Jump to content
Annons

Sträng-attack vs dist/overdrive


Signia

Recommended Posts

Varje gång jag kör gitarren genom dist, så tycker jag disten blir muppig. Det är attacken i strängarna som rör till disten.

Så fort attacken är ur vägen (bråkdelen av en sekund) så minskar mängden dist, om man inte kör med metal-screamer förstås. Men jag får jobba länge varje gång med det här. Man kan säga att vid längre toner så låter tonen typ Beeuuommmmmm .. det är så keff. Jag vill ha lång jämn dist. Samma sak vid overdrive, så är det som om attacken dominerar ljudet.

Strängarna jag har är inte tjocka, och det här blir nästan oavsett hur hårt jag spelar. Tonkontrollen hjälper aningens, samma sak med val av mickar, men det blir såhär i de flesta distpluggar, även när andra spelar tycker jag. Man kan öka disten förstås, men då får man ju fel sound. Les Paul modeller är ju mörkare och då blir det aningen mindre av det här, i alla fall på de ljusa strängarna.

Själv är man inte mer än bruksgitarrist, men skulle vilja höra av andra sound-medvetna gitarrister vad ni har för förhållande till det här, och hur ni hanterar det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

Tjenare, skaffa dig en kompressor och sätt den innan dist pedalen/förstärkaren med väldigt kort attack på så borde du bli av med problemet med just attack i alla fall.

Nu vet jag ju inte alls vad det är för ljud du föredrar men dom flesta fuzz pedalerna "jämnar" ut hela ljudet och du får en låååång sustain.

Fuzz.

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Spela inte så hårt på strängarna. Smek dem mer.

Smeker gör man med kärringar. Gitarrer spelar man på hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket kan bero på hur väl dina mickar klarar av att ta upp frekvenser. T ex, när jag spelar på min strata och går ner på de allra lägsta tonerna förändras ljudet såklart och resonerar i förstärkaren som en mer otydlig baston. Tar jag samma ton på min PRS som har humbuckers så får man ett bättre rent basljud som man mer kan urskilja tonen i.

Vad spelar du för gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...