Jump to content
Annons

Mikrofon shootout


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Halloj!

Jag är ju lite knäpp att jag måste kolla hur grejer låter och nu har turen kommit till mikrofoner.

Jag har spelat in sång med två olika mickar.

Jag har använt en MXL stormembransmick och en Art TubeMP preamp samt ett M-Audio 2496 ljudkort för ett av klippen.

Sedan har jag tagit en datormick från Biltema och använd min laptops inbyggda ljudkort för att spela in sången.

svanhals.jpg

Båda mickarna har rak EQ och är inspelade med ett puffskydd.

Kompressor är det på båda tagningarna samt en gate på den billiga micken för det brusar lite mycket för min smak.

Tyvärr blev det lite för trixigt att spela in samtidigt så tagningarna är inte identiska. Men jag tror ändå att resultatet är intressant.

Nåväl här är ljudklippen, ni får gissa vilken som är finmick och vilken som är fulmick :

http://dl.dropbox.com/u/6897056/1mik.wav

http://dl.dropbox.com/u/6897056/2mik.wav

EDIT: Förtydligade texten

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Efter att ha lyssnaten en gång genom datorhögtalare och växlat till billiga lurar under tiden så lägger jag min röst på att tvåan är biltema-micken.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Stavning
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tyckte det var lite ball att prova hur det låter med riktigt lågbudget inspelning.

Jag är inte ute efter att folk skall åka till Biltema och köpa svanhalsmickar om man säger så. 🙂

För mig var det intressant att testa hur bra eller dåligt en mick låter i ett sammanhang.

jag skall nog säga att jag skurit vid 120hz på båda mickarna, det är enda EQ justeringen.

Jag blev förvånad över att det faktiskt låter så pass bra trots att det är ett naket komp med en gitarr.

Biltema micken brusar mycket, troligen beroende på micken och laptoppens mickingång.

Kul med lite perspektiv på tillvaron. En riktigt billig mick med puffskydd låter inte så illa som man kunde tro, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker tvåan lätt göttigare! Kul test!

Som erfaren budgetvurm måste jag dock säga att problemet blir tydligare o tydligare efter några dubbar. Då blir det brus på brus på brus på brus. :/

Min favoritkombo för inspelning är just en gammal stereo-sonymick. Med en minidisc-spelare som preamp. Den har en underbar färgning med rund bas o väldigt diskret diskant - nästan som en bandmick. Dock kan man glömma att efterdista eller alla former av hårdare kompression för då trycks bruset fram ännu mer.

En del brus tycker jag är gött och brukar sakna på alltför proffsiga inspelningar - det ligger som en referensgrund på något märkligt sätt. Men alltför mycket tycker jag stjäl dynamik från låten.

En låt ( sex år sen ) med allt genom en sonymick: http://dl.dropbox.com/u/18565546/04%20-%20speaking%20of%20the%20devil.mp3

EDIT: Lade till

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag gissa? ECM-MS907?

Den gillar jag också isåfall. Har en på armlängds avstånd här men aldrig använt direkt i studion. Däremot sampling, jammar med mera. Ska fasen slänga in den i studion med min gamla MD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag gissa? ECM-MS907?

Yes.

Har dessutom fått den ombyggd med XLR-anslutning. Dock hjälpte det inte mot bruset som fortfarande är väldigt högt.

Vill också minnas att du samplat en del med den och en minidisc i Vimmerby när det begav sig en gång i tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
Vill också minnas att du samplat en del med den och en minidisc i Vimmerby när det begav sig en gång i tiden?
Minidisc har jag gjort mycket fältinspelningar och samplingar med, men inte med ECM-MS907. Jag använde mest en AKG D 3800.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...