Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har försökt få till att ändra format från waw till mp3 och jag fixar det inte, gäller min "nya" mac.

Har kollat runt på nätet men hittar inget som hjälper mig. Innan så tog jag ut filen till min pc och fixade det där

men det känns lite dumt om man säjer så!

Sisst vart ja så trött? Står att man kan göra en mp3 skiva då vart ju förfarandet så här.

Min fil -> gör en mp3 skiva -> från skivan -> in i macen igen, suck känns det som det suger JAAA! FETT 🤪

Hjälp -> måste gå att få till i macen, UTAN annat program....

Suck .............

Edit: problemet löst.

1) starta itunes

2) gå till itunes -> allmänt

3) klick importinställningar

4) välj mp3 kodare, dvs här ställer du in den kodare som sen kommer att visa sig under avancerat

5) inställning, anpassad, välj bitfrekvens mm.

6) tryck ok, klar med val av kodare.

7) klicka på din fil i itunes

8) gå till avancerat -> skapa mp3 version, OM du valt wav-kodare, kommer det stå "skapa wav version" dvs du kan inte göra en mp3 mao fel kodare.

9) din nya mp3-fil läggs längst ner i spellistan

10) högerklicka på din nya fil = du ser info om storlek, bithastighet mm

10.1) Klart = najs :-) ännu en ny hit till mp3 floran ☺️

Redigerat av madeinroad79
Annons
Postat

I Tunes är programet du konventerar till mp3.

Sitter i windows nu så jag kan inte på rak arm men om du har en wav så spela upp den i i tunes och markera den sedan finns det en menu längst upp i tunes någon av dom och där så klickar du spara som mp3 version.

Nu är det så att i inställningar på i tunes måste du bestämma vilken kvalite eller format du vill ha din mp3 först.

Kan återkomma när jag sitter i macen om du inte löser det.

Postat (redigerat)

Max, XLD, Switch, iTunes etc. Listan är lång och har diskuterats mycket förr, senast i den här tråden.

81808

Redigerat av Linus
Postat

Max, XLD, Switch, iTunes etc. Listan är lång och har diskuterats mycket förr, senast i den här tråden.

81808

Ja men?

..... där finns inte svar på frågan?

Jag vill fixa mp3 UTAN annat program, som tex gutar nilson skriver

att han gör det direkt i windows media player....

Det måste ju gå i mac:en??? Ja kan ju göra en mp3-CD, måste ju kunna spara i mp3 formatet utan att göra en CD???

Postat

Itunes eller Quicktime kan konvertera om till MP3.

Inte itunes. Det går inte, måste först ladda ner en LANE-kodare, varför?

När jag kan göra en mp3-cd utan kodaren??

Postat (redigerat)
Inte itunes. Det går inte, måste först ladda ner en LANE-kodare, varför?

Inte i mitt Itunes i alla fall. Konvertering till Wav , Aiff , Mp3 , Aac , Apple Loseless ingår.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Hej!

Jag har försökt få till att ändra format från waw till mp3 och jag fixar det inte, gäller min "nya" mac.

...

Här har du en stegsekvens att följa: http://docs.info.apple.com/article.html?path=iTunesMac/10.0/sv/itns2965.html

Hade inte valt mp3 om du importerar dina CD-skivor utan siktat in mig på aac eller rent av Apple Lossless ifall du har plats för detta. Nu är jag kanske extrem som kör på Apple Lossless men vill behålla så mycket information som möjligt i min musik.

Första gången du stoppar i en musik CD och har iTunes igång kommer iTunes att fråga dig vad du vill göra. Själv svarade jag att iTunes alltid importerar musik CD. I mitt ifall hade jag redan importerat några skivor i AAC-format och iTunes frågar mig ifall jag vill ersätta mina tidigare AAC med Apple Lossless vilket betyder att mina redan skapade spellistor uppdateras automatiskt.

Hoppas detta löste ditt dilemma!

Postat

Här har du en stegsekvens att följa: http://docs.info.apple.com/article.html?path=iTunesMac/10.0/sv/itns2965.html

Hade inte valt mp3 om du importerar dina CD-skivor utan siktat in mig på aac eller rent av Apple Lossless ifall du har plats för detta. Nu är jag kanske extrem som kör på Apple Lossless men vill behålla så mycket information som möjligt i min musik.

Första gången du stoppar i en musik CD ....

Ja det är just det? Men nu skall jag gör om en wavfil som jag gjort i en daw.

Snurrat färdigt nu hittade till slut under avancerat, lägger upp förfarandet i första inlägget. Sorry för mitt strul, men nu funkar det ju Riktigt bra. Ja detta känns lite mer 2011.

Tack för hjälpen...

Postat (redigerat)

Ja det är just det? Men nu skall jag gör om en wavfil som jag gjort i en daw.

Snurrat färdigt nu hittade till slut under avancerat, lägger upp förfarandet i första inlägget. Sorry för mitt strul, men nu funkar det ju Riktigt bra. Ja detta känns lite mer 2011.

Tack för hjälpen...

Vad är det för DAW du kör? Om det är Logic kan du "bounca" allt du skapat i Logic i flertalet format, band annat mp3 och aac i valfri upplösning. Finns valbara alternativ när du "bouncar". I första inlägget som jag länkar till ser man en bild hur det ser ut: http://www.logicprohelp.com/viewtopic.php?t=52116&sid=a186b7b19d4b4d1f49f3b5e4fd8fc053

Om du inte kör med Logic kan du lyfta in wav-filen i ditt iTunes bibliotek och i iTunes konvertera filen genom att högerklicka på din wav-fil i iTunes och välja "Convert" eller "konvertera". Filen konverteras i det format du tidigare valt som jag beskrev i mitt tidigare inlägg till dig här i denna tråd.

Härligt att du hittade "hem" och att ditt problem är ett minne blott! Sett ur eget perspektiv var jag inledningsvis helt inkörd i Windows-tänket när jag första tiden satt vid min Mac. Numera förstår jag inte hur jag stod ut i Windows men men, det är min version och mina åsikter. Finns säkert de som inte alls håller med men själv är jag hur nöjd som helst med min iMac och OS X och allt som följer med.

EDIT: Komplettering

Redigerat av Implasticyde
Postat (redigerat)
Ja men?

..... där finns inte svar på frågan?

Svaret är ju att du använder en program som kodar mp3:an.
Jag vill fixa mp3 UTAN annat program, som tex gutar nilson skriver

att han gör det direkt i windows media player....

Ja men? Windows Media Player ÄR ATT använda ett annat program för kodningen. Vad är skillnaden?
Det måste ju gå i mac:en???
Motsvarigheten till mediaspelaren i Windows är iTunes på Macen.
Ja kan ju göra en mp3-CD, måste ju kunna spara i mp3 formatet utan att göra en CD???
Markera wav-filen i iTunes -> Avancerat-menyn -> Skapa MP3-version eller Skapa AAC-version eller vad du nu valt i importinställningarna.

I slutändan föreslår jag ändå Max. Dra och släpp helt enkelt, och du slipper hela processen med att importera din WAV-fil i iTunes.

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.