debatt Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 Tinnitusproblem kan vara nära att lösas Tillståndet har tidigare varit obotligt, men nu verkar forskare ha lyckats eliminera tinnitus hos råttor, skriver SVT:s Vetenskapsnyheter. Tinnitus som är en hörselnedsättning kan upplevas som väldigt påfrestande. Ständiga ljud i öronen kan påverka livskvaliteten och följderna är inte sällan sömnproblem, depression och koncentrationssvårigheter. Forskarna har genom stimulering av den så kallade vagnusnerven i nacken på råttor lyckats åstadkomma eliminering av de störande lätena. Vad som orsakar att vissa människor får tinnitus är känt, men exakt varför är inte helt klarlagt. – Vi tror att den del i hjärnan som bearbetar ljud delegerar till allt för många neuroner att reagera på samma frekvenser. Det är då det börjar gå snett, menar en av forskarna, Michael Kilgard, professor vid universitetet i Dallas. Dessa försök visade sig kunna återställa de delar av hjärnan som tolkar ljud. När vagusnerven retas bildas ämnen som hjälper till att uppmuntra förändringar i hjärnans vanemönster. Hos de behandlade råttorna återgick nervcellerna till deras ursprungliga skick och därmed försvann de störande tinnitusljuden. Källa: SVT Vetenskapsnyheter 2011-01-14 © Netdoktor.se Besima Simsek 1
desvaenger Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 Det är ju helt underbara nyheter. Verkar lovande.
k.man Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 (redigerat) jag vill vara lite försiktig med min optimism av historiska skäl... det är jättekul att höra att det i alla fall pågår forskning för att hjälpa dom som dras med skiten. "firade" nyligen 12-årsjubileum Redigerat 14 januari 2011 av k.man
MJInc Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 Om det kommer leda till en metod för att bli av med tinnitus är det ju underbart. Men jag undrar hur forskarna visste att råttorna hade tinnitus och att den försvann? 😳 //Micke... 1
debatt Postat 14 januari 2011 Trådstartare Postat 14 januari 2011 Om det kommer leda till en metod för att bli av med tinnitus är det ju underbart. Men jag undrar hur forskarna visste att råttorna hade tinnitus och att den försvann? 😳 //Micke... Så tänkte jag också. Tyvärr är mitt inlägg det enda som står i den artikel man får från Netdoktor just idag. För att få reda på allt måste man nog ha tillgång till de medicinska databaserna på universitetsnivå.
mrpimmy Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 Ja, tycker detta verkar väldigt spännande. Tack Debatt för att du delar med dig.
debatt Postat 14 januari 2011 Trådstartare Postat 14 januari 2011 (redigerat) lite mer kött på benen: Science Daily Nature Redigerat 14 januari 2011 av debatt
AnthonyS Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 För att få reda på allt måste man nog ha tillgång till de medicinska databaserna på universitetsnivå. Väldigt spännande rön. Jag har väldigt svårt att förstå hur stimulering av vagala afferenter till hjärnan kan påverka detta, men det ska bli kul att läsa om. Vill du jag ska leta efter mer i ämnet?
Steelpicker Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 En bekant är helt fri från tinnitus när han har hörapparat på sig, men inte annars. Ingen läkare har kunnat förklara saken, men det har funkat i flera år för honom nu och han är själaglad efter många års helv-e med svår tinnitus. Kanske värt att prova även av andra drabbade.
debatt Postat 14 januari 2011 Trådstartare Postat 14 januari 2011 En bekant är helt fri från tinnitus när han har hörapparat på sig, men inte annars. Ingen läkare har kunnat förklara saken, men det har funkat i flera år för honom nu och han är själaglad efter många års helv-e med svår tinnitus. Kanske värt att prova även av andra drabbade. Ditt första inlägg, grattis!!! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.