Jump to content
Annons

Material till undervisning


421s535 (oregistrerad)

Recommended Posts

421s535 (oregistrerad)

Hej!

Jag skulle undervisa musik på gymnasium och behöver litet material till undervisningen. Det blir datakunskap med musik som ämne.

Har ni några förslag på vad jag skulle kunna undervisa. Tänkte ha lite notationsprogram Musescore.

Vi har datorer XP som är ganska långsama, med admin spärr så det går inte att instalera nåt.

Tror att vi har också Audacaty.

Har ni några PDF böcker anpassade till nybörjare om digitalt ljud, digi inspelning, eller några andra förslag på roliga ämnen?

Kanske myspace introduktion, eller liknande...

Behöver snarast..... ⚠️

Tackar tackar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
421s535 (oregistrerad)

come on............

har undervisat musik bara, men fick undervisa datakunskap med musik som orjentering. Bara vikarie under flera månader..

HJÄLP istället 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle undervisa musik på gymnasium och behöver litet material till undervisningen. Det blir datakunskap med musik som ämne.

Har ni några förslag på vad jag skulle kunna undervisa. Tänkte ha lite notationsprogram Musescore.

Vi har datorer XP som är ganska långsama, med admin spärr så det går inte att instalera nåt.

Tror att vi har också Audacaty.

Har ni några PDF böcker anpassade till nybörjare om digitalt ljud, digi inspelning, eller några andra förslag på roliga ämnen?

Kanske myspace introduktion, eller liknande...

Behöver snarast..... ⚠️

Tackar tackar...

Om det är väldigt begränsad tillgång till program, kanske det är bättre att snacka om olika musikprogram som finns att tillgå.

Exempel;

Notprogram; Logic och Sibelius (det är väl dom två "elefanterna" inom notskrivning på dator (både mac och pc).

Inspelning; vad kan man tänkas behöva? Mickar, ljudkort, hörlurar, monitorer...

Studioteknik; Vad är en producent? Inspelningsteknik?, analog/ digital inspelning -skillnader? Kabeldragning, hur kopplar man ihop, från mick till dator?

Mao. försök att undervisa så "plattformsoberoende " som möjligt, om man inte ar tillgång till bra prylar. Tycker själv att det skulle kännas konstigt att lära sig nåt som man bara komer att använda under några få veckor/månader, på en musikutbildning.

Sen kan man ju snacka om; Hur når man ut med sitt material. Då har vi ju olika siter där man kan ladda upp materialet, ge exempel på det. Vilka format är "smartast" på nätet? Myspace? youtube, vimeo osv...

Om man vill göra sin egna musikvideo; vad behöver man för prylar till datorn då?

Sammankoppla arbetet mellan musikvideo och ljudinspelningsprogram...

Finns ju hur mycket som helst att prata om, utan att man måste gå in på specifika program.

Allt detta kräver dock endel kunskap bakom. Så det blir nog "endel google" vid lektionsplanerandet, om du inte redan är haj på detta...

Sådärja, kursen planerad, skicka ett pm med din mailadress så jag kan skicka dig mina kontouppgifter 😉

Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

421s535 (oregistrerad)

Tackar tackar.....

Ämnet heter Datakunskap, men vi har redan gjort alla de jobbiga grejer typ Word, Excel, PP, internet, datorsdelar...

Det var planerat att eleverna ska få lite koppling med musik under VT, så det skulle vara nåt med datakunskap och musik att göra.

Jag tänkte köra MuseScore, några lektioner sedan..... Sedan vet jag ej!

Inspelning; vad kan man tänkas behöva? Mickar, ljudkort, hörlurar, monitorer...

Mao. försök att undervisa så "plattformsoberoende " som möjligt, om man inte ar tillgång till bra prylar. Tycker själv att det skulle kännas konstigt att lära sig nåt som man bara komer att använda under några få veckor/månader, på en musikutbildning.

Sen kan man ju snacka om; Hur når man ut med sitt material. Då har vi ju olika siter där man kan ladda upp materialet, ge exempel på det. Vilka format är "smartast" på nätet? Myspace? youtube, vimeo osv...

Om man vill göra sin egna musikvideo; vad behöver man för prylar till datorn då?

Cool Umemagnus, och tack. Har du en kort bok om det? gärna i PDF format, gratis ?? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar.....

Ämnet heter Datakunskap, men vi har redan gjort alla de jobbiga grejer typ Word, Excel, PP, internet, datorsdelar...

Det var planerat att eleverna ska få lite koppling med musik under VT, så det skulle vara nåt med datakunskap och musik att göra.

Jag tänkte köra MuseScore, några lektioner sedan..... Sedan vet jag ej!

Cool Umemagnus, och tack. Har du en kort bok om det? gärna i PDF format, gratis ?? 😄

Nope, har inga gratisböcker. Men tidningen studio har ju några specialnummer av tidningen, där man nog täcker in allt. Tror det finns en för inspelning och en för "mixologi". Dock inte gratis, men man kan köpa som pdf.

Där finns det mycke matnyttigt för både nybörjaren och den lite mer på väg s.a.s. ... (observera nu att jag varken jobbar på idg eller tidningen studio, för alla som tycker att det är smygreklam 😄 )

EDIT; har varken gratisböcker eller köpta... lärt mig själv och kollat manualer...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan inte installera något, kör med online program istället.

för att skapa musik och göra beats:

www.soundation.com

för notskrift (vill du verkligen lära ut notskrift till folk som inte har musik som ämne???)

www.noteflight.com

Link to comment
Dela på andra sajter

421s535 (oregistrerad)

Jag menar om det finns några manual typ vad är digitalt ljud, sequencer, mp3 etc.?

Jag har hittat på Wikipedia artiklar, kanske de bör räcka.... fast extra material vore bra också.

Hälsn.

Link to comment
Dela på andra sajter

421s535 (oregistrerad)

för notskrift (vill du verkligen lära ut notskrift till folk som inte har musik som ämne???)

www.noteflight.com

Cool! Aldrig sett det tidigare....

Ja, de har musik som ämne, alla kan ju noter och musikteori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...