Gaio Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 Hej! Jag är ny här på forumet och har ett otroligt intresse för musik! Jag har spelat gitarr de senaste 12 åren! Jag har tänkt på att köpa utrustning för att kunna spela in lite akustisk gitarr och sång hemma men får tyvärr aldrig tummen ur... Jag undrar lite över om någon kan tipsa om prylar och vad som nu behövs för att uppfylla min dröm 😉 Hittils ha det varit inspelningar genom headset mic och blir inte bra för 5 öre, no suprise there! Tänk på att jag är helt ny vad det gäller inspelningsutrustning/programvara Jag kan tänka mig att jag hat en budget på mellan 5000-10000 kr och har som sagt ingenting från början förutom gitarren! Tacksam för svar //Gaio
pxm Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 Välkommen Gaio. Du behöver titta på ett ljudkort/mixer, ett DAW, mick och ett par monitors... Det finns trådar att läsa om det..........
pxm Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 Bl.a här https://www.studio.se/index.php?showtopic=82513
MartinÖjes Postat 15 januari 2011 Postat 15 januari 2011 När du har fått ett hum om vad du behöver tycker jag du ska kolla på annonssajter. Måste som testat hemmastudio ett tag men tappat intresset säljer hela sin utrustning begagnat. Starta på vend.se och se vad du kan hitta. Lycka till / Martin
Gaio Postat 15 januari 2011 Trådstartare Postat 15 januari 2011 Hej igen! tack för svaren! Jag har nu fixat Cubase och kikat lite på det, får sätta mig ner med det senare när man har lite mer tid! har hittat en mic inne på vend, en "SE Electronics X1" för 700kr, är detta en lämplig mic? det står att det är en stormembrans kondensatormic! men en vän tyckte att jag skulle testa en shure sm58 som är lite dyrare men mkt bättre Ljudkort blir väl nästa del att inhandla, där är jag faktiskt helt lost! några tips? jag har en förstärkare med 2 högtalare, säkert 10 år gamla men låter hyffsat ur dom, är det ngn skillnad på sk aktiva monitorer och vanliga högtalare? bör jag uppdatera? som sagt tacksam för svar! //Gaio
barrf Postat 15 januari 2011 Postat 15 januari 2011 har hittat en mic inne på vend, en "SE Electronics X1" för 700kr, är detta en lämplig mic? det står att det är en stormembrans kondensatormic! men en vän tyckte att jag skulle testa en shure sm58 som är lite dyrare men mkt bättre Ljudkort blir väl nästa del att inhandla, där är jag faktiskt helt lost! några tips? X1:an har många på forumet rekommenderat som en mycket bra mikrofon för priset (den och SP B1) - sök gärna i forumet så får du se. Jag skulle nog slå till på den om det är akustisk gitarr och sång du främst ska ha den till. Glöm bara inte att du måste ha ett ljudkort (eller preamp) med 48v fantommatning för att använda den. Fantommatning finns dock på typ alla externa ljudkort idag.
Mr.crumar (oregistrerad) Postat 15 januari 2011 Postat 15 januari 2011 X1:an framför SM58 alla dagar! Betydligt mer mikrofon för pengarna, X1:an är en kondensator mick medan SM58 är dynamisk. Är den i bra skick så är det väl halva nypriset ungefär.
Gaio Postat 17 januari 2011 Trådstartare Postat 17 januari 2011 SE Electronics X1 inhandlat! nu behöver jag tips på prisvärda externa ljudkort! Jag får ställa frågan igen om monitorer, jag har yamaha förstärkare med 2 högtalare, 10 år gammalt, bör detta uppdateras? hittar ingen förklaring på skillnader på förstärkare och monitorer, förutom att vissa säger att monitorer är ett finare namn på högtalare. stämmer detta? //gaio
madeinroad79 Postat 17 januari 2011 Postat 17 januari 2011 (redigerat) Ligg lågt med högtalarna, kör med de du har ett tag, men tänk på att ställ in alla filter på 0 på stärkaren, så att det inte färgar ljudet, dvs diskant och bass på stärkaren. Lägg pengarna på bra ljudkort i stället, så kan du uppdatera högtalarna sen om du behöver. Så skulle jag tänkt. edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Högtalare Redigerat 17 januari 2011 av madeinroad79
Gaio Postat 19 januari 2011 Trådstartare Postat 19 januari 2011 äntligen är allt på plats och första inspelningen gjord! är sjukt nöjd! det blev en M-audio mobilePre ihop med min SE X1 nu får man väl ladda upp inspelningen också så ni får höra och kritisera! tack för hjälpen! //gaio
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.