ooomatti Postat 13 januari 2011 Postat 13 januari 2011 Hej. Jag är ruskigt nära att köpa Rödes NTK:a begagnad i en musikaffär. 2500 pix vill dom ha. Och jag tyckte det lät prisvärt? Jag har av någon anledning fått för mig att jag vill ha en rörmikrofon. För jag vill ha ett varmt ljud. Men så blir jag lite nojjig när jag hör vissa snacka om att den är vass i diskanten. Det jag undrar är om NTK:an är en bra mikrofon att ha om man bara vill ha en mikrofon. Det jag tänkt spela in med den är tex gitarr mandolin, sång, men även små perkussioninstrument, även elgitarr om det funkar. vad tror ni? tack för svar. Mvh Matti
Guitar Nilsson Postat 13 januari 2011 Postat 13 januari 2011 (redigerat) Vass i diskanten? Inte för att jag har nån sån, men jag tycker det verkar vara ett bra köp. Ljudet beror ju på 100 andra grejer också, förutom micken. Jag har 2 st Röde NT2-A, och 2 st Röde NT1-A, skulle gärna ha fler Röde. Du har väl sett den här sidan? http://uk.rodemic.co...php?product=NTK Och här gillar de den på tex ak gitarr http://emusician.com...emusic_rde_ntk/ Försök att jämföra den med ett par andra mickar för ungf samma slantar... Redigerat 13 januari 2011 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 13 januari 2011 Postat 13 januari 2011 http://www.soundonsound.com/sos/jul01/articles/rode.asp En kommentar jag läst är att det är skönt med NTK slippa det starka brus man ofta får i rörmickar. Det talat för micken. Får du med det rätta shockmountet?
Claes Holmerup Postat 13 januari 2011 Postat 13 januari 2011 (redigerat) NTK finns med på min testsite, så att du kan hämta smakprov på hur den kan låta och jämföra med andra. Riktigt gamla Röde-mickar var ganska vassa i diskanten, men de nyare har varit betydligt bättre på den fronten. 🙂 Som enda mikrofon skulle jag dock ha en vanlig kondensatormick som förstahandsval och inte en rörmick. Det är inte röret som ger "värmen", oavsett hur mycket marknadsföringsavdelningarna vill få alla att tro det. 😉 Dessutom; om den skulle vara lite vass i grunden, så märks det ännu mer med rör än med kondensatorförstärkning... Redigerat 13 januari 2011 av Claes
brojd Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 Enligt min åsikt så är den verkligen en bra allroundmikrofon. Många gånger har betydligt dyrare mikrofoner fått kapitulera i blindtester och jag har med goda resultat använt den till sång, akustisk gitarr, uppmickande av gitarrförstärkare (i kombination med en SM57:a) och även som stereopar vid liveinspelning. Själv sjöng jag in vår senaste skiva med den med mycket gott resultat förutom några få ställen där jag skrek på för hårt och för nära membranet 😉
engineer Postat 15 januari 2011 Postat 15 januari 2011 Hej! Jag tror att idag så måste du anstränga dig för att hitta en riktigt kass mikrofon. Då är det viktigare att hitta en mikrofon som passar det du vill spela in. Oftast brukar det inte spela lika stor roll på instrument som med olika röster. Där märks det tydligare om micken inte passar din röst. Då den mick du nämner är begagnad så rekommenderar jag dig att testa den. Det kan ju ha hänt saker med den under användning tidigare och rör blir väl gamla också efter ett tag. Så ta med en mandolin och testa att sjunga och spela i den så blir ditt beslut förmodligen enklare. Som alternativ har jag inte så många förslag på mickar då jag själv inte eftersöker värme (då jag redan har en massa av den varan i rösten), men varför inte titta på Oktavas mikrofoner eller ADK? De gör rätt bra Neumann-inspirerade mikrofoner.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.