Kent (oregistrerad) Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 Jag har fått möjlighet att arbeta lite med Kontakt 4 och funnit att det är oerhört kul att sampla och göra egna instrument. För att testa de olika funktionerna tog jag igår min bas och började spela in ljudfiler som jag sedan, med hjälp av Kontakt, skapade ett instrument av. Instrumentet är uppbyggt genom sustain, hit, 4, 8 och 16-dels noter/anslag. De olika anslagen triggas via mod-hjulet, 0=sustain, 1-29 4-dels anslag osv. förutom hit-samplingarna som ligger i en exklusiv zon vid velocity 100-127. Instrumentet består av två typer av ljudfiler, DI-bas och uppmickad bas för plektrumljud och lite extra knorr. Det går dessutom utmärkt att byta hastighet och så vidare då instrumentet anpassar sig efter projektets BPM. Här är ett mycket dåligt exempel på hur det låter. Your browser does not support the HTML5 audio tag Samplingarna är skit men jag gillar utförandet och idén, speciellt att basen pumpar och att man enkelt kan växla mellan sustain, 4, 8, 16 delar genom mod-hjulet. Tanken på att ägna tid och skapa ett bra instrument är grymt lockande, men jag vill börja rätt sätt och med rätt program. Om dagen kommer då jag är stolt över något och vill dela med mig av detta så vill man ju att folk ska kunna använda det. För om jag har förstått Kontakt rätt så är det bara med fullversionen som man kan ladda och använda sådana här instrument? Och de som har råd med fullversionen och har tillgång till biblioteket som följer lär knappast vara intresserade av sånt här. Så vad ska ett instrument man har samplat ha för utförande för att folk ska kunna ta del av det?
Kent (oregistrerad) Postat 18 januari 2011 Postat 18 januari 2011 (redigerat) Jag tänkte till och funderade på om inte ett VSTi hade varit det allra smidigaste och resultatet av detta blev "Kentas rockbas" i VSTi-format. 😆 Detta är bara ett test men jag hoppas kunna göra lite fräckare grejer sen. Så här låter den. Your browser does not support the HTML5 audio tag Här kan ni ladda ner VSTi om ni mot förmodan vill testa. Den har bara en preset och vanlig adsr så räkna inte med något direkt avancerat. Installera genom att packa upp i vst-mappen, fungerar bara i windows. http://www.cmtsverige.se/misc/mp3/rockbas.rar Sen inser jag nog att sådant här kanske inte hör hemma på det här forumet men jag ville bara följa upp mitt första inlägg. Redigerat 18 januari 2011 av Kent
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.