Jump to content
Annons

Hur mixar man bäst powertrio?


JohnRick

Recommended Posts

Spelade in en cover av Jeff Beck's "Led Boots" i min lya igår. Sättning: trummor, bas och gitarr.

Hur hade ni panorerat dessa i ljudbilden? Hade ni dubblat gitarren (ej doubletracking alltså) och tryckt ut respektive?

Antagligen främst den jag tänker på. Basen kommer jag ju att centrera och trummorna är pannade som de är...

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnade på en live-skiva med Muse tidigare idag, där är i a f en del låtar där det bara är gitarr, bas och trummor. Då låter det faktiskt som om dom mixat som dom står på på scen, d v s, trummor i mitten, gitarr lite till vänster och bas lite till höger.

Teoretiskt sett skulle det ju kunna kännas som om mixen tippar iväg åt något håll, men dom har fått till det bra tycker jag, låter istället bara väldigt rikt och fylligt för de att vara så få instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bas och bastrumma ska definitivt vara centrerat. Helst även virveln, men den kan panoreras lite grann om det blir trångt i något frekvensområde (vilket man förstås helst bör försöka undvika).

Hur man gör med resten är en smaksak. Man kan panorera trumsetet ur trummisens perspektiv eller ur "publikens" perspektiv, det spelar ingen roll. Det viktiga är hur ljuden är panorerade i förhållande till varandra, så att mixen inte får slagsida åt något håll. Panorering brukar vara en av de roligaste sakerna att laborera med i mixen.

Jag hade definitivt dubbat gitarren och sedan hårdpanorerat dubbarna, och sedan haft en tredje dubb i mitten. Men det är ju, som så mycket annat, en smaksak. (Man kan ha fler än tre dubbar också. Men kom ihåg att inte dra på för mycket med disten om du ska göra flera dubbar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för den kärvänliga responsen. I egenskap av trummis är jag hyfsat haj på hur jag ska/vill panorera trummorna och det gör jag faktiskt mer ofta ur trummisens perspektiv. Jag kan månne tänka mig att revidera min uppfattning framöver. However - det är som sagt viktigt att inte gå åt några extremer, och göra en s.k W-panorering. Definitivt inte en V-panorering. Om jag hemfaller åt mono kan det ju likställas med en I-pan och det vill jag inte heller. Så det är gitarristens prestation som eventuellt kan diskuteras - dubbning eller ej? Sitter på en enkel plugg - vfxhaas, som utgår från Haas-tricket (ni vet, 20ms-delay ca som man smäller ut åt något håll för uppfetning). Måhända ett alternativ? Ska pula mer ikväll.

Nu är det här inget supertrack, men vi är alla bra på vad vi gör, så tänkte bara överraska parterna med ett bättre sound än vad som kom in under inspelning. EQ och kompressor är relativt klart nu.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen vidare koll på Muse jag heller egentligen, men Rush live är säkert bra alternativ det också. Eller kanske ZZ Top?

"HAARP (live from Wembley stadium)" hette förresten Muse-skivan jag tänkte på. Finns på Spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte konceptet att ta sättningen gitarr, trummor, bas och sedan dubba gitarren tre gånger. Känns helt enkelt inte riktigt...Försöker kolla live då och då på bluesband och ofta är de just tre personer. Låter fantastistkt bra med bara det sound som levereras från scen.

Är bosatt i Eskilstuna där vi har lyxen att ha Josefs House of Blues

Å andra sidan har vi ju olika smak.

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Dubba inte gitarren, då förstör du det. Det räcker att pukor o cymbaler är stereo, resten kan ligga i mitten. Om trumkompet hela tiden går på highhaten kan gitarren ligga aningen åt andra hållet.

Jag är nog inne på det spåret också. Det ska inte låta artificiellt eller cleant på något sätt. Bara klar, tydlig och kraftfull fusionfunkblues. Dock funderar jag på att panna om trummorna till just "audience view". Givetvis lätt gjort med några enkla grepp, men såhär helt apropå; det finns ingen "mirroring plug-in" för det ändamålet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sättning: trummor, bas och gitarr.

då tycker jag så här (å hoppas att det antingen finns strängrassel å lite dskant från basen eller möjligen lite dist på toppen, annars blir det svårt)

gitarr svagt å t ena hållet

basbas i mitten, basmellan å diskant åt andra motsvarande grad

trummorna naturligt från ditt perspektiv

om det inte är inspelat redan kan du köra gittaren med två olika ljud/förstärkare/rent-dist utpannade å lägga basen i mitten

är det en powertrio så fuska inte med dubbar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En ensam elgitarr kan bli större och fetare med ping-pong delay. Låter lagom idiotiskt ensam i mixen, men med bas och trummor därtill kan det låta riktigt bra. Man får ju vara väldigt försiktig med vollen på ping-pong-knallarna, och kanske inte ha dem helt utpanorerade. Och har man för mycket reverb redan i gitarrstärkaren blir det knappast bra...

