Jump to content
Annons

V-amp 2 ger inte alla gånger så bra ljud !


nd00jan (oregistrerad)

Recommended Posts

nd00jan (oregistrerad)

När jag spelar in med mitt Cubase Studio 4 så kopplar jag gitarren till V-amp 2 och den är i sin tur kopplad till mixerbordet. När jag spelar in riff som är i lagomt tempo så låter det rätt hyfsat, men nu håller jag på med en låt där tonerna duggar tätt på de grövre strängarna och då låter det som en enda gröt när jag spelar upp det. Har svårt att hitta några bra inställningar så att det låter rent och samtidigt distat. Finns det bättre grejer att använda än V-amp ?

Funderade på att spela in en absolut ren gitarr-signal och sedan lägga effekterna efteråt. Vet inte vad det finns för möjligheter för att i efterhand lägga distade effekter och sådant i Cubase. Kanske måste man köpa till något eller?

Min fråga är då, hur går jag till väga för att spela in gitarren rakt på så att inga effekter kommer med. Samtidigt vill jag höra effekter när jag spelar så att man får rätt känsla. Tanken är ju sedan att ha möjligheten att välja vilka effekter som helst i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns lite olika alternativ. Jag har precis införskaffat en Pod X3 Pro, som jag ska använda vid komponering i datorn. Detta är ett bättre alternativ till en Vamp, och det går faktiskt att få riktigt hyggliga sound från den. Fördelen med denna är även att denhar ett inbyggt ljudkort med 2 ingångar, och även fantommatning om du skulle sitta på en kondensatormick där hemma.

Ett annat alternativ är att titta på impulser. Detta läggar man i en insert (ex. recabinet) efter att du har spelat in din rena gitarrsignal (och detta förutsätter helst att du har en Hi-Z/instrumentingång i ditt ljudkort). Resultaten kan bli riktigt trevliga även här.

Sedan finns ett omtalat och lovordat alternativ som jag själv inte har provat, som heter Nebula 3. Sök och läs.

Sista och och trevligaste (oftast dyraste) alternativet är att micka upp en välljudande stärkare.

Mjukvarusimulatorer som Amplitube och Giuitarrig är jag personligen inte alls glad i.

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

köpte nyss en Digitech rp90 jag kör direkt i mixern...

Digitalt-javisst men ändå överraskande bra..

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

nd00jan (oregistrerad)

Bättre än V-amp då får man hoppas!

köpte nyss en Digitech rp90 jag kör direkt i mixern...

Digitalt-javisst men ändå överraskande bra..

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte kommer ihåg fel, så finns det möjlighet att få ut enbart "dry" på en utgång, medan man då kan lyssna på den andra och få V-ampens ljud därifrån för att få rätt känsla i lyssningen medan man spelar. Den rena utgången spelar man i så fall in med datorn, för att i efterhand kunna lägga vilka pluggar man känner för.

Det finns ett gäng olika förstärkarpluggar att välja bland (även flera som är gratis 🙂), så det kan löna sig att testa ett par olika och kolla vilka man trivs med: http://wiki.kontrollrummet.com/F%C3%B6rst%C3%A4rkarplugin

Link to comment
Dela på andra sajter

V-ampen mår verkligen bra av att gå genom en rörpreamp, Behringers egna är faktiskt riktigt bra. Sen om du får gröt så dra ner disten och basen lite, sen överdubbar du upp till 4 gånger, då får du tyngd och botten. En ganska grov EQ speciellt på dom övre frekvenserna kan liva upp ljudet också, kring 1.2 khz och 5khz kan man boosta några DB för att få fram lite mera klarhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor av möjligheter att skapa ditt sound efteråt om du lägger det som en ren signal. Tror du kan söka på "reamping" eller liknande för att hitta en hel del information. Dock... personligen tycker jag det är galet svårt att få till det. Det finns många som skruvar till fantastiskt bra ljud men när jag själv gör det låter det mest som om jag spelade genom en överstyrd gammal trasig radio. Dessutom är det ytterligare krånglig om du vill ha ett bra ljud medan du spelar in - dels svårt om man inte är duktig på att skruva till det, dels svårt om din dator/ljudkort inte klarar av hålla till latencyn/fördröjningen.

Pod är ett ok alternativ, jag kör själv på en PodXT - är knappast 100% nöjd men det är ett smidigt sätt att spela in på. Den funkar ju som ett ljudkort, bara koppla in med en USB-kabel, plus lite drivrutiner. Och därtill kan man spela in ren signal från den om man vill leka lite med reamping. Jag funderar själv på att byta upp mig till någon av de nya Podarna (HD) som sägs vara rätt mycket bättre än de tidigare modellerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske ska börja med att kolla in vad du har för gitarr..? jag vet tillexempel att

min gamla epiphone inte lämpar sig för några större utflykter i death/thrashmarkerna.

Börja med att kolla upp vad du spelar på, sen kan du kolla om det kanske är din teknik.

Men allra viktigast är väl kanske att inte spela på flera månader gamla strängar, det

sänker ju vilken session som helst..

/Hr Besser Wiszer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...