Rawbert Postat 16 januari 2011 Postat 16 januari 2011 Vad brukar ni köra på output bussen? När jag körde Cubase brukade jag ha igång "fm radio" från deras multibandcompressor... tyckte man hörde rätt snabbt vilka frekvenser som behövde justeras när denna plugg var igång
KillwithSkill Postat 16 januari 2011 Postat 16 januari 2011 Manley Massive Passive och nollställd Waves L3 Ultramaximizer som tar hand om ev peakar. Vid nerbouncening så stängs dom av!
Jetblack Postat 16 januari 2011 Postat 16 januari 2011 (Tar mig friheten att svara även fast jag inte använder Logic, blir så glad när det dyker upp nya trådar!) Förr brukade jag koppla in alla möjliga grejor mellan mixern och interfacet i Reason, tills jag upptäckte att det fick musiken att låta sämre och låtarna blev svårare att mastra. Mixning och mastering går dock ofta in i varandra när jag arbetar. När jag tar in slutmixen i Reaper processar jag den på flera sätt som är mer mixning är mastering. Börjar alltid med att ta bort dc offset (typisk masteringsprocedur), sedan blir det lite av varje. Brukar köra mixarna genom en synthplugg som skapar det så kallade "biografsvajet", det är mer mixning än mastering. Så med andra ord är frågan inte helt enkel att svara på.
Rawbert Postat 19 januari 2011 Trådstartare Postat 19 januari 2011 Tack för alla tipsen... Märkte att det fanns en hel del mastering presets till output kanalen... hittade en, "broadcast ready" som jag tror kan vara en bra början på att jobba vidare på
BurninSven (oregistrerad) Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 (redigerat) Broadcast ready och dra ner lite på miden och rodda runt lite med det övriga oxå så kan det låta riktigt ok. Men det beror på hur det låter innan förstås. Redigerat 23 januari 2011 av BurninSven
Jetblack Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Bör tillägga att man kan ha hur många effekter som helst på masterbussen om man ska mastra själv, _men_, om man ska skicka iväg mixen för mastering någon annanstans gör man bäst i att inte ha några effekter där. Då riskerar man att få ett betydligt sämre resultat än annars eftersom det blir svårare för dem att göra sitt jobb! En kille på Cutting Room berättade om ett namngivet svenskt skivbolag som skickat dit en skiva för mastering och där masterbussen kryllade av effekter eftersom de trodde att det skulle bli billigare (!) om de redan hade gjort en del av jobbet. Om jag inte missminner mig kontaktade Cutting Room dem och påpekade att de inte kunde göra något om de inte fick de rena slutmixarna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.