Jump to content
Annons

TVs variant av Minuten


debatt

Recommended Posts

Det finns forskning som visat att folk generellt skärper sina sinnen och spetsar öronen som det heter när någon med mörk röst talar, i mycket högre grad än då någon med ljus röst talar. Jag måste vara väldigt annorlunda, för jag fungerar precis tvärtom!!

Särskilt tänker jag på om rösten har inslag av skrovlighet eller heshet, för då vill jag inte lyssna alls! Jag tänker speciellt på det dagsaktuella programmet på tv med tävlingsinslag där vanliga människor deltar i skojiga grenar under en minut per gren. När programmet börjar så presenterar en man programmet. Jag har sett det några gånger, men har aldrig lyckats orka höra klart på den rösten utan slänger mig helt enkelt på mute-knappen ganska omgående. Det är samma röst som talar i trailers för biofilmer, tror jag.

Hur är ni funtade?

😕

[programmet går just nu f.ö., sön SVT1, kl 20...]

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns forskning som visat att folk generellt skärper sina sinnen och spetsar öronen som det heter när någon med mörk röst talar, i mycket högre grad än då någon med ljud röst talar.

Undrar om du inte blandar forskningsresultat nu, eller tolkar det fel. Det finns forskning som säger att ett kommando uttalat av en kvinna lättare får oss att agera rätt.

Hmm, editedit. Fast det var kanske inte det du menade. Det finns ju liksom kvinnor med ljus resp mörk röst, precis som män.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om du inte blandar forskningsresultat nu, eller tolkar det fel. Det finns forskning som säger att ett kommando uttalat av en kvinna lättare får oss att agera rätt.

Hmm, editedit. Fast det var kanske inte det du menade. Det finns ju liksom kvinnor med ljus resp mörk röst, precis som män.

Ja, mitt inlägg hade inget med kön att göra. Jag pratar med utgångspunkt i den kunskap om konsumtionsbeteende som finns och att män med "manlig" stämma anlitas till reklamfilmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...