? Vet av egen erfarenhet att 2 meter inte är mycket alls om man är lång. Är drygt 196 cm lång och jag får ducka i min källare när jag går runt. Har en lysrörsarmatur som stjäl ca 8 cm. Så jag skulle inte göra något alls åt taket om det var jag, och takhöjden var 2 meter. Krymplingsvarning!!! /H
Emulator Postat 22 januari 2011 Trådstartare Postat 22 januari 2011 Tack för input 🙂 total bygghöjd som jag skriver, är alltså det utrymet jag har för takkonstruktionen i höjdled. KOmmer kanske landa på två meter när jag är klar, kommer lägga det på exakt samma höjd som dörrarna. Sedan får man helt enkelt välja bord armaturer i taket i isorummet 😉 Att lämna obehandlat är inte ett val, efteroms jag vill kunna lira lite trummor när jag vill, samt sjunga och spela in gitarr. Rakt ovanför är det vardagsrum 😉
Gilbert Postat 22 januari 2011 Postat 22 januari 2011 Visst borde man minska problematiken runt resonansfrekvensen om man gör väggarna icke-parallella? Minimalt eller inte alls. Resonansfrekvensen bestäms framförallt av volymen.
adrumdrum Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 Minimalt eller inte alls. Resonansfrekvensen bestäms framförallt av volymen. ja, dessutom gör det bra att rummet blir ännu mindre och svårare att beräkna. jag tror något sånnt här kan funka till taket. luftsapalten mellan iso och befinteligt tak är 30mm. golvet är bäst att bygga innanför väggarna(olika lager med isolering och skivor, inga reglar), iaf skulle jag prioritera djup i akustiktaket framför att kunna ställa väggarna på golvet. demplimma allt, gips, takreglar mot väggreglar osv. hur högt har du i takhöjd nu?
Emulator Postat 23 januari 2011 Trådstartare Postat 23 januari 2011 Gilbert: Ok. Det kanske är i de särfall man får samma resonansfrekvens som stående våg mellan double leaf-väggarna (eller dörrar, eller kanske en dubbelruta) som det är ide att vinkla dem. tack! Adrumdrum: det där funkar säkert bra, det är ju samma design som John Sayers vägg med inbyggd spaltresonator. Är tanken att man borrar hål och stämmer av skivorna i taket efter man byggt och mätt rummet? hade liknande tankar kring väggarna, fast bygga spaltresonatorer på samma sätt, avstämda efter rummet. takhöjden är lite varierande, men runt 219. Kommer inte att flyta golvet -det blir lixom inget kvar att stå på till sist :S Har du erfarenhet av något hyfsat billigt dämplim? Tänkte att det kan vara värt en slant ändå att limma, givet de mätningar man sett där det tycks påverka en hel del. Vet du någon som byggt liknande tak?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.