Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag är en newbie på detta, och skulle verkligen behöva lite hjälp, med sånt som säkert är jättelätt för er.

Jag har en Edirol, Midi Keyboard Controller. Den vill jag använda för att spela på min MicroKorg XL, som har så små tangenter. Jag vill alltså skicka midi ut från Edirolen, till XL:ns midi in. Samtidigt vill jag kunna spela på Reasons synthar i Propellerheads Record, med samma Edirol. Och vidare så vill jag ratta min MicroKorg från min Novation ReMOTE Zero SL. Och vill också att ReMOTE:n skall kunna styra Propellerheads Record.

• Min Edirol (master keyboard) har en Midi out och en USB -kontakt.
  • MicroKorgen har en Midi in, en Midi out, och en USB-kontakt.
  • Och min Novation, kontrollenhet, har en Midi port (1) med en Thru, en Out, och en In -kontakt. Och en annan Midi port (2) med en Out-kontakt. Och sen också en USB-kontakt.

I dagsläget är alla tre kopplade direkt till min dators USB-portar. Och MicroKorgens två line-ingångar går direkt in till ljudkortet (Toneport UX2). Och för tillfället har jag en extra USB-kabel (som jag köpte en adapter till, så att den kan ha 2 "fyrkantiga" USB-ändar (istället för 1 platt USB-ände och 1 "fyrkantig"). Jag köpte också en Midi-kabel samtidigt.

Så, är det nån som fattar hur jag ska koppla detta? 😄 Vore väldigt schysst om jag kunde få hjälp med detta, för det funkade inte såsom jag prövade. Det kan ju kanske bero på andra faktorer som jag inte känner till (newbie som sagt), men om nån bara kunde förklara hur jag ska koppla allt, så kan jag rota i de detaljerna sen. Dvs, om man måste ställa in MicroKorgen för att ta emot Midi, från gammaldags midikabel, och ifall man både, kan skicka Midi Ut från USB, och midikabel - samtidigt osv.

Jag hoppas att jag kan ha allt inkopplat hela tiden, men jag kanske kommer behöva sätta i, och dra ur, kablar beroende på vad jag ska göra..? Ja, jag skulle iaf vilja veta hur det måste vara kopplat, innan jag fortsätter att gräva mer, och leta, och läsa manualer (och bli än mer frustrerad).

Tusen tack för hjälp, om jag kan få det! 🤪🥰

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Annons
Postat (redigerat)

Jag har efterforskat lite och pratat med min lillebror (som inte kan nåt om musikutrustning, men väl om datorer), han hade inte tid att snacka, men han sa nåt om att dela midisignalen i datorn, att det kanske skulle kunna hjälpa mig, om det fanns nåt program som kunde göra det. Så jag frågar här, känner i till nåt sånt program, så en midi signal kan bli två midisignaler?

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Postat

jag vet inte hur record fungerar men i de flesta program skulle man kunna koppla

om du har ett midiinterface med midikontakter dvs

edirol out till remote in och från remote thru till ditt midiinterface in

sen från midiout på interfacet till din microkorg(in)

allt med vanliga midikablar och inte usb

på detta sätt måste man alltid ha i gång datorn och programmet för att spela på microkorgen

om du inte har ett separat midiinterface med midikontakter så måste du ändå använda 2 usbkontakter

du kan koppla från edirolen med en vanlig midikabel till remoten och från remoten med usb

och även microkorgen med usb

detta förutsätter att remoten sänder midi thru via usb vilket jag inte vet

sen väljer du i ditt program vad du ska spela eller styra på varje kanal

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.