Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Blev nyfiken på den här manicken när jag en nyhetsnotis om den. Verkar ju som ett hyfsat billigt alternativ/tillbehör - någon som testat en ännu? Själv är jag lite pigg på att beställa en från Thomann, se länken, men har för tillfället köpstopp av varierande anledningar! 🙂

http://www.thomann.de/se/hmb_tec_sonuus_g2m_midi_konverter.htm

Finns för övrigt även för bas.

Annons
Postat

Jodå, har kollat på både den o Rolands alternativ och visst - de har fler möjligheter, inte minst med det att de tar hela ackord (har fått för mig att Sonuusprylen bara tar enstaka toner i alla fall) men den stora skillnaden är ju priset...

Postat

Japp, jag har testat Sonuus G2M.

Den är i mitt tycke rent skräp. Jag ser att den får hyfsat omdöme i tidningen Studio, vilket för mig är helt obegripligt.

Visst, den är monofon, vilket gör att man måste spela väldigt rent och stämma ordentligt i förväg. Men det hjälps inte. Den klarar helt enkelt inte av att analysera ljudet och skapa vettigt midi-data.

I tidningen står det att den klara olika ljud i synten olika bra. Jag undrar hur det kan komma sig, eftersom det den gör är att leverera midi-data. Det borde alltså vara helt oberoende av vilket ljud som sen används för att spela upp midi-datat.

Jag har testat den på alla möjliga olika sätt. Stämt, både med interna "stämapparaten" (tämligen undermålig) och extern. Spelat så försiktigt jag bara kan - jag är ändå ingen duvunge på elgitarr efter 35 års spelande. Testat olika ingångsvolymer och med olika gitarrer (Strata, Les Paul och till och med två olika basar).

Den klara helt enkelt inte av att analysera ljudet tillräckligt stabilt för att midi-datat ska bli användbart. Tonerna hoppar fram och tillbaka mellan korrekt och helt irrelevanta toner så det låter rent förjävligt. Oavsett hur försiktigt jag spelar.

Jag lämnade tillbaka den och fick pengarna tillbaka.

Postat

Tack för svaret, Assar! Jag hade inte läst någon recension ännu, såg bara en nyhetsnotis om den i MM häromdagen. Verkade ju intressant tills jag läst ditt inlägg, så det är nog de dyrare alternativen som gäller då!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.