Jump to content
Annons

Plast framför absorbent!?

Recommended Posts

Mr.crumar (oregistrerad)
Postat

Har en dum fråga angående absorbenter som monterats på väggarna...

Under byggtiden sattes tunn plast, EJ byggfolie utan typ täckplast/skyddsplast för målning, över dessa för att inte isoleringen skulle damma så förbannat...

Det tog ett tag innan de kläddes med tyg, nu är det gjort:)

På ett par stycken satt plasten kvar under tyget, vi glömde helt enkelt bort det i ivern att få det vackert.

Så till min fråga, Hur påverkar detta funtionen?

Försämras egenskaperna nämnvärt, är det värt att ta bort tyget och göra om?

Plasten är som sagt mycket tunn, en slags film skulle jag vilja beskriva det som.

Annons
Postat

Har en dum fråga angående absorbenter som monterats på väggarna...

Under byggtiden sattes tunn plast, EJ byggfolie utan typ täckplast/skyddsplast för målning, över dessa för att inte isoleringen skulle damma så förbannat...

Det tog ett tag innan de kläddes med tyg, nu är det gjort:)

På ett par stycken satt plasten kvar under tyget, vi glömde helt enkelt bort det i ivern att få det vackert.

Så till min fråga, Hur påverkar detta funtionen?

Försämras egenskaperna nämnvärt, är det värt att ta bort tyget och göra om?

Plasten är som sagt mycket tunn, en slags film skulle jag vilja beskriva det som.

Ibland så täcker man absorbenter med tunn board/perforerad panel för att minimera absorptionen i högre register (som man ofta försöker behålla om inte absorbenten sitter på ytor som annars orsakar tidiga reflektioner). En tun plastfilm kanske inte har lika stor effekt men behöver med andra ord inte vara något negativt beroende på panelens placering.

Postat

Kolla på sidan 4 i denna PDF, figur 9, så ser du hur en plastfilm påverkar absorptionen: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-11.pdf

Upp till ca 500Hz är det i princip ingen skillnad, men sedan blir det allt mer reflekterande ju längre upp i frekvens man kommer.

Det behöver som sagt inte vara negativt, men det beror på vilken annan absorption som finns i rummet...

Mr.crumar (oregistrerad)
Postat

Plasten gör enligt graferna större påverkan än vad jag först trodde. 😮

Tror iofs mätningarna avser en tjockare variant men ändå.

Det får bli nya mätningar för att se vilken effekt vi får innan ev. rivning.

Kanske blir det en possitiv effekt då dämpningen i övre frekvenser i dags läget är lite överdriven!

En blandning kan kanske visa sig vara helt ok...

Återkommer i frågan / Tack för svaren

Postat

Eftersom det är svårare att behandla låga frekvenser så är det nog ingen fara så länge det inte är alldeles för kort avstånd / tidiga reflektioner.

Sen kanske helheten gör att det kanske inte blir så stor skillnad.

Flera tillverkare har nån slags film på sina bas-absorbenter. Fast de har ju testat och mätt så klart.

Jag gillar BBC. 🙂

Perforerad board (tjocklek 3mm, håldiameter 5mm, avstånd mellan hål 13mm) som är vanligt förekommande har teoretiskt dessa AF-värden (Access Factor, dvs hur mycket som släpps igenom) på ett ungefär: .8 vid 2000Hz, .5 vid 4000 och ungefär .2 vid 7000Hz.

Mr.crumar (oregistrerad)
Postat

Eftersom det är svårare att behandla låga frekvenser så är det nog ingen fara så länge det inte är alldeles för kort avstånd / tidiga reflektioner.

Sen kanske helheten gör att det kanske inte blir så stor skillnad.

Flera tillverkare har nån slags film på sina bas-absorbenter. Fast de har ju testat och mätt så klart.

AVståndet till absorbenterna är nog ok. Det som nu hänt är ju att absobebnterna som sitter på plats inte har samma effekt/värde som de teoretiskt vart kalkylerade att ha...

Väntar med agerande tills en ny mätning gjorts helt enkelt, tror inte detta ska bli några problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.