"Dubblat gitarrerna" var ett uttryck jag gillade. Men vad det betyder fattade jag inte. tongue.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dubblat gitarrerna" var ett uttryck jag gillade. Men vad det betyder fattade jag inte. tongue.gif

Jag tror att han menade motsvarande Beatles ADT (Automatic Double Tracking), dvs. att man spelar in samma sak på två kanaler samtidigt och mixar dem lite olika. (När man använder ADT förutsätter det dock att man spelar in på två olika bandspelare samtidigt, och eftersom de i regel aldrig går exakt lika snabbt får man lite fasfel som kan bli ett rätt intressant sound.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att han menade motsvarande Beatles ADT (Automatic Double Tracking), dvs. att man spelar in samma sak på två kanaler samtidigt och mixar dem lite olika. (När man använder ADT förutsätter det dock att man spelar in på två olika bandspelare samtidigt, och eftersom de i regel aldrig går exakt lika snabbt får man lite fasfel som kan bli ett rätt intressant sound.)

Det borde gå att fixa efteråt med en bandare, eller tom ett kassettdäck. Men i en powertriomix tror jag det tappar tryck ju mer man bygger på ljuden. Luften mellan ljuden är ju en stor del i ljudet. Tar man bort lite av tystnaden blir det mindre tryck. Riktigt snygg komprimering/mastring är nog lösningen. Och det svåra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utveckla. Du menar att det gör varken till eller från?

ur publikens synvinkel blir ju trumsetet nåt som står på avstånd och upplevs som en ljudkälla till skillnad från när du sitter i setet och får allt placerat runt omkring dig

inte ens om du står direkt framför trumsetet kommer du uppleva delarna så utspridda som när du sitter mitt i setet

så det jkag menar är att "ur publikens synvinkel" kommer aldrig vara lika med din egen fast omvänd - däremot kan du givetvis göra så ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

ADT

I cubase - dubblera ( Kopiera och klistra in ) ditt sångspår och förskjut kopian med mellan 7-15 ms. Resultatet blir ett "fasfel" eller en trubbig ADT om man så vill. Funkar bäst på spår som inte är så diskantrika - t.ex gitarrer eller sång. Cymbaler blir rätt spretiga enligt min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I cubase - dubblera ( Kopiera och klistra in ) ditt sångspår och förskjut kopian med mellan 7-15 ms. Resultatet blir ett "fasfel" eller en trubbig ADT om man så vill. Funkar bäst på spår som inte är så diskantrika - t.ex gitarrer eller sång. Cymbaler blir rätt spretiga enligt min åsikt.

I Logic finns det en plugg "sample delay", som förskjuter ena kanalen allt från omärkligt till för mycket. Borde finnas något liknande i Cubase tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

I cubase - dubblera ( Kopiera och klistra in ) ditt sångspår och förskjut kopian med mellan 7-15 ms. Resultatet blir ett "fasfel" eller en trubbig ADT om man så vill. Funkar bäst på spår som inte är så diskantrika - t.ex gitarrer eller sång. Cymbaler blir rätt spretiga enligt min åsikt.

När jag har laborerat med liknande effekter har jag skickat alla trummor/percussion och andra transientrika ljud till en egen buss, och sedan använt effekterna på resten. Det är nog transienterna som krånglar till det, inte diskanten (enligt min erfarenhet).

Finns det ingen plug som gör att den där fördröjningen varierar under låtens gång? Då får man ju en verklig ADT-simulering.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag har laborerat med liknande effekter har jag skickat alla trummor/percussion och andra transientrika ljud till en egen buss, och sedan använt effekterna på resten. Det är nog transienterna som krånglar till det, inte diskanten (enligt min erfarenhet).

Finns det ingen plug som gör att den där fördröjningen varierar under låtens gång? Då får man ju en verklig ADT-simulering.

Jodå! Även kallat Phaser el. Chorus 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...