Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet inte hur van du är vid mikrofoner, men kondensatormikar och bandmikar är så extremt känsliga att man i princip bara kan ha dem i en studio. Dynamiska mikar är bättre om du skulle vilja ta med dig den någon annanstans också, eftersom de är mindre känsliga.

Neumann är fina grejor, men har de någon modell som inte kostar som en månadslön...? 😕

Annons
Postat

Nej det har jag inte. Det kan ju bli en besvikelse av att chansa. Kanske bättre att spara tills jag får råd att köpa en UM-92.1

Allting är ju relativt, men personligen tycker jag definitivt att UM92.1 har ett lyft i diskanten. Den är mer presad än t ex Lawson 47, som hamnar under 20 papp med frakt och moms.

pme (oregistrerad)
Postat

Nej det har jag inte. Det kan ju bli en besvikelse av att chansa. Kanske bättre att spara tills jag får råd att köpa en UM-92.1

Verkar mer eller mindre vansinnigt att vänta på att kunna köpa en mic 35 papp om man inte har något alls. Måste det vara rör?

Rode K2 och SP T3 är väl de vettiga alternativen i samma prisklass. Thomanns märke T.bone har en SCT2000 som är gjorda av Alctron fabriken i kina,

samma fabrik som gör CV-12:an och i princip samma innehåll. Kostar 2600.

Postat

Verkar mer eller mindre vansinnigt att vänta på att kunna köpa en mic 35 papp om man inte har något alls. Måste det vara rör?

Rode K2 och SP T3 är väl de vettiga alternativen i samma prisklass. Thomanns märke T.bone har en SCT2000 som är gjorda av Alctron fabriken i kina,

samma fabrik som gör CV-12:an och i princip samma innehåll. Kostar 2600.

Ja har man inga grejer sen tidigare så är det väldigt dumt att lägga så mycket pengar på en mick.

Det måste vara rör ja.

Postat

Det måste vara rör ja.

Får man fråga varför? En "vanlig" mic (som givetvis passar din röst) med en passande (och framförallt "riktig", d v s högspännings rör i försteg och gärna trafos på in och utgångar) rör-preamp erbjuder oftast mycket mer möjligheter.

Postat

Jag tror säkert att du har massor med idéer Gilbert. Nu tänker inte jag köpa nya preampar utan jag är ute efter en rörmick till mina befintliga preampar.

Du kan välja mellan att ge mig tips på riktigt bra rörmickar eller ifrågasätta varför jag vill ha just rörmickar.

Postat

Du kan välja mellan att ge mig tips på riktigt bra rörmickar eller ifrågasätta varför jag vill ha just rörmickar.

Oj, vilken trevlig inställning till saker och ting ... :rolleyes:

Ger sällan direkta tips om sångmickar då faktorn som avgör om den är "bra" eller inte helt beror på hur bra den passar rösten i fråga. Omöjligt att veta utan att prova m a o.

Postat

Ger sällan direkta tips om sångmickar då faktorn som avgör om den är "bra" eller inte helt beror på hur bra den passar rösten i fråga. Omöjligt att veta utan att prova m a o.

Så är det med allting. Men du kanske kan tipsa om rörmickar värda att kolla upp? 🙂

Postat

Så är det med allting. Men du kanske kan tipsa om rörmickar värda att kolla upp? 🙂

K2

Peluso (valfri)

Gemini III

Alla väldigt olika så att prova är ett måste, framförallt om sång.

Postat

K2 är för ljus. Jag ska kolla upp Lawson 47 som Joachime tipsade om. Peluso 2247LE verkar omtyckt också. Men för dom pengarna får man ju en Telefunken AK47.

Frågan är om kapseln i 2247 är mer lik U47 än den som sitter i AK47.

Postat

Har du testat Oktava MK319? Väldigt prisvärd mikrofon i mina öron som inte är för jobbig i diskanten. Nu vet jag inte om du är tjej bara för att du heter Guitargirl, men MK319 passar ofta bra till tjejröster och har en tendens att inte förstärka det som kan uppfattas som gällt i klangen.

Ingen rörmick visserligen men jag tycker att det är ljudet som räknas inte konstruktionen, en del rörmickar låter "vintage" eller färgat, andra låter rent och neutralt.

pme (oregistrerad)
Postat

K2 är för ljus. Jag ska kolla upp Lawson 47 som Joachime tipsade om. Peluso 2247LE verkar omtyckt också. Men för dom pengarna får man ju en Telefunken AK47.

Frågan är om kapseln i 2247 är mer lik U47 än den som sitter i AK47.

Varför är det så illa om den är lite ljus? Det är bättre med en för ljus mick än en för mörk. Neumann bygger sina U67&U87 för ljusa med flit och har

sedan en inbyggd EQ. Du kan uppnå mycket lika resultat med en U87 kopia utan EQ och sedan EQ:a vid mixningen i stället. Detta för man för att

minska bruset. Gör man tvärt om, dvs en mörk mick och sedan EQ för att få ljusare så blir det väldigt mycket brus.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